דוח

המבקר: הטיפול בניצולי השואה מסורבל וארוך

שפירא טוען כי על הרשות לטיפול בניצולי השואה לייעל את הטיפול בתביעות הניצולים ולצמצם את הבירוקרטיה שבדרך לקבלת ההטבות

דליה מזורי | 29/10/2014 16:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לתת מענה מהיר יותר לניצולי השואה: ניצולי שואה רבים מוותרים על זכויותיהם בשל הבירוקרטיה הכרוכה בקבלתן, כך עולה מדו"ח מבקר המדינה על טיפולה של הרשות לזכויות ניצולי השואה בניצולים. לטענת המבקר "הרשות משתמשת במערכת מחשוב מיושנת מסורבלת שנבנתה לפני כעשרים שנה. המידע המונפק מהמערכת אינו מהימן וקשה להפיק דו"חות על כלל האוכלוסייה שבטיפול הרשות".

דוחות המבקר:
> הרכבת הקלה: מיליונים בוזבזו, הנסיעה התארכה
> 40% מכתבי האישום נגד מעלימי המס לא מוגשים
> המבקר: לא גובשה תוכנית לחיסכון בחשמל 
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

המבקר ציין עוד כי הרשות לא שולחת אישור לניצולים בעת קבלת תביעתם לגמלה או להטבה אחרת, כך שממילא היא לא מפרטת את שלבי הטיפול הצפויים בתביעה ואת משכם. עוד עולה מהדוח כי העובדים ברשות אינם בודקים כל תביעה לגמלה במועד קבלתה כדי להודיע לניצול מיד אלו מסמכים נוספים נחוצים לדיון בוועדה הרפואית. בנוסף הרשות מתעכבת כחודש בממוצע עד משלוח ההודעה לניצול.

לדעת המבקר מן הראוי היה שעובדי הרשות יבדקו את תביעות הניצולים מיד עם קבלתן, יאשרו את קבלתן, יודיעו לניצול אילו מסמכים חסרים לצורך בדיקת הבקשה בוועדה הרפואית, יפרטו את שלבי הטיפול הבאים ויעריכו את משך הטיפול, תוך הדגשה, כי הוא תלוי בשיתוף פעולה מצד התובע. פעולות אלו יסייעו למגישי התביעות להמציא את המסמכים הנדרשים במועד ולעקוב אחר הטיפול בבקשתם ובכך לזרזו.
 
צילום: נאור רהב
מקבלים טיפול לקוי בבקשותיהם. ניצולי שואה בהוסטל צילום: נאור רהב
לייעל הטיפול בתביעות הניצולים . אילוסטרציה

במקביל קובע המבקר כי על הרשות לבחון דרכים לקצר את הזמן הנדרש לזימון לוועדות הרפואיות כדי לתת מענה מהיר יותר לניצולים ולעמוד בדרישות אמנת השירות.

עוד עולה מהדוח כי ועדות רפואיות ויחידות נוספות של הרשות נוהגות לעבוד רק עם מסמכי המקור ועם התיק הפיזי של הניצולים. אם הניצול מגיש לרשות כמה תביעות לסיוע בעת ובעונה אחת או בהפרשי זמן קצרים  - מחלקת התביעות מטפלת כל פעם בתביעה אחרת ולא בכולן ובו בזמן מעכבת את הטיפול בתביעות האחרות. טיפולים מתעכבים גם בשל ערעורים לבתי המשפט. לדעת מבקר המדינה על הרשות להמשיך ולבחון דרכים נוספות לטפל בו בזמן במכלול התביעות של ניצול השואה – אם להכרה במחלה נוספת ואם למתן הטבה - גם אם תיקו אינו ממוחשב.

מימוש ההטבות ואישור תוספת גמלה כרוכים בהגשת בקשות ובבדיקתן ברשות. הדבר מקשה על הניצולים ועלול למנוע אותם מלתבוע את זכויותיהם. הרשות פעלה למתן תשלום כספי במקום החזר מסים על מוצרי חשמל ואולם עדיין יש מקום לצמצם את הליכי הבקשה ולהקל על הניצולים ובייחוד על העריריים וחסרי הסיוע שבהם.

על פי חוק הסיעוד הומרה התוספת לזכאים לתוספת שעות סיוע בתשלום כספי. מחקר שנעשה לבדיקת שביעות רצונם של הניצולים מהסיוע שהם מקבלים עולה שכמחציתם רצו תוספת לסיוע הכספי וכ-30% רצו תוספת לשעות הסיוע. 10% רצו עזרת מתנדבים. לדעת המבקר על הרשות לבחון את היתרונות והחסרונות של מתן סיוע בבית (שעות סיוע שבועיות) לעומת העלאת הגמלה לזכאים בסכום שווה, לפעול להסדרת הנושא באופן מיטבי מתוך התייחסות לשונות בניצולים ובצרכיהם.

המבקר טען כי הרשות מנהלת את כל התכתובות עם הניצולים ועם נציגיהם באמצעות הטלפון והדואר. אין לה מערכת מחשוב
המאפשרת ניצול לבדוק את התקדמות הטיפול בתביעתו. המבקר מעיר כי כדי ליצור קשר עם הניצולים ונציגיהם הרשות יכולה להיעזר גם באמצעי תקשורת מתקדמים כגון דואר אלקטרוני מסרונים וברשתות חברתיות מקווננות.

כיום חיים בישראל כ-180 אלף ניצולים – רובם מעל גיל 80. אשתקד טיפלה הרשות בכ-90 אלף מהם. המבקר מציין כי מאז הדו"ח הקודם ב- 2010 השתפר הסיוע לניצולי השואה וגם הטיפול בבקשות גמלה התקצר. בנוסף, הורחבה ההגדרה של ניצול שואה ואלפי ניצולים מהמעגל השנים הוכללו במעגל הזכאים לגמלה, אליהם הצטרפו גם עוד ניצולים רבים שזכאותם לא הוכרה עד כה. בכך הוכפל מספר מקבלי הגמלה מהרשות. 

לאור כל אלה טוען המבקר כי על הרשות להמשיך ולבחון צעדים לייעול הטיפול בתביעות הניצולים לגמלה ולהטבות ובכלל זה שימוש באמצעי תקשורת מתקדמים וצמצום הבירוקרטיה שבדרך לקבלת ההטבות.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...