
חזון התיירות לחלל לא נגמר
פרשנות של טל ענבר בעקבות תפוצצצות החחלית הפרטית של וירג'ין

מערכת IsraelDefense
החללית התפוצצה בעת טיסת ניסוי ממונעת, שבוצעה על ידי חברת סקיילד קומפוזיטס, שבנתה את החללית עבור חברת וירג'ין גלקטיק. חברה זו, שנוסדה על ידי הבריטי סר ריצ'ארד ברנסון, התעתדה להתחיל לשגר את החללית לטיסות חלל תת מסלוליות בראשית שנת 2015.
"אסון החללית מהווה מכה קשה ביותר לתחום החלל הפרטי/מסחרי, השואף לפתח את תחום תיירות החלל, ואת הטיסות המסחריות לחלל - גם עבור סוכנויות חלל וגורמי מחקר שונים. חשוב להדגיש, כי אסונות תעופתיים וחלליים היוו חלק ממאמצי הפיתוח האדירים של האנושות, בפורצה גבולות של ידע וטכנולוגיה; גם ברה"מ וגם ארה"ב ידעו אסונות ואובדן חיי אדם בתאונות שונות. תקלות קשות הינן היוצא מן הכלל: רוב מוחלט של שיגורים ומשימות חלל מצליח באופן שעלול לגרום לצופה מן הצד לחשוב שהגענו לשלב בו טיסות חלל הן עניין של שגרה - ולא כך הוא", אמר טל ענבר, ראש המרכז לחקר החלל במכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל.
חשוב לציין, כי האסון התרחש שלושה ימים לאחר התפוצצות המשגר "אנטארס" ( Antares) שנשא עמו חללית אספקה בלתי מאוישת מסוג "סיגנוס" אל תחנת החלל הבינלאומית, שניות לאחר המראתו. שיגור זה היה שיגור מסחרי שסיפקה חברה אחרת, "אורביטל סיינסס", עבור נאס"א, במסגרת חוזה רב שנתי של החברה.
האם האסון יביא לקיצה את הפעילות המסחרית שנועדה לשגר תיירים לחלל?
"ברור שהן לא יגרמו לביטול מיזמי החלל של תקופתנו" אומר ענבר. "החזון מרחיק הראות של יזמים כברנסון, פול אלן, ברט רוטאן, ומוסק יימשך, תוך גיבוי של משקיעים פרטיים ומדינתיים, שכן הצורך לטוס לחלל נותר איתן; עם זאת, לפחות לגבי תחילת השירות המסחרי של טיסות מאוישות על ידי וירג'ין גלקטיק, ברור שיידחה בצורה משמעותית, לא רק בשל ההשלכות של האסון על הציבור, אלא בשל העובדה הפשוטה שאין בידי החברה חללית נוספת מסוג "ספייסשיפ 2", ולאחר לימוד הכשלים שהביאו לאובדנה, יש לבנות חללית נוספת מן הייסוד - תהליך שיארך זמן רב".
לכתבות נוספות באתר ISRAEL DEFENSE היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg