מהפך התקשורתי: פייסבוק מתכננת עיתון אישי לכל משתמש
חברת הענק פועלת להפוך את האלגוריתם שלה לכזה שייתן לכל משתמש את תמהיל החדשות המדויק ביותר לצרכיו. המשמעות: פגיעה נוספת באמצעי התקשורת הקלאסיים
עוד כותרות ב-nrg:
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
מייסד החברה מרק צוקרברג, סיפר בתחילת נובמבר לחברי פורום שהתכנסו לדון על הנושא כי מטרתו היא להפוך את עדכוני הפיד של פייסבוק ל"עיתון המותאם אישית המושלם לכל אדם בעולם". לדבריו, בעוד שעיתון מספק את אותו מידע לכל קורא, פייסבוק יכולה לגזור את מידות הפיד שלה על פי תחומי העניין של כל אחד, וכך לספק לו תערובת של חדשות מהעולם, אירועים קהילתיים ועדכונים על חברים ומשפחה.

"זו גישה אחרת לעשיית עיתון", אומר קן פאולסון, עורך לשעבר של העיתון "יו-אס-אי טודיי", אשר כיום משמש דיקן הפקולטה לתקשורת באוניברסיטת מרכז מדינת טנסי. "אף אחד מהגישות אינה טובה או רעה, אבל זהו משהו שעיתון מסורתי לא יכול לעשות".
בפייסבוק ההחלטה יראו המשתמשים לא נקבעת על ידי עיתונאים, אלא באמצעות אלגוריתם שמחליט אלו כותרות ככל הנראה יזכו לעניין הגדול ביותר מצד כל משתמש. דבר זה עשוי להיות עילה לדאגה בשביל קהילת העיתונאות המסורתית, וכמה מומחי תקשורת אף מכירים בכך שפייסבוק ככל הנראה תוכל לספק יותר ממה שאנשים רוצים לראות, ובדרך יעילה למדי. "זה אינטימי, רלוונטי, זה מאוד מתוזמן – וזה מתאים לך.
זה יותר ממה שכל עיתון יכול לעשות", אומר אלן מוטר, עורך לשעבר בעיתון יומי בשיקגו שמשמש כיום כיועץ ליוזמות תקשורת דיגיטליות. לדבריו, בעוד שעיתונים נאחזים במודל העסקי "העתיק" שלהם, ארגונים כמו פייסבוק הופכים את החדשות לאישיות יותר. הוא גם אומר שהטרנד הזה יימשך בזמן שקוראים צעירים יותר נוטשים את העיתונים המודפסים לטובת במות תקשורת דיגיטליות.
אסטרטגיה מפסידה
ניקי עאשר, פרופסורית לעיתונאות מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון המתמחה בניו-מדיה, אומרת כי פייסבוק מתכננת את פיד החדשות שלה באמצעות השימוש באלגוריתם הלוקח בחשבון עשרות אלפי משתנים. "לפייסבוק יש הנתונים בשביל לומר לך מה קוראים חבריך, כך שיהיה לך סיכוי טוב יותר לראות דברים שאתה מתעניין בהם", היא אומרת. "הסיבה שלפייסבוק יש כל כך הרבה מהנדסים ומדעני מידע היא בשביל לשפר את האלגוריתם באופן מתמשך. הוא הופך טוב יותר ככל שאנשים משתמשים בו יותר".
פייסבוק הוא מקור לחדשות בשביל לפחות 30 אחוז מהאמריקאים, והוא מנוע תעבורת אינטרנט מרכזי לאתרי חדשות, כך לפי מחקר של מכון המחקר "פיו". עובדה זו מעניקה לרשת החברתית עוצמה אדירה, עדיפה משל אמצעי התקשורת, שבאופן גובר מסתמכים על תעבורת הפייסבוק ואמצעים חברתיים ברשת אחרים. אך למרות שפייסבוק ידועה בשל תכנות המחשב שלה, היא עדיין מוכרחה לקחת החלטות עריכה, מציינת עאשר.
"מה שמפחיד הוא התגובה המגננתית שפייסבוק גורמת לארגוני התקשורת, אשר מנסים לנחש את הצעד הבא שלה", היא מסבירה, "זה המון עוצמה שמגולמת בארגון אחד". פייסבוק, גוגל וחברות טכנולוגיה אחרות שומרות בקנאות על נוסחאות האלגוריתמים שלהן, אבל מבקרים מציינים שלהתאמה בודדת של הנוסחה עשויות להיות השלכות
כלב שמירה דמוקרטי?
אלא שבעוד שאמצעי התקשורת המסורתיים גוועים, עדיין לא ברור כיצד התעשייה תוכל לתמוך בסוג העיתונאות הנחוצה בשביל לשמור אנשים בעניינים כפי שהיו בעבר. לדברי מוטר, מה שאנשים קוראים עשוי להשתנות – הוא אולי יהיה מסובסד באופן שיהיה שקוף, או לא שקוף. "זה לא בהכרח יהיה עיתונאות אמיתית, אבל זה יהיה תוכן", הוא אומר. פאולסון מציין שבעוד שפייסבוקת מספק הרבה יותר מידע לקוראים מאשר עיתונאים, "החברה תהיה יותר לחוצה בהרבה 'לתפוס את הנשמה' של קוראי העיתונאים המסורתיים".
"חופש העיתונות נוסד בשביל לשמור את המבט על אנשים שבעמדות הכוח ולהודיע על כך לקהילה", הוא מוסיף, "יש מרכיב של רוח ציבורית עצומה שאי אפשר להתייחס אליו באמצעות אלגוריתם ממוחשב". פאולסון אומר כי בעוד שפייסבוק היא במה שימושית לשיתוף ידיעות, היא לא תוכל להיות חתומה על אותה עיתונאות חוקרת שבה מתגאים לעתים קרובות העיתונים. כשהעיתונאות בסכנה, הדבר מחליש את כל התהליך הדמוקרטי. "אנו מקבלים את סוג החדשות שאנו ראויים להן ומשלמים למענן", מסכם פאולסון.