בגלל ההמנון: מורים ותלמידים יצאו מטקס רשמי

בטקס פרסי הצטיינות של משרד החינוך עזבו מורים ותלמידים ערבים את האולם עם השמעת ההמנון. יו"ר מנהל החינוך ההתיישבותי התייחס בסלחנות למעשה וכתב: "הם משמיעים קול אחר"

רעות וילף | 15/2/2015 14:12 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
במהלך טקס הענקת פרסי הצטיינות שקיים לפני שבועיים מנהל החינוך ההתיישבותי במשרד החינוך, עזבו בהפגנתיות תלמידי ועובדי בית הספר החקלאי הערבי "ימה" את האולם בזמן שירת ה"תקווה". יו"ר המנהל, ד"ר בני פישר: "בשלב ראשון מאד כעסתי". עם זאת הדגיש: "התלמידים משמיעים קול אחר ואל לנו להתעלם מקול זה".

כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

יצאו מהטקס כי לא הכינו אותם שבסוף טקס רשמי משמעים את ההמנון
יצאו מהטקס כי לא הכינו אותם שבסוף טקס רשמי משמעים את ההמנון צילום אילוסטרציה: אלי דסה. למצולמים אין קשר לכתבה
הטקס, המתקיים אחת לשנתיים, נערך ביום ראשון לפני שבועיים, בכפר הנוער "עתיד רזיאל" בהרצליה. העובדה כי שעה קלה קודם לכן הם קיבלו את פרס ההצטיינות מטעם משרד החינוך, לא הפריעה לתלמידים ולאנשי הצוות מבית הספר הערבי "ימה" לנטוש בהפגנתיות את אולם הטקסים בזמן שירת ההמנון הלאומי לקראת סיום הטקס. היציאה ההפגנתית העיבה על הטקס החגיגי ועוררה כעס והתמרמרות בקרב הנוכחים. בין היתר נשמעו קולות שקראו לשלול מהתלמידים את הפרס שזה עתה קיבלו.

בעקבות המקרה, שלח ביום חמישי האחרון יו"ר מנהל החינוך ההתיישבותי במשרד החינוך, ד"ר בני פישר, מכתב למנהלי בתי הספר וכפרי הנוער שבניהולו. "אודה שבשלב ראשון מאד כעסתי וכראש ארגון חינוכי חשבתי שצריך להגיב בחומרה", כתב ד"ר פישר במכתב שהגיע לידי nrg. "אך במחשבה שניה אחרי שהכעס נרגע הבנתי שמנהל בית הספר והתלמידים משמיעים קול אחר ואל לנו להתעלם מקול זה".

בשיחה שקיים ד"ר פישר עם מנהל בית הספר "ימה", זידאן וליד, טען האחרון כי הסיבה ליציאתם ההפגנתית של התלמידים ואנשי הצוות נבעה מכך שלא הכינו אותם לכך שבסוף הטקס תתקיים שירת התקווה. אם היו מקבלים הכנה מוקדמת, טען זיאדן, לא היו נוהגים באופן שנהגו.

"מצבם של ערביי ישראל בחברה הישראלית עובר שינויים רבים, בשנים האחרונות ישנה נסיגה ביחס למדינה", כתב פישר במכתבו והוסיף: "הרחוב הערבי ננטש על ידי הממסד וכידוע אין חלל פנוי שלא מתמלא. וכשאנחנו לא נמצאים שם,
'אחרים' משתלטים ומשמיעים קולות מסוג אחר. חובתנו כאזרחי מדינת ישראל למצוא דרך אל הקהילה הערבית בכל דרך אפשרית. כמחנכים עלינו למצוא את המכנה המשותף ולא להרפות מהניסיון של יצירת דיאלוג".

"ברור לכולנו שהחברה הערבית בעולם כולו עוברת שינויים ובתוכם אף ערביי ישראל. כחלק מתהליך זה שאלתי את עצמי אם לא מוטלת עלינו המשימה להעמיק את הדיאלוג בעיקר בימים שכאלה ולחפש כל דרך ליצירת קשר גם אם נשמע דברים 'שקשים לעיקול', וכנראה נשמע, אל לנו להרים ידיים".

"אתגר גדול עומד בפתחנו", כתב עוד ד"ר פישר, "יש שיאמרו שהאתגר מאחורינו ו'פספסנו את הרכבת' אך אני מאמין שאף פעם לא מאוחר וישנה אפשרות לתקן לפחות בחלקה הקטנה שלנו במנהל לחינוך התיישבותי".

על מנת להגביר את הדיאלוג מציע פישר לאנשי החינוך ליצור מפגשים בין הזרמים השונים של החברה הישראלית: דתיים וחילונים, יהודים וערבים, ימנים ושמאלנים. במסגרת כך, הוזמנו שלושת מוסדות החינוך הערביים שתחת מנהל החינוך ההתיישבותי, להצטרף למסע "נפגשים בשביל ישראל" שיצא לדרך בשבוע הבא, ומתקיים מידי שנה במטרה להגביר את השיח בין חלקיה השונים של החברה הישראלית. "אין ספק שפגישות אלה" סיכם פישר את דבריו, "מציפות שאלות ומוציאות אותנו מאזור הנוחות, אך ברור לכולנו שרק זו הדרך".

מהמינהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך, המפקח על בית הספר החקלאי ימה נמסר: "מדובר בהתנהלות שאינה ראויה, במיוחד במערכת החינוך אשר דוגלת ומחנכת לסובלנות וכבוד הדדי. ד"ר בני פישר, מנהל המינהל, הזמין את מנהל בית הספר לשיחה בה גובשה תכנית חינוכית להעמקת הדיאלוג הן בבית הספר והן ברמה המחוזית, בהשתתפות כל מוסדות החינוך של המינהל מכל המגזרים".







היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg
שתף

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...