גרים בצפון? עדיף שלא תיפצעו אחרי שמונה בערב

הפינוי האווירי באזורים המרוחקים מבתי חולים הינו קריטי להצלת חיי אדם, אך לאחר שהמדינה לא העבירה את התקציב הנדרש, נאלצה החברה האחראית להפסיק את השירות בין השעות 8 בערב ל-8 בבוקר

יאיר קראוס | 15/2/2015 19:02 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עד כמה החיים שלכם שווים בין חדרה לגדרה? מסתבר שהרבה מאוד. נראה כי מעבר להרי הגליל ולמדבר הערבה לחיים אין משמעות רבה בין השעות 8 בערב ל-8 בבוקר לאלו הנזקקים חס וחלילה לפינוי לבתי חולים בדחיפות לאחר תאונת דרכים או אירוע חמור אחר. מזה מספר חודשים שהשירות מציל החיים של פינוי מוסק אינו זמין בשעות הערב והלילה מסיבות תקציביות וחיסכון של שני מיליון שקלים בלבד.

עוד כותרות ב-nrg:
- התוכנית של אל-קאעידה להתנקש במובארק ב-1995
- רגעי האימה בבית הכנסת: 50 ילדים התחבאו במרתף
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

מאז שנת 2005 הבינה הממשלה כי בשל המרחק הרב בין בתי החולים לאזורים מרוחקים יש לדאוג לאמצעי תעופה מקצועי ומהיר שיפנה פצועים היישר לחדרי הטראומה בבתי החולים. מתוך ההבנה כי זמן ההגעה של פצוע אל בית החולים הוא קריטי בסיכוי של הפצוע להישאר בחיים ולכן כל דקה חשובה דאגה המדינה להפעיל את השירות של המסוק המדלג מעל פקקי התנועה, חוסך את זמן ההגעה הארוך אל בית החולים במקומות רחוקים (ערבה והצפון) ומצויד באנשי מקצוע שכבר בשטח מעניקים טיפול רפואי.
 
צילום: ג'סט קליק
כל יום פינוי מציל חיים. פינוי מוסק צילום: ג'סט קליק
 
עד סוף שנת 2009 הייתה האחריות למימון ההוצאות הרפואיות של נפגעי תאונות דרכים מוטלת על חברות הביטוח ובבינואר 2010 הוחלה על קופות החולים האחריות למימון טיפולים רפואיים הכלולים בסל שירותי הבריאות לנפגעי תאונות דרכים. שנה לאחר מכן בדיוק, החליטה ועדת סל שירותי הבריאות להוסיף לתקציב משרד הבריאות ארבעה מיליון שקלים למימון הפינוי הרפואי באמצעות מסוקים לנפגעים שאינם זכאים למימון השירות כמו חולי לב וכדו'.

בעמותת "אור ירוק" אומרים הערב כי מתחילת הפעלת הפינוי המוטס פונו 1,800 בני אדם לקבלת טיפול רפואי בבתי החולים ומרכזי הטראומה וכי בממוצע כמעט בכל יום מתבצע פינוי מציל חיים. חברת "להק תעופה" שאחראית על הפעלת המסוקים לפינוי, הבהירה כבר לפני כמה שנים כי הסכום שניתן לה בגין שירות זה אינו מספק נוכח העלויות הגבוהות שבהפעלת שני מסוקים, אך הסכימה כי עד אשר יוסדר הנושא יפעילו בחברה את המסוקים יממה מלאה תוך הבטחה ממשרד הבריאות לבחינה מחודשת של תוספת התקציב בתוך שנה.

על פי טענת החברה, לאחר שנתיים בהן נשאה על גבה את מימון השירות הוחלט כי לא ניתן להמשיך לפעול במתכונת זו. במשרד הבריאות לעומת זאת, טענו כי אין להם תקציב נוסף לנושא ולכן נוצרה התוצאה המכעיסה הזו: שירותי החילוץ המוטס פועלים רק 12 שעות ביממה, משמונה בבוקר עד שמונה בערב. בשעות הלילה, אין מי שייתן מענה מהיר ומציל חיים לנפגעים.

בשבוע שעבר פנו אנשי 'אור ירוק' אל פרופ' אמנון אפק, מנכ"ל משרד הבריאות, בבקשה לדעת מה מונע את הפעלת השירות לאורך כל שעות היממה ומה בכוונת המשרד לעשות לשם הפעלת השירות 24 שעות ביממה. רק בסוף חודש ינואר סוכנו חייה של ילדה בת ארבע מהכפר טורען שבגליל שנפגעה בתאונת דרכים, הילדה פונתה אל בית החולים פוריה שבטבריה באמבולנס, משם היא הועברה באמבולנס אל בית החולים רמב"ם שבחיפה להמשך
טיפול רפואי. לו היה מסוק שיפנה את הילדה אל בית החולים רמב"ם, היא היתה מגיעה אל בית החולים רמב"ם, לאחר 45 דקות ולא לאחר מספר שעות.

"פינוי מוסק עולה אמנם כסף למדינה, אבל הגעה לבית חולים ממרחק רב באמצעות מסוק יכולה לעיתים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות" מסביר שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק. לדבריו, "מעבר להצלת חיי אדם מדובר בחסכון כלכלי גדול למשק הישראלי, כאשר כל הרוג עולה למדינה שישה מיליון שקלים. במקום שמדינת ישראל תלך קדימה ותוסיף עוד מסוק פינוי נוסף שיציל את חייהם של רבים, המדינה דווקא בוחרת לקצץ בשעות הפינוי ולסכן את חייהם של אותם אנשים שזקוקים להגיע במהירות אל בית החולים".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg
שתף

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...