דן: מינוי קרובים, טיסות לחו"ל ואי-סדר כספי
דו"ח המבקר מציג שורה של ליקויים חמורים בהתנהלות חברת התחבורה הציבורית. בין היתר: הוצאה של כמעט מיליון שקל על טיסות לחו"ל ותרומות בסכומי עתק לעמותות, ללא אישור
עוד ב-nrg:
• תיעוד התקרית בצפון: שניות אחרי הירי
• נתניהו: מציע לחיזבאללה ללמוד מהמכה שקיבל חמאס
• התכנים הכי מעניינים - בפייסבוק שלנו
בדו"ח מבהיר המבקר כי מאחר שהתחבורה הציבורית היא שירות חיוני לציבור, הממשלה תומכת בדן באמצעות סובסידיה וסיוע ייעודי לחברה. בשנים 2011-2004, ציין המבקר, שילמה הממשלה לדן סך של יותר מ-3.6 מיליארד שקל. בתמורה התחייבה דן להביא לייעול מרבי של שירותיה, לחיסכון בהוצאות ולצמצום הוצאותיה.
המבקר מעיר בדו"ח כי חלק מהפעילות בחברה נעשתה על ידי קרובי משפחה. כך למשל, הפעילות המשפטית רוכזה בידי עורך דין שהוא בן דודו של מנכ"ל דן. הייעוץ המשפטי לפרויקטי הבנייה שניהל אחד ממשקיעי החברה ניתן על ידי בנו של המשקיע.

דוגמה נוספת: בשנים 2012-2007 התקבלו לעבודה בחברות הבנות של דן ואצל אחד הזכיינים שבעה קרובי משפחה מדרגה ראשונה של בעלי תפקידים בכירים בדן ושל המשקיע האמור: בנו ובתו של יו"ר דן, בנו ובתו של מנכ"ל דן, בתו של דירקטור בחברה, ושני בניו של המשקיע.
בהתייחס לנסיעות לחו"ל של בכירים בחברה כתב המבקר כי מנכ"ל החברה ויו"ר הדירקטוריון אישרו לעצמם ולמנהלים אחרים נסיעות לחו"ל על חשבון החברה בניגוד לנוהל, בסכומים החורגים מהמותר וללא דיווח. כך למשל המנכ"ל אישר לעצמו 12 נסיעות לחו"ל בשנים 2011-2008, אף שהדבר מנוגד לנקבע בנוהל הנסיעות.
המנכ"ל אישר ליו"ר הדירקטוריון שבע נסיעות, אף שבנוהל הנסיעות נקבע כי יו"ר ועדת הביקורת הוא שצריך לאשר זאת. יו"ר הדירקטוריון אישר לעצמו עוד שתי נסיעות. ההוצאות בגין כל הנסיעות האמורות שלא אושרו כנדרש הסתכמו ביותר מ-900,000 שקל.
ב-29 מבין 49 הנסיעות לחו"ל שבוצעו בחברה בשנים 2011-2008 (כ-59%), חרגו הוצאותיהם של עובדי דן הבכירים ושל המשקיע מהתקרות שנקבעו, ובסך הכל הסתכמו בכ-327 אלף שקל.
עוד עלה מהדו"ח כי החברה חרגה מהוראות תקנון ההתאגדות שלה והעניקה תרומות חריגות ללא אישור הדירקטוריון לעמותה שלא הייתה זכאית להן. בשנת 2009 תרמה דן כ-361 אלף שקל, ובשנת 2010 כ-280 שקל, אף שסכומים אלה חורגים מהמסגרת השנתית, ובלי שהדבר נדון בדירקטוריון.
בין 2010-2007 תרמו דן וארבע חברות בנות שלה סכום של כ-2.26 מיליון ש"ח, מהם 1.42 מיליון שקל (63%) לעמותה מסוימת. על פי הדו"ח, ועדת התרומות של דן אישרה מתן תרומות לעמותה בסכומים שחרגו מהמסגרת השנתית ושהיו גבוהים עד פי 3.7 מהסכומים שהיה מותר לתת למוסד אחד.
איפה הכסף?
בדו"ח חוזר המבקר ל"חטא קדמון" של משרד התחבורה ומשרד האוצר, שוויתרו במאי 2007 על אופציה שהייתה למדינה לקבל עד 25% ממניות החברה - ולמעשה מכרו אותה לדן. המשרדים העריכו אז את שוויה של החברה בכ-400 מיליון שקל, מבלי שביצעו הערכת שווי מקצועית. תשעה חודשים לאחר מכן נעשתה הערכת שווי של החברה לצורך הקצאת מניות למשקיעים – ואז עלה כי שווי החברה היה גבוה בערך פי שלושה.
בספטמבר 2008 חתמה דן על הסכם עם משקיעים להקצאת 10% מהון המניות שלה, וסמוך לכך חילקה לבעלי מניותיה דיבידנד ששיעורו 85% מהעודפים שצברה עד לחלוקתו. בפברואר 2010 כתב מנהל האגף במשרד התחבורה לדן כי חלוקת הרווחים שבוצעה, עלולות לפגוע בחוסנה הפיננסי.
עוד ציין המבקר כי דן הפרה את התחייבותה לממשלה להנפיק מניות למשקיע חיצוני שאינו קשור לדן, ובמקום זאת הקצתה מניות לחברה שהוחזקה על ידי ספק האוטובוסים, החלפים והשירות העיקרי של דן. שפירא מוסיף ומציין רשימה של הפרות וכשלים חמורים של בכירי דן בכל הנוגע להתקשרויות שונות ועסקאות שלא דווחו, בניגוד לנדרש.
בהקשר לכך מציין כי משרד התחבורה לא פעל באמצעים העומדים לרשותו כדי לאתר את החריגות של דן מההסכמים. גם כשהתגלו חריגות, קובע המבקר, לא עשה המשרד שימוש הולם בסמכויותיו כדי לאכוף על החברה את קיום ההסכמים.
חברת נתיבי ישראל עוסקת באחזקה ובפיתוח של רשת הכבישים הבין-עירונית בישראל ובפיתוח מסילות רכבת. שווין של תשתיות החברה מוערך בכ-70 מיליארד ש"ח. את תקציב החברה מממנת הממשלה בכ-7 מיליארד ש"ח בשנה ופעילות החברה כוללת הקמה של פרויקטים חדשים ותחזוקה שוטפת של כבישים.
המבקר גילה כי מנכ"ל החברה שי ברס, שעזב את תפקידו כשהגיעה טיוטת הביקורת, פעל לכך שהיועץ שעמו תתקשר החברה לצורך בדיקת מחלוקת בינה ובין קבלנים יהיה מהנדס שאותו הכיר היכרות קודמת מעבודתם בחברת נתיבי איילון. על פי הביקורת, המהנדס נבחר בהליך לא תקין ולא היה כלול
עוד ציין המבקר כי ההסכם שנחתם הורחב שבוע לאחר מועד חתימתו, באופן שסכומו כמעט הוכפל לעומת סכומו המקורי. וכן שלאחר שפג תוקף ההסכם הרחיבה החברה את הסכם הייעוץ פעם נוספת כך שהתעריף לתשלום הוגדל שוב, כמעט פי שניים, ללא אישור ועדת המכרזים. בפועל שילמה החברה עבור הייעוץ סך של 1,195,468 שקל, ללא שום הליך תחרותי ובניגוד לתקנות המכרזים.
המבקר הזכיר עוד אי-סדרים רבים ואף הצביע על אי-איוש תפקידי מפתח של "שומרי סף", שייתכן כי היו מונעים את ההתנהלות המוזכרת. הוא ציין כי במשך כשנה לא היו לחברה יועץ משפטי וסמנכ"ל כספים קבועים, וכי במועד סיום הביקורת נמצא כי במשך יותר משנה וחצי אין לחברה יו"ר דירקטוריון קבוע.