רה"מ חנך את המנהרה האחרונה בקו ת"א-ירושלים

בטקס שקיימה רכבת ישראל אמר נתניהו כי "מאמין שאולי יום אחד המסילות הללו תתחברנה גם למרחב שסביבנו ויחצו את הירדן"

nrg חדשות | 6/10/2014 12:46 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הרכבת המהירה לירושלים בדרך: היום (ב') התקיים טקס פריצת מנהרת הרכבת האחרונה בפרוייקט קו הרכבת המהיר בין ת"א לירושלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו שהשתתף בטקס אמר כי "מה שאנחנו רואים בשנים האחרונות זה ירידה תלולה במספר הנפגעים והחללים בתאונות דרכים, ומרכיב ראשון במעלה זה השיפור הדרמטי בנתיבי התחבורה שלנו. אני מאמין שאולי יום אחד המסילות הללו תתחברנה גם למרחב שסביבנו, יחצו את הירדן, יחצו מזרחה, זה עוד חלום רחוק".

כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

שר התחבורה ישראל כץ אמר במעמד כי "אני חש היום תחושה גדולה של סיפוק. מדובר בפרויקט הנדסי ענק ומורכב שעומד בפני השלמה. אני הוצאתי את הפרויקט הזה בכניסתי לתפקיד, אחרי שהיה תקוע במשך שנים ארוכות.

"זו מהפכה לאומית, כלכלית, חברתית מהגדולות ביותר שידענו במדינת ישראל. כמה סמלי שהיום, ערב חג הסוכות, שבו היו עולים לרגל לירושלים, אנחנו עושים צעד ענק לקידום הרכבת המהירה לירושלים. עלייה לרגל ב-28 דק' מת"א לי-ם ו20 דק' מנתב"ג".
 
צילום: חיים צח/לע''מ.
בנימין נתניהו וישראל כץ בפתיחת המנהרה לרכבת המהירה מירושלים לתל אביב צילום: חיים צח/לע''מ.
צילום: מירי צחי
ראש הממשלה מקווה שהרכבת תחבר גם לירדן צילום: מירי צחי

קו הרכבת המהיר לירושלים הוא הפרויקט הגדול ביותר כיום בתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל, בעלות הנאמדת בשבעה מיליארד שקל. הקו המהיר לירושלים הינו קו מסילת רכבת חשמלי המשתרע בין תחנת ההגנה עד תחנת הרכבת החדשה המוקמת בירושלים בסמוך לבנייני האומה. זמן הנסיעה בקו יעמוד על כ-28 דקות בלבד, במהירות נסיעה שתעמוד על 160 קמ"ש. בשנה הראשונה לפעילותה, תפעיל הרכבת בין תל אביב לירושלים 4 רכבות בשעה לכל כיוון, בשעות השיא, ותבצע כ-4 מיליון נסיעות בשנה.

הצורך לספק בסיס להנחת המסילות בשיפוע שיאפשר הפעלת רכבות במהירות מקסימאלית, חייב הקמת  רצף של גשרים ומנהרות. הפרויקט כולל 5 מנהרות באורך הכולל של כ-37 קילומטרים (בהן המנהרה הארוכה בישראל - מנהרה 3) וכן 8 גשרים באורך כולל של כ-6.5 קילומטרים (בהם הגשר הארוך בישראל - גשר 6 מחלף ענבה והגשר הגבוה בישראל – גשר 10 מעל עמק הארזים בכנסה לירושלים).
 














מנהרה מס' 3, מנחל יתלה לאזור מבשרת ציון, שנפרצה היום, כוללת צמד מנהרות באורך של כ-11.6 קילומטרים כל אחת, בין נחל יתלה ועד למבשרת ציון.
צמד המנהרות נכרות באמצעות שתי מכונות TBM (Tunnel Boring Machine‬‏) שהובאו לארץ במיוחד מגרמניה ופועלות במקביל. אורך כל מכונה כ-150 מטר ומשקלה כ-1,500 טון, קוטר כל מכונה עומד על כ-10 מטר. כל מכונה שונעה מנמל אשדוד, באמצעות 60 מובילים ענקיים.

קצב ביצוע הכרייה של מכונות ה-TBM עומד על כ-20 מטר ביום, שהם כ-500 מטר בחודש, תוך פעילות רציפה לאורך כל שעות היממה. עלות כל מכונה נאמדת ב-100 מיליון שקל.

כריית המנהרות מתבצעת כאשר המכונה מתקדמת על מסילה מיוחדת שהורכבה לצורך כך. מכונת כרייה מפנה את העפר הכרוי בעזרת מערך של מסועים לאחור. יתרונה המשמעותי של מכונת הכרייה הינו בהרכבת טבעות הבטון באמצעות מערכת רובוטית הידראולית תוך כדי ביצוע הכרייה. לצורך ביצוע הכרייה הוקם  ערוץ לוגיסטי נרחב לטובת  מכונות ה-TBM שמספק לכל מכונה כ-1,000 טבעות בטון בחודש.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...