הצלחה בלב מדבר: החינוך בירוחם "הערכי ביותר"
משרד החינוך קבע כי בתי הספר בעיירה הם מהטובים במדינה. לאור ההצלחה, משפחות רבות עוברות לגור בירוחם: "זאת קהילה טובה"
עוד כותרות ב-nrg:
בכיר חמאס: אין ברירה אלא לנהל מו"מ עם הכובש
יופסק המימון לאמן שהופיע בתערוכת "בצלם"?
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
מערכת החינוך בירוחם מתאפיינת בהיותה אינטגרטיבית, ופתוחה בפני כל ילד או ילדה מהיישוב. בעיירה הדרומית מתגאים בהישג המרשים של מערכת החינוך המקומית שהפכה במשך השנים למגנט המושך לירוחם תלמידים ואף משפחות מכל רחבי הדרום .


במשרד החינוך הדגישו כי הקריטריונים לתגמול אינם מכוונים לבתי הספר בעלי ההישגים הגבוהים ביותר, אלא לבתי הספר שחוללו את השינוי המשמעותי ביותר בקרב הלומדים. בין היתר נבחנו הנתונים הנוגעים לאקלים הבית ספרי, הצלחה במניעת נשירת תלמידים, שילוב תלמידי חינוך מיוחד, אחוזי המתגייסים לשירות בצה"ל או לשירות אזרחי לאומי, וכן מרכיבים נוספים הנוגעים לאופי הלימודים בבית הספר: עבודה עקבית ורציפה של התלמידים, קיום עבודת צוות, מצוינות במקצועות הומניים ושמירה על טוהר בחינות.
הצוות החינוכי ותלמידי בית הספר התיכון אורט ספיר בירוחם הגיעו ביום הראשון ללימודים, כשהם לבושים בחולצות עליהן נכתב "אורט אקסטרה ספיר- לתת הכל ועוד יותר". מנהל בית הספר דביר זמירי שתבע את המוטו מעיד שזו דרישה שהוא מפנה קודם כל לעצמו ורק לאחר מכן לצוות ולתלמידים: "בין אם זה במבחן בפיזיקה, בהתנדבות במד"א, במסע אלונקות או עם בת הזוג. אנחנו נותנים מעצמנו יותר. הילדים פה מאד אוהבים לתת, רק אם ניתן להם את האחריות והאפשרות, זה תלוי בנו המחנכים. והבסיס למצוינות לימודית היא מצוינות ערכית".
ירוחם הפכה לאבן שואבת למשפחות שמעוניינות לרשום את ילדיהם למערכת החינוך הנחשבת של העיר. משפחת אוקנין מהיישוב מיתר, עברה מעט לפני פתיחת שנת הלימודים לירוחם מאחר ושני ילדיהם- איילת ודביר, חובשים את ספסלי מוסדות החינוך התיכוניים ביישוב. "עכשיו נהיה יותר קרובים לבתי הספר", מספרת דגנית אוקנין, "שמענו גם שיש קהילה טובה, אנחנו עובדים באזור ויכולנו רק להרוויח מהמעבר".
זמירי מספר שעד לפני שלוש שנים בודדים התלמידים בבית הספר שהתגייסו לתפקיד קרבי או יצאו לשנת שירות. "אמרנו שגם הילדים שלנו יהיו לוחמים וקצינים לא פחות טובים ועשינו מהלך משמעותי שבעיקרו להאמין בילדים. כיום בכל שנה יוצאים בוגרים למכינות, פיקוד וקצונה והילדים מנהלים במסדרונות שיחות על גיבושים. ״פרצנו מחסום כי האמנו שגם ילד בירוחם, אם רק תציב לו רף ציפיות גבוה הוא יעמוד בו לא פחות טוב (ואפילו יותר טוב) ממי שנולד בעלי או בתל אביב״.
"ירוחם אמנם לא עשירה בכסף אבל כן עשירה באנשי חינוך שליבם לילדים", מנסה ראש העיר מיכאל ביטון להסביר את סוד הקסם. "אז למרות שהתנאים הפיזיים לא תמיד מושלמים, הגענו להישגים ערכיים שהם חשובים יותר מהכל, זאת בנוסף לאחוזי ההצלחה בבגרות".
לדבריו הנתונים האלו מבוססים על מהפך חינוכי שהתרחש בעיירה:"עד לפני עשר שנים רבים מבני הנוער לא למדו בירוחם- לדתיים לא הייתה אפשרות כזאת, וגם התלמידים שאינם דתיים ביקשו לצאת החוצה לפנימיות.
ביטון הוסיף כי נתוני הקבלה לבית הספר יוצרים מצב מעניין: קבענו כניסה אוטומטית לכל ילד מירוחם, ואילו כלפי האוכלוסיה בעיר אין מיון. אך לאור הביקושים מבחוץ, אנו מרשים לעצמינו לסנן את התלמידים. ילד ירוחמי פוגש בכיתתו תלמידים מכל הדרום שהחלום שלהם זה ללמוד אצלו בישוב. זה יוצר עיר חזקה". ביטון מוסיף שכל זה לא היה יכול לקרות רק באמצעות מערכת החינוך הפורמלית, והעירייה מצידה השקיעה 3 מיליון ש"ח גם לחיזוק פעילוית החינוך הבלתי פורמלי- תנועות נוער, מועצת נוער ועוד.
גילוי נאות: הכתבת היא מורה בבית הספר בלבב שלם.