נסיעה קשה: נזקים בעשרות מיליונים לרכבת הקלה
התגברות האלימות בירושלים בחודשים האחרונים מצד תושבי מזרח העיר הובילה לירידה דרמטית במספר הנוסעים. עובד חברת סיטיפס, מפעילת הרכבת, מודה: "לא פלא שתושבי פסגת זאב כבר התייאשו"
עוד ב-nrg:
• שר המודיעין האיראני: "המוסד הסתנן למדינה"
• ארה"ב: רב מואשם במציצנות במקווה הנשים
• כל הכתבות הכי מעניינות - בפייסבוק שלנו
האלימות כלפי הרכבת ושאר המתקנים של חברת סיטיפס החלה בקיץ האחרון זאת בעקבות רציחתו של הנער מוחמד אבו ח'דיר על ידי צעירים יהודיים. בחברה הודיעו השבוע כי 40 אחוזים מקרונות הרכבת נמצאים בתיקון בעקבות הפגיעה בשכונות מזרח ירושלים ועל כן היא נאלצת לצמצם את מספר הקווים בעיר. במקביל, הוחלט כי חצי מהרכבות לא יעברו בשכונות הערביות, ובכך לנתק כמעט לחלוטין את תושבי צפון העיר בפסגת זאב ובנווה יעקב.
ל-nrg נודע כי כתוצאה מהאירועים בחודשים יולי-אוגוסט נמדדה ירידה של סה"כ כ-20 אחוז במספר הנוסעים לאורך הקו. ההערכה היא כי הירידה נובעת מהעובדה שנוסעים רבים מפחדים לנסוע ברכבת הקלה לפסגת זאב דרך שועפאט, ולכן יורדים לפני תחנת היעד ונוסעים לשכונה באוטובוסים שלא עוברים דרך השכונות הערביות.
בנסיעה שערכנו השבוע ברכבת הקלה נוכחנו לראות כי ברגע שהרכבת חולפת על פני גבעת המבתר, היא מתרוקנת כמעט לחלוטין ונותרים בה כחמישה נוסעים. בנסיעה מהכיוון השני מפסגת זאב למרכז העיר, הרכבת ריקה וברגע שהרכבת עוברת את שכונת הגבעה הצרפתית עולים עליה עשרות רבות.

חייל במדים ביקש שצלם nrg לא יצלם אותו, "אסור לי לנסוע ברכבת", הוא אומר בחשש, "היחידה שלנו מוצבת באזור ירושלים, ובגלל שכבר דקרו חייל בתוך הרכבת הם ביקשו שלא ניסע בה, גם כדי שהערבים לא יזהו אותנו", הסביר.
הגענו לשועפאט. בשכונה מוצבות ניידות משטרה רבות משני צדי הכביש כדי לשמור על הסדר. אולם הדבר לא מצליח למנוע את זריקת האבנים שמתרחשת מדי יום. במקביל, על הרכבת נמצאים מאבטחים רבים, הותקנו מצלמות אבטחה ונעשות סריקות מתמידות. למרות זאת – האלימות נמשכת.
עובד של חברת סיטיפס, שביקש שלא להזדהות סיפר ל-nrg במהלך הנסיעה כי תושבי פסגת זאב כבר התייאשו מהרכבת הקלה. "תושבי מזרח העיר עולים לרכבת ועושים בעיות, לא משלמים, דוחפים אנשים ואפילו דוקרים. לא פלא שהתושבים כבר לא רוצים לנסוע", הוא אומר. ואכן כשהרכבת הבאה מתחנת פסגת זאב יצאה לדרך – היו עליה שלושה נוסעים.

"אנחנו משתדלים לא לנסוע ברכבת בכלל", מודה סימה תושבת פסגת זאב שעלתה על הרכבת, "אבל אנחנו צריכים היום להגיע להר הרצל, ואין לנו אפשרות אחרת". רוב חבריה, היא מספרת, לא מוכנים לנסוע ברכבת הקלה, "מסוכן מאוד לנסוע ברכבת, כל יום מדווחים על זריקה של אבנים והיתה גם דקירה. רוב השכנים מעדיפים לנסוע באוטובוס אפילו שהוא לא ישיר".
שמעון, אף הוא תושב פסגת זאב לא מוכן להפסיק לנסוע ברכבת. "אני לא מפחד, ולא מוכן שיגדירו לי מתי ואיך לנסוע" הוא אומר נחרצות. "צריכים פשוט לא לעבור בשועפאט ובבית חנינא, אם הם עושים כזה בלאגן – שלא תהיה להם רכבת".
בסיטיפס מודעים היטב לבעיה ולדבריהם, הם לגמרי לא שאננים. "בתחילת חודש יולי החלו ההתפרעויות בשועפאט במהלכן נגרמו נזקים של עשרות מילוני שקלים לתשתיות הרכבת הקלה בשכונה" הם אומרים, "הנזקים כללו: הריסת שתי תחנות רכבת בשועפאט כליל, ניתוץ ושריפה של המכונות לרכישת כרטיסים, הרמזורים, מערכות הבקרה, הסככות, הספסלים ומערכות הגינון וההשקיה. בנוסף נוסרו עמודי חשמל של הרכבת ובוצעו ניסיונות לניסור המסילות".
הנזק מפיגועי האבנים ברכבות עצמן נאמד בכ-750 אלף שקלים והדבר ניכר על רוב חלונות הקרונות שמלאים בסדקים ושריטות. אולם ברכבת הקלה ממהרים להסביר כי לא מדובר בפגיעה מאבנים, אלא בחלונות ממוגנים שמתבלים עם הזמן. "חלונות הרכבת הקלה הוזמנו מראש כשהם ממוגני אבנים ובקת"בים, ולכן לשמחתנו עד כה לא היו נפגעים", אומרים שם ומדגישים כי מדובר בחלונות שהם "לקראת החלפה".
אך ההודעה הדרמטית ביותר השבוע היתה העובדה שכמחצית מהרכבות לא יעברו בשכונות ערביות. ״לאור העומסים בחול המועד ולאור העובדה שישנן פחות רכבות שמישות הוחלט, בתיאום עם משרד התחבורה ועיריית ירושלים, כי כמחצית מהרכבות יבצעו נסיעות בין התחנות הר הרצל וגבעת המבתר שם ניכרים העומסים הגדולים", הודיעו השבוע בחברה, "הודעה על תחנת היעד הסופית מופיעה בכל רכבת".

במהלך השבוע האחרון התקיים דיון חירום בנושא הרכבת הקלה בראשות השר לבטחון פנים יצחק אהרונוביץ', מפקד מחוז ירושלים ניצב יוסי פרינטי, מנכ״ל סיטיפס, קציני מרחב ציון וגורמים מעיריית ירושלים. "בפני השר לבטחון פנים הוצגה פעילות המשטרה לצמצום הפגיעה ברכבת הקלה והמעצר 'על חם' שבוצע אמש על ידי כוח מג״ב של 4 צעירים ערבים בעת שיידו אבנים לעבר הרכבת", הודיעו השבוע במשטרת ירושלים.
אהרונוביץ' ציין כי "סוגיית יידויי האבנים על הרכבת הקלה מטרידה ומדאיגה", והדגיש כי "לרשות המחוז עומדים המשאבים הנדרשים" וכי הוא "מצפה כי שילוב היכולות המודיעיניות, הטכנולוגיות והפעילות המבצעית יימשכו".
מפקד מחוז ירושלים אף הקים צוות משימה בפיקוד קצין, לטיפול בפגיעה ברכבת הקלה. במשטרה מנסים להרגיע ואומרים כי "מדי יום מתבצעות פעילויות גלויות וסמויות, כולל נסיעת שוטרים במדים בקרונות הרכבת ונתוני הפגיעה ברכבת, מיום פעילות צוות המשימה, מצביעים על ממוצע של אירוע אחד ביממה כלפי הרכבת הקלה".
מפקד המחוז טען השבוע כי "גם אבן אחת היא אבן אחת יותר מדי ומשטרת ירושלים תמשיך בפעילותה נגד הפורעים".
מעיריית ירושלים נמסר כי "הפרטים אינם מדויקים. מדובר בהסדר נקודתי לשלושה ימים בלבד ולשעות ספציפיות במסגרתו הוחלט להתאים את תדירות הרכבות לביקוש הציבור בתחנות השונות, וכך למנוע עומסים כבדים במרכז העיר בחול המועד ולאפשר תדירות גבוהה של רכבות. לטובת תושבי פסגת זאב ניתן מענה הן על ידי רכבות במסלולן הרגיל והן על ידי אוטובוסים מתוגברים". בעירייה הסבירו כי "החל אחרי החג ישובו לפעול הרכבות על פי לוחות הזמנים הרגילים".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg