תלמידי הגימנסיה הרצלייה התגייסו למאבק ברעב העולמי
אצת הספירולינה, בה הכיר האו"ם כסופר מזון, נצרכה לפני אלפי שנים על ידי האצטקים. תלמידי הגימנסיה הרצלייה החלו להפיץ שוב את הידע לגידול האצה כחלק מהמאבק ברעב העולמי

דגימה של האצה
גמנסייה הרצלייה
הפרויקט לביעור הרעב של תלמידי הגימנסיה החל לפני שנתיים בשיעור פילוסופיה של ד"ר זאב דגני, מנהל בית הספר. המנהל החליט לפתוח את אחד השיעורים בדיון שעסק באחראיות וסולידריות חברתית. במסגרת חשיבה זו הוא ביקש מהתלמידים לחשוב על פתרונות אפשריים לסוגיות עולמיות המעסיקות אותם. אחת התלמידות בתגובה סיפרה כי היא שמעה על מיקרו-אצות בעלות ערכים תזונתיים גבוהים במיוחד.
"בעולם בו יש די מזון בשביל כולם, זה לא הגיוני שיש אנשים שתזונתם אינה מספקת. אולי אפשר למצוא דרכי גידול זולות ולהפיץ את האצות לאנשים רעבים"? אמרה.
דיוויד מספר כי "מה שכונה באותו שיעור רעב, הוא מצב חמור הנקרא תת תזונה, בו הגוף אינו מסוגל לתפקד כראוי בגלל חוסר באבות המזון הבסיסיים ביותר. לתת התזונה השלכות קשות על האנשים הסובלים ממנה – במקרים קיצוניים גם מוות – והיא הגיעה למימדי תופעת ענק במדינות העולם השלישי".
בעקבות ההצעה התגייסו התלמידים והצוות וערכו בדיקה כיצד הם יכולים לסייע למאבק העולמי בתת התזונה. "לאחר מחקר מקיף, בחרנו את המיקרו-אצה המתאימה: הספירולינה, בה הכיר ארגון המזון של האו"ם כמזון הטוב ביותר לעתיד האנושות. האצה מכילה את כל אבות המזון שהגוף צריך כדי להתקיים. צריכה יומית של גרמים ספורים ממנה יכולה להציל ילד ממוות מתת תזונה. על אף זאת, היא נמכרת כיום בבתי טבע בעלויות גבוהות, ומיועדת לצרכנים אמידים" הוא מספר.
במסגרת תהליך המחקר הצליחו תלמידי בית הספר לפתח שיטת זולה ויעילה לגידול הספירולינה. מדובר בתהליך גידול פשוט שניתן לשכפלו בצורה קלה בכל מקום בעולם. כך לאחר הדרכה פשוטה תלמידי בית הספר ואחרי כן התלמידים שלהם בארץ וברחבי העולם יכולים להפוך למגדלים מקצועיים של האצה תוך העברת הידע לחברים שלהם, תוך הגדלת שרשרת הידע והמזון ברחבי האנושות כולה.
"בשנה שעברה נסענו לדרום אפריקה. התארחנו בבתי ספר והדרכנו את התלמידים, שמגיעים ברובם מאזורי עוני במדינה. הדרכנו עשרות עד מאות תלמידים בשישה בתי ספר באזור קייפטאון, והקמנו מתקני גידול בבתי הספר. התלמידים הבטיחו להעביר את הידע לסובבים אותם.
"העבודה איתכם גרמה לי להרגיש כמו מדען", סיפר לי נייתן בשיחה שערכנו. "השותפות שלנו נתנה לי אמביציה להצליח בלימודים, ואני מקבל ציונים גבוהים מאד". חודשים לאחר מכן יצאה משלחת נוספת לרואנדה, בה הדריכו אנשי הפרויקט ילדי פנימיות ומבוגרים במרכזים קהילתיים. בכל אחד מהמקומות בהם הדרכנו הוקמה בריכת גידול ספירולינה לשימוש הקהילה המקומית, והם פועלים כקואופרטיבים" מספר דיוויד.
עוד הוא מספר כי "מלבד הנסיעות ביקרנו בבתי ספר בארץ. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם החממה האקולוגית בקיבוץ עין שמר והתיכון העירוני של מג'דל שמס, ובקשר מקצועי עם מדענים ממכון וויצמן. בסוף החודש תגיע אלינו משלחת של חמישה עשר תלמידי תיכון מדרום סודן, שיעברו את ההדרכה במשך מספר חודשים וילמדו גם מקצועות נוספים".
כשהוא נדרש להסביר את המניע שלו לעשיית
בסיום דבריו מציין דיוויד כי כדי לממש את הפרויקט בעוד מדינות הם זקוקים לכסף נוסף. "כדי לממש את התוכניות שלנו אנחנו זקוקים למימון, ולכן הקמנו קמפיין הדסטארט לגיוס תרומות. עם הכסף שנגייס נארגן משלחות הדרכה למדינות נוספות, נבנה בריכת גידול לצורכי מחקר ועצמאות כלכלית, נקים מרכז הדרכה מרחוק בישראל ומרכזי הדרכה ברחבי העולם".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg