רשמי: טייס המשנה ריסק את המטוס בכוונה
צוות החקירה של התרסקות מטוס ג'רמן ווינגס אמר כי הקלטות שבקופסה השחורה מלמדות שטייס המשנה, אזרח ממוצא גרמני נעל את עצמו בקוקפיט, וריסק בכוונה את המטוס. בנוסף, נמסר כי הסבירות שמדובר בפעילות טרוריסטית - נמוכה
התפתחות מזעזעת: במסיבת עיתונאים מיוחדת, אמר היום (ה') ברייס רובן, ראש צוות החקירה הצרפתי של התרסקות מטוס חברת "ג'רמן ווינגס", כי טייס המשנה, אזרח ממוצא גרמני, נעל את עצמו בקוקפיט בשעה שהקפטן היה בשירותים, השתלט על המטוס וגרם במתכוון למותם של 150 הנוסעים. רובין אמר כי הסבירות כי מדובר בפיגוע טרור נמוכה, בשל העובדה כי טייס המשנה הגרמני, אנדריאס לוביץ בן ה-28, לא היה קשור לפעילותם של ארגוני טרור. "הכוונה שלו הייתה לרסק את המטוס".כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
"אני לא יכול לקרוא לזה התאבדות, אבל זו שאלה לגיטימית. המוות היה פתאומי ומיידי". החוקר הצרפתי הוסיף כי טייס המשנה "סירב לפתוח את הדלת ולחץ על כפתור שגרם לצניחה הפתאומית בגובה המטוס. זו הייתה פעולה רצונית מצידו", וסיפר כי בהקלטה נשמעות זעקות הנוסעים. מגדל הפיקוח של מרסיי לא הצליח ליצור קשר עם המטוס, למרות הניסיונות שעשה דקות ספורות לפני ההתרסקות.
קרדיט: רויטרס
צוותי החקירה ניסו להבין האם הצלילה של מטוס "איירבוס" בוצעה באופן מכוון, או בשל תקלה טכנית או התדרדרות במצבו הבריאותי של הטייס. הקלטות הקול מהקופסה השחורה, מלמדות שטייס המשנה נעל את עצמו במתכוון בקוקפיט, וסירב לקריאתו של הקפטן לפתוח את הדלת. בנוסף התברר כי טייס המשנה נשם באופן סדיר, דבר ששולל התדרדרות פתאומית במצבו הבריאותי.
קביעתם של צוותי החקירה מסתמכת גם על העובדה שמנגנון הפתיחה של דלת תא הטייס מאפשר נעילה מוחלטת מבחוץ רק עם לחיצה על כפתור חירום בתוך הקוקפיט – עדות לפעולה מכוונת. העובדה שהמטוס איבד גובה רב בתוך זמן קצר, דבר שלא יכול היה להתבצע באופן אוטומטי, מלמדת על כך שלא ייתכן שההתרסקות אירעה מכיוון שטייס המשנה איבד את הכרתו.

טייס המשנה הגרמני, אנדריאס לוביץ
צילום: מתוך פייסבוק

המשטרה מונעת מסקרנים מלהתקרב לביתו של אנדריאס לוביץ
צילום: איי.פי
פטריק ס., הקפטן בטיסת ג'רמן ווינגס נחשב לטייס בעל ניסיון רב, שצבר למעלה מ-6,000 שעות טיסה במהלך עשר השנים בהן הוא מועסק כטייס. טייס המשנה לוביץ הצטרף לחברת לופטהנזה (חברת האם של ג'רמן ווינגס) בספטמבר 2013, וצבר מאז 630 שעות טיסה בלבד, כך מסר מרטין ריקן, דובר החברה. "שני הטייסים אומנו לפי הסטנדרטים של לופטהנזה", הוסיף.
שני הטייסים קיבלו את הכשרתם בבית הספר לטיסה של חברת לופטהנזה בברמן, גרמניה. אתר החדשות הצרפתי Europe1, ריאיין את אחד מעמיתיו של פטריק שתיאר אותו כ"אחד מהטייסים הטובים ביותר שלנו". לדבריו, "הוא היה מאוד אמין". ה"בילד" הגרמני" דיווח כי אנדריאס לוביץ, טייס המשנה שאחראי למותם של 150 הנוסעים, הוא אזרחי גרמני בן 28 המתגורר עם הוריו בעיירה מונטבאור.
"רק הטייס שבתוך תא הטייס יכול לפתוח את הדלת"
במקביל לתפנית המפתיעה, יצאו בני משפחה וחברים של קורבנות האסון בדרכם לזירת ההתרסקות, כדי שהחוקרים יוכלו להשתמש בדגימות ה-DNA שלהם לצורך זיהוי הקורבנות. בשלב זה ידוע כי לפחות 51 אזרחים ספרדים היו על הטיסה, בנוסף ל-72 אזרחים גרמנים, ישראלי אחד ובני לאומים נוספים.
הגישה לאתר ההתרסקות, הנמצא בגובה 1,500 מטרים אפשרית רק באמצעות מסוקים, או במסע רגלי מפרך. נשיא צרפת פרנסואה הולנד, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי, הגיעו בסמוך לזירת האירוע. ראחוי אף צייץ בחשבון הטוויטר שלו, כי הוא "מזועזע מהדיווחים החדשים".

''מזועזע''. מריאנו ראחוי, ראש ממשלת ספרד
מדובר בהתרסקות המטוס הקטלנית ביותר על אדמת צרפת מאז שנת 1974, כש-346 נוסעים מצאו את מותם בהתרסקות מטוס חברת "טורקיש איירליינס".
המנגנון הנוכחי של מערכת הנעילה של תא הטייס עוצב כחלק מהפקת הלקחים של אסון התאומים. "הקוקפיט מצוייד בדלת משוריינת", אמר דובר חברת ג'רמן ווינגס. "יש מצלמות וידאו שמאפשרות לזהות את מי שרוצה להיכנס לתא הטייס. רק הטייס שבפנים יכול לפתוח את הדלת". מומחה בטיחות תעופה אמר לסוכנות AFP כי "מערכת שונה מותקנת בסוגי מטוסים שונים ובחברות תעופה שונות כדי למנוע סטנדרטיזציה, שתקל על טרוריסטים לפרוץ אותם".
במטוסי חברת ג'רמן ווינגס נדרשת הזנת קוד כדי לפתוח את דלת הקוקפיט מבחוץ. במקרה שהטייסים שנמצאים בתוך תא הטייס בוחרים שלא לאפשר כניסה, הם יכולים למנוע את הכניסה בעזרת כפתור מיוחד.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg