
מל"ט מקרוב: מטע"ד תצפית לצילום למרחק רב
בתעשייה האווירית פיתחו את ה-M-19 - מטע"ד תצפית למל"טים שיודע לצלם למרחק רב, ברזולוציית HD הכולל גם ציין לייזר

מערכת IsraelDefense
היות ומדובר במצלמת וידאו, המטע"ד צריך לעבד כל פריים ולשלוח תמונת וידאו אחורה בזמן אמת לתחנה הקרקעית. יכולת צילום הלילה ב-HD מלא (1024*1280) מתאפשרת אודות לשימוש בגלאי תרמי מתקדם של חברת SCD הישראלית (גלאי (HERCULES. ערוץ היום מבוסס על מצלמת COTS אזרחית שעוברת הקשחה בתע"א. ה-M-19 הוא מטע"ד כדורי במשקל 75 ק"ג ובמידות של 19 על 22 אינץ' שדומה יותר לאליפסה. יש לו מפתח של 11 אינץ' למצלמת הפליר. שלושת הסנסורים יושבים למעשה בתוך פלטפורמה מיוצבת ג'יירוסקופים בארבעה גימבלים, שניים חיצוניים ושניים פנימיים שמבודדים לחלוטין מהסביבה החיצונית. הייצוב מתבצע באמצעות ג'יירו בשני צירים - הגבהה וצידוד. אין ייצוב בציר הגלילה/סבסוב.
"אם המטוס מוריד כנף, התצפיתן רואה את האופק באלכסון. אם המטוס טס ישר ואתה רוצה להסתכל כלפי מטה, אתה יכול לראות בקו של 90 מעלות מתחת למטוס", מסביר מבורך. הייצוב מתבצע באמצעים אלקטרו-מכאניים. מטע"ד שכולל ציון לייזר צריך ייצוב פיזי של קו הראייה בכל מצב. גם כאשר שהמטוס עושה תמרון. זהו ייצוב מאד מדויק שנמדד במיקרו רדיאנים (microradian) - כלומר, חלקיקים של מעלה. "במתארים כמו לחימה באיו"ש המשימה יחסית פשוטה. אבל במתארים בהם יש סוללות טק"א וחיל אוויר עוין זה יותר מורכב וצריך יכולת תצפית מרחוק שתאפשר למל"ט לטוס באזור בטוח יחסית", אומר מבורך.
"עם ה-M-19 אתה מעלה הרון או הרון TP לגובה, ומסתכל הצידה לטווחים של עשרות קילומטרים מתוך תחומי המדינה שלך".
כמו יתר המטע"דים של תע"א, גם ה-M-19 מיועד להעביר תמונה בזמן אמת לפיקוד. הוא אמנם עדיין לא מבצעי בצה"ל, אבל בתע"א אומרים שהניסויים צפויים להתחיל בקרוב עם כלים מבצעיים. "עולם המל"טים נערך לקלוט יכולת שידור ב-HD, כולל פיזור שלו למשתמשי קצה. האתגר הוא בדאטה לינק, ולא רק במטע"ד. כיום, למל"טים שאין להם דאטה לינק ברוחב פס של HD, אנחנו מכווצים תמונה למעלה, משדרים ופותחים אותה למטה. בגלל שמדובר בתמונה דיגיטלית כמעט ואין הפסד איכות בתהליך", מסביר מבורך. "שיטה שנייה היא לשלב דאטה לינק לתחום ה-HD. בחלק מהמקומות זה כבר קיים".
אין ספק כי הכנסת יכולות צילום באיכות HD יום ולילה, כולל ציין לייזר ודאטה לינק בפס רחב, יתרמו למאמץ המבצעי, ההסברתי והמשפטי. מבורך אומר שעם ה-M-19, אפשר לשדר מהמל"ט באיכות גבוהה בזמן אמת, כאילו מדובר בשידורי ערוץ טלוויזיה. יכולת כזו, יכולה לתרום משמעותית להסברה של מדינת ישראל בכל הקשור לתיעוד מחבלים יורים מתוך אזורים מאוכלסים ובמקרים נוספים. המטע"ד יודע גם לקבל נ"צ מדויק ממערכות צה"ליות ולהתחיל לתעד את הנקודה בצורה אוטומטית, וגם לרכוש בעצמו נ"צ מדויק ולהזריק אותו למערכת בכיוון ההפוך. יכולת זו חשובה למשל בתרחיש שבו צוות חי"ר נמצא בנקודה טופוגרפית שלא מאפשרת לו לראות את המטרה בצורה ברורה. במקרה כזה, הוא 'מבקש' מהמל"ט באמצעות "דקירת" הנקודה שייתן לו מבט על, כולל נ"צ של המטרה. "ה-GPS משמש לאיכון וכינון המטע"ד, הוא מתבסס על לוויין והדיוק שלו כ-10 מטרים. בנוסף, המטע"ד כולל מערכת ניווט אינרציאלית (INS) שמבצעת מדידת קואורדינאטות של המטע"ד והנ"צ שלו. וכן מדידת זוויות המטע"ד במרחב. אם ה-GPS משתבש, עדיין ניתן להשתמש ב- INS. הקיום הדואלי במטע"ד, של GPS ו-INS , מספק יתירות ומאפשר עקיבה רציפה אחרי מטרות גם באזור רווי במשבשים".
התאמה לכל פלטפורמה
ההספק של המטע"ד הוא 1250 ואט. מבורך אומר שצריך לזכור שהוא מותקן על מל"טים גדולים עם משק אנרגיה מתאים. לרוב אלו מל"טים שנושאים מטע"ד אופטי וגם מכ"ם. "יש חשיבה על חסכון בהספק בכל פיתוח מטע"ד. מלבד העובדה שהוא בנוי מחומרים קלים, הסנסורים בנויים כך שיחסכו אנרגיה. המטע"ד צריך לעמוד בטמפרטורה גבוהה בקרקע ונמוכה מאד באוויר, והחלק הפנימי שלו צריך לשמור על טמפרטורה קבועה. הצידוד גם לוקח אנרגיה. כל האילוצים הללו מהווים אתגר הנדסי בהקשר של ניצולת אנרגטית", מסביר מבורך.
"בסופו של יום, צבא מעלה מל"ט לאוויר אם הוא נותן תועלת. יש תקציב הספקים וצריך למצוא את האופטימום. המל"טים שלנו עובדים מעל 24 שעות ברצף עם מטע"דים הפועלים בעומס מלא. הצלחנו להשיג זאת בזכות תכנון קפדני ומזעור. ה-M-19 מתוכנן לעבוד ב?שך מאות שעות רצוף. ומה קורה אם ללקוח יש צי מל"טים מסוגים שונים, האם אפשר להעביר את המטע"ד ממל"ט אחד לשני? "כיום המל"ט נבנה מראש עם מספר תחנות לקליטת המטע"דים. "עם זאת, במידה והלקוח רוצה להתקין את ה-M-19 על פלטפורמה אווירית שאינה מבית תע"א, גם זה אפשרי", אומר מבורך.
לכתבות נוספות באתר ISRAEL DEFENSE היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg