התרסקות המעבורת: "נחושים לגלות מה השתבש"
ריצ'רד ברנסון, מייסד וירג'ין גלקטיק, לה הייתה שייכת החללית המסחרית שהתרסקה במהלך טיסת ניסוי אמר כי הוא מצדיע לגבורת טייסי הניסוי. טל ענבר, ראש המרכז לחקר החלל במכון פישר: "האסון מהווה מכה לתחום תיירות החלל"
עוד כותרות ב-nrg:
• ראיון נדיר: הרב אלי סדן מדבר על המהפכה בצה"ל
• שטייניץ: "הפרה איראנית של הסכם הביניים"
• כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו [אהבתי]
ברנסון לא מסר כל פרטי התאונה של יום שישי. "אנו נחושים לגלות מה השתבש", אמר, וקבע כי בטיחות תמיד הייתה בראש סדר העדיפויות של התכנית שמטרתה לקחת תיירים עשירים לקצה החלל לחוויה קצרה של חוסר משקל ונוף כדור הארץ מתחת. יותר מתריסר חוקרים במגוון רחב של התמחויות יצאו לבחון את אתר ההתרסקות, לאסוף נתונים ולראיין עדים.

התרסקות מעבורת החלל
צילום: אי.פי.איי
שניות אחדות לאחר הטלת החללית הפרטית "ספייסשיפ 2", ממטוס האם (Whith Knight 2), אירע כשל חמור ביותר במערכת ההנעה שלה, שהביא לפיצוץ, התפרקות החללית באוויר ולמותו של אחד משני אנשי הצוות שהטיסו אותה. שברי החללית התפזרו על פני שטח נרחב במדבר מוהאבי שבקליפורניה. החללית התפוצצה בעת טיסת ניסוי ממונעת, שבוצעה על ידי חברת סקיילד קומפוזיטס, שבנתה את החללית עבור חברת וירג'ין גלקטיק. החברה זו התעתדה להתחיל לשגר את החללית לטיסות חלל תת מסלוליות בראשית שנת 2015.
"אסון החללית מהווה מכה קשה ביותר לתחום החלל הפרטי והמסחרי, השואף לפתח את תחום תיירות החלל, ואת הטיסות המסחריות לחלל גם עבור סוכנויות חלל וגורמי מחקר שונים", אומר, אמר טל ענבר, ראש המרכז לחקר החלל במכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל.
"חשוב להדגיש, כי אסונות תעופתיים וחלליים היוו חלק ממאמצי הפיתוח האדירים של האנושות, בפורצה גבולות של ידע וטכנולוגיה. גם ברה"מ וגם ארה"ב ידעו אסונות ואובדן חיי אדם בתאונות שונות. תקלות קשות הינן היוצא מן הכלל: רוב מוחלט של שיגורים ומשימות חלל מצליח באופן שעלול לגרום לצופה מן הצד לחשוב שהגענו לשלב בו טיסות חלל הן עניין של שגרה - ולא כך הוא", אומר ענבר.
חשוב לציין, כי האסון התרחש שלושה ימים לאחר התפוצצות המשגר "אנטארס" שנשא עמו חללית אספקה בלתי מאוישת מסוג "סיגנוס" אל תחנת החלל הבינלאומית, שניות לאחר המראתו. שיגור זה היה
האם האסון יביא לקיצה את הפעילות המסחרית שנועדה לשגר תיירים לחלל? "ברור שהן לא יגרמו לביטול מיזמי החלל של תקופתנו" אומר ענבר. "החזון מרחיק הראות של יזמים כברנסון, פול אלן, ברט רוטאן, ומוסק יימשך, תוך גיבוי של משקיעים פרטיים ומדינתיים, שכן הצורך לטוס לחלל נותר איתן. עם זאת, לפחות לגבי תחילת השירות המסחרי של טיוסת מאוישות על ידי וירג'ין גלקטיק, ברור שיידחה בצורה משמעותית, לא רק בשל ההשלכות של האסון על הציבור, אלא בשל העובדה הפשוטה שאין בידי החברה חללית נוספת מסוג "ספייסשיפ 2", ולאחר לימוד הכשלים שהביאו לאובדנה, יש לבנות חללית נוספת מן הייסוד - תהליך שיארך זמן רב".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg