מלחמת הכוכבים המחודשת והסיכון שלוקחת דיסני
חברת הסרטים הוותיקה, שרכשה את הזכויות על הסדרה המיתולוגית, צפויה להשיק בשנה הקרובה טרילוגיה חדשה שלה אך למרות האפשרות העצומה לרווח, ישנם גם סיכונים. "'דיסני' אינה חסינה מנפילות", מסביר מנהל האולפנים של החברה
• כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
'דיסני' שילמה יותר מ-4 מיליארד דולר בשביל לקנות את 'לוקאס-פילם' של לוקאס באוקטובר 2012, ביחד עם הזכויות להוסיף לרשימת הדמויות האיקוניות של החברה את לוק סקייווקר, האן סולו ודרת' ויידר. חלק המפתח בעסקה, שגרף את הכותרות, היה ההתחייבות ליצור טרילוגיה חדשה של שובר הקופות 'מלחמת הכוכבים', אך 'דיסני' כבר מייצרת רווחים משלל מוצרים נלווים – מתוכניות המשך בטלוויזיה ועד לצעצועים של חרבות אור.

דיסני כבר קוצרת את הפירות מרכישת הזכויות. מלחמת הכוכבים
יח''צ
הסדרה המאוירת 'מורדי מלחמת הכוכבים' שודרה לראשונה בטלוויזיית 'דיסני' בתחילת החודש, בעוד שמשחק למחשבי לוח ולטלפונים חכמים בשם 'מפקד מלחמת הכוכבים' יצא לשוק באוגוסט. 'דיסני' גם הכריזה על תוכניותיה ל"נוכחות גדולה בהרבה של 'מלחמת הכוכבים'" בשרשרת העולמית של פארקי השעשועים שלה.
נכונותה של 'דיסני' לנצל את נכסיה בשביל להפיק רווח כלכלי מרבי אינה אסטרטגיה חדשה. עם זאת, היא שוכללה לכדי שלמות תחת הנהגת מנהל החברה רוברט איגר, שמופקד על 'דיסני' מאז 2005. בתשעה החודשים שלפני יוני האחרון גרפה 'דיסני' 9 מיליארד דולר ברווחיה, שעזרו לאיגר לזכות בהארכת חוזה יוקרתית שהוכרזה בשבוע שעבר, והיא תימשך עד אמצע 2018.
"בהחלט מדובר באחת מחלקי המורשת שלו בחברה", אומר ניל מקר, מנתח תקשורת בארגון חקר ההשקעות 'מורנינגסטאר'. "השארת המותג בחיים בתוך היקום של 'דיסני', בפארקים ובשמורות, בשיווק, בחנויות ובכל הדברים הדומים לכך – זה משהו שהוא והצוות שלו למעשה עשו", סיפר מקר לסוכנות הידיעות 'אי-אף-פי'. "אני חושב שבאופן יחסי הם הבינו היטב את התהליך שבו הם יכולים להפוך את הנכסים הללו לרווח".
מקר מוסיף כי "ראינו את הרווחים שלהם במה שעשו עם חברות 'מרוול ופיקסר'", בהתייחסו לרכישות שאיגר הוביל, אשר הוסיפו נכסים חולבי כסף כגון 'איירון מן', 'קפטן אמריקה' ו'צעצוע של סיפור' לאורוות של 'דיסני'.
במקרה של 'מלחמת הכוכבים' – כפי שעשתה בעבר עם גיבורי העל של 'מרוול' – 'דיסני' יכולה לפנות לקהל רחב ומבוגר יותר, כמו גם לילדים, ובכך להתרחב מעבר לתחום של אגדות הילדים ומיקי מאוס.
בו בזמן, 'דיסני' נותרת מומחית בהגשת החומרים לקהל המסורתי שלה – זוכה האוסקר מהשנה שעבר 'לשבור את הקרח' הפך לסרט המאויר שגרף הכי הרבה הכנסות בהיסטוריה, עם יותר ממיליארד דולר בקופות בתי הקולנוע.
"אחד הדברים שבוב איגר עשה הוא הנעת 'דיסני' מהיותה תלויה בכל הדמויות המבוגרות הללו, שהייתה לה היסטוריה ארוכה מאוד עמן, לדמויות חדשות, לתוכן חדש – ולהשתמש בכולם בשביל ליצור יותר ויותר תוכן, שניתן יהיה להפוך אותו לזכויות, לשיווק או אולי למחזמר", מוסיף מקר. באמצעות עיצוב ואספקת המוצרים שלה, 'דיסני' מתחמקת מהצורך לשלם חלק מרוויחה למתווכים.
ישנם גם סיכונים
אבל יש טוענים שלא הכול כה ורוד בגן של 'דיסני'. בעוד שמחיר המניות שלה הרקיע לשיאים חדשים ושילש את ערך השוק שלה מאז 2005, כמה מומחים מאמינים שהערך של 'דיסני' גבוה מכפי שהיא שווה באמת. "'דיסני' קרובה לקצה העליון של המחזור", הצהיר בספטמבר מחקר הון של 'אינדיגו'.

שקועה בבעיות כלכליות. דיסנילנד פריז
AFP
'דיסנילנד' שבפריז נותרת שקועה בבוץ של בעיות כלכליות, ובשנה שעברה עמדו הפסדיה על 64.4 מיליון אירו, לצד צניחה ענקית במספר המבקרים. בגזרת הטלוויזיה, רשת 'אי-בי-סי' של 'דיסני' זקוקה לסדרות דגל חדשות בשביל לעלות מחדש, בעוד שרשת הספורט 'אי-אס-פי-אן' עומדת בפני תחרות הולכת וגוברת בכל הקשור להבטחת זכויות השידור של אירועי השיא.
אפילו בעסקי הסרטים 'דיסני' "אינה חסינה לנפילות", במילותיו של אלן ברגמן, מנהל האולפנים – כשהוא מזכיר את כישלונות הקופות האחרונים, 'ג'ון קרטר' ו'הפרש הבודד'. לדברי מקר, עם 'מלחמת הכוכבים', שמשכה דורות של צופים נאמנים מאז שהסרט הראשון שודר ב-1977, 'דיסני' מודעת בחריפות לשאלה מיהו הקהל שלה.
"הם בחרו בזהירות את האנשים שעומדים לעשות זאת", מסביר מקר, "אני חושב
אולם בדומה לכל הנעה מחדש, ישנם גם סיכונים. מקר מציין שרבים מהצופים השמרנים לא התרשמו מהטרילוגיה השנייה של לוקאס בסרטי 'מלחמת הכוכבים', שיצאה למסכים בשנים 1999-2005. "מעריצים רבים עדיין כועסים על לוקאס בשל מה שעשה בסרטים הראשונים בסדרה, כך שזה לא משהו שאפשר להריץ אותו בשלמות – אבל הם עושים עבודה טובה ככל שבאפשרותם".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg