המטוסים שניצחו באירופה חזרו מהמוות

מטוסים שהשתתפו במלחמת העולם הראשונה עברו שיפוץ, ומוצגים עכשיו במוזיאון בבריטניה: "שינו את אופי המלחמה לנצח"

סוכנויות הידיעות | 4/12/2014 14:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
100 שנה לאחר שפרצה מלחמת העולם הראשונה, תערוכת תעופה חדשה נפתחת היום בלונדון, ומציגה את תפקיד המטוסים במלחמה הגדולה - הראשונה שבה שימשו מטוסים ככלי תקיפה, ריגול ואספקה מרכזי.

עוד כותרות ב-nrg:
דיווח: יזידי ביקש לקנות את אשת אל-בגדדי
שוב: שוטר לבן שהרג אדם שחור לא יועמד לדין
• כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

התערוכה "מלחמת העולם הראשונה באוויר" שנפתחה במוזיאון חיל האוויר המלכותי מציגה 14 כלי טיס של גרמניה ושל בעלות הברית, כולל "מפציץ הלילה" אף-אי-2-בי הבריטי, ששופץ בעמל רב במהלך 20 השנים האחרונות. סימלטור תעופה בסיסי, סל של כדור פורח ששימש לריגול, מקלט פצצות ממתכת ורדיו גלים קצרים ששימש לקבלת ידיעות בקוד מורס נמצאים גם הם בין מאות המוצגים.

צילום: איי.אף.פי
מלחמת האוויר הראשונה. מהתערוכה בלונדון צילום: איי.אף.פי
צילום: איי.אף.פי
קיר הטייסים בתערוכה צילום: איי.אף.פי


תערוכת הקבע, ששוכנת במפעל מטוסים ישן, מציינת מאה שנה לפריצת המלחמה, ובהשקתה השתתפה המלכה אליזבת השנייה יחד עם בעלה, הדוכס מאדינבורו. "זה סיפור חשוב שצריך לספר", אמר לסוכנות הידיעות איי-אף-פי היסטוריון התעופה רוס מאהוני. "התערוכה מראה את חשיבות כוח האוויר בניצחון הסופי במלחמת העולם הראשונה. לא שהכוח האווירי ניצח את המלחמה, אבל היה קשה יותר לעשות זאת בלעדיו".

התערוכה עוקבת אחר האבולוציה של התעופה, מחציית התעלה האנגלית (למאנש) באוויר לראשונה ב-1909 ועד חציית האוקיינוס האטלנטי דרך האוויר ב-1919, וסוקרת את האופן שבו התפתחה התעופה בשנות המלחמה.

בשנת 1914 פחות מ-250 מטוסים נבנו בבריטניה, אבל עד 1918 נבנו בכל שבוע יותר מ-600 מטוסים. למפעל הנדון, שבו מוצגת התערוכה החדשה, היה חלק מרכזי בייצור המואץ. "אתה רואה את השינוי העצום במהלך חמש שנים, מעיצובים רופפים ועד מה שהיה האייפד של ימיהם", אמר מאהוני.

אחד מהמטוסים האיקוניים ביותר בתערוכה הוא הסופווית' קאמל, התלוי באופן סמלי מול מטוס הפוקר די-7, אחד ממטוסי הקרב החזקים ביותר של גרמניה במלחמת העולם הראשונה. "רצינו לספר את שני הצדדים של הקונפליקט: בעלות הברית והגרמנים", אמר איאן ת'ריסק, האוצר הראשי של המוזיאון. "זו גם הייתה הזדמנות להציג כמה מהמטוסים הנדירים ביותר באוסף שלנו".

צילום: איי.אף.פי
מצטלמים במוזיאון חיל האוויר המלכותי צילום: איי.אף.פי

כשהוא מצביע לעבר "מפציץ הלילה" הצבוע שחור, אמר ת'ריסק: "הצלחנו להשיב מהמתים את המטוס הנכחד הזה, שהיה חשוב מאוד במלחמה".

בתערוכה מוצג גם זרקור שדה התעופה, ששימש להנחות את מפציצי הלילה בחזרה ל"אירודרום"

  בצרפת, ובקצה השני של ההאנגר – ה"קודרון" הצרפתי, שהוטס בידי חיל האוויר הבלגי לפני שנרכש בידי אספן אנגלי.

מעבר לכוח האווירי, האוצרים מנסים לספר גם את סיפוריהם של טייסים ואנשי תמיכה טכנית על הקרקע. למשל, מדים ומדליות מספרים את סיפורו של המכונאי פרדריק ברבר, שזכה בעיטור העוז לאחר שזינק אל האוויר מתוך מטוס שמנועו דמם.

תמונות מצידות את הנשים שעבדו במפעל, בתפקידים של גברים בזמן שהגברים הלכו להילחם, וגם תפרוט את כיסויי המטוסים.

קרן ויטינג, מנהלת התוכניות הציבוריות במוזיאון, אמרה שאלפי גברים ונשים שעמדו מאחורי המאמץ האווירי במלחמה שיחקו תפקיד "ששינה את אופי המלחמה מאז ולתמיד".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק