נתניהו וכחלון הכריעו: תקציב מדינה דו-שנתי
למרות רצונו של רה"מ החליטו נתניהו ושר האוצר כי חוק תקציב המדינה לא יכלול את שנת 2017. ועדת הכספים תתכנס ביום שני על מנת לאשר את מסגרת הזמנים
כחלון התעקש, נתניהו התפשר: ראש הממשלה ושר האוצר סיכמו הערב (יום א') כי תקציב המדינה יהיה דו שנתי, כפי שדרש כחלון ולא תלת שנתי, כפי שרצה נתניהו. בעקבות הסיכום, תתכנס מחר בבוקר ועדת הכספים על-מנת לקבוע את מסגרת הזמנים לאישור התקציב הדו-שנתי וחוק ההסדרים לשנים 2015 - 2016.-כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
מדוברות ועדת הכספים נמסר כי אישור התקציב בקריאה ראשונה צפוי לסוף חודש אוגוסט ואילו אישורו הסופי של התקציב וחוק ההסדרים בקריאה שנייה ושלישית צפוי לסוף חודש נובמבר. המועדים הסופיים ייקבעו כאמור מחר בדיון בוועדה.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הודיע זה מכבר, כי בכוונתו לדחות את האישור הסופי של התקציב לסוף נובמבר על-מנת לאפשר מספיק זמן לדיון מעמיק בוועדה הן ברפורמות הרבות בחוק ההסדרים והן בתקציב וביעדי התקציב. זאת, "על-מנת להוציא מוועדת הכספים את התקציב הטוב ביותר למדינה ולאזרחי ישראל", דברי ח"כ גפני.
ב-nrg דווח כבר לפני כשלושה שבועות כי גפני הביע בפני רה"מ את התנגדותו לתקציב תלת שנתי. השניים אף קיימו שיחה שבסיומה אמרו ל-nrg גורמים המעורים בפרטיה, כי הבהיר יו"ר ועדת הכספים כי אין לו שום כוונה להעביר בוועדה שלו את החוק שנדרש על מנת להכין תקציב תלת שנתי. אם אתה מעוניין בחוק כזה, כדאי שתביא מישהו אחר שיעשה את זה, היה המסר שהועבר לראש הממשלה. בשיחה עם nrg סרב גפני לאשר את הדברים, מלבד את העובדה שהוא אכן מתנגד לאפשרות שיאושר תקציב תלת שנתי.
בתוך כך, היועצת ההמשפטית לוועדת הכספים העבירה לחברי הוועדת את חוות דעתה על חוק התקציב לשנים 2015 ו-2016. בחוו"ד מבקשת היועצת "לקבוע הוראת שעה הקובעת כי תקציב המדינה לשנים 2015-2016 יהיה תקציב דו שנתי שיכלול את הוצאות הממשלה לכל אחת מהשנים האמורות".
בנוסף, מציעה היועצת המשפטית להאריך את משך הזמן שהוקצב לממשלה להעביר את חוק התקציב מרגע כינונה. "כך שבמקום שהתפזרות הכנסת בשל אי קבלת חוק תקציב תהיה בתוך 100 ימים מיום כינון הממשלה ייקבעו 175 ימים, וכן במקום ההוראה לפיה יש להניח את הצעת חוק התקציב על שולחן הכנסת לכל המאוחר 55 ימים מיום כינון הממשלה, תיקבע הוראה, שלפיה יש להניח את הצעת חוק התקציב על שולחן הכנסת לכל המאוחר 101 ימים מיום כינון הממשלה".
"ההצדקה לקביעת תקציב דו שנתי ולהארכת המועד לאישור חוק התקציב", הסבירה היועצת המשפטית, "נובעת, לפי דברי - ההסבר להצעת החוק, בשל נסיבות ייחודיות וחריגות שנוצרו: ראשית, הממשלה היוצאת לא גיבשה הסכמות שיאפשרו את אישור תקציב המדינה לשנת 2015 בכנסת ועל רקע האמור נערכו הבחירות הכלליות. משכך, לא הושלמה העבודה לגיבושו של תקציב המדינה לשנת 2015 בידי הממשלה היוצאת". לטענתה, למרות שהתקציב אושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת, יש לאפשר לממשלה החדשה להתאים את התקציב לתוכניותיה.
"שנית", המשיכה היועמ"ש, "הממשלה ה-34 כוננה בשלב מאוחר של השנה, ולכן אין מנוס מאישור -
התקציב לשנת 2015 במועד מאוחר. מצב דברים זה מביא לכך, שיהיה צורך לאשר את תקציב
2015 ואת תקציב 2016 בזמן קצר ביותר, ואף מקביל.
"שלישית, לפי משרד האוצר, התחזיות להוצאות הממשלה בשנות התקציב 2015 ו-2016 ולהכנסות הצפויות ממסים בשנים האמורות, יוצרות קושי פיסקאלי ממשי, שמחייב לדעת גורמי המקצוע במשרד האוצר, לקבל כבר עתה את ההחלטות הנדרשות הן לגבי שנת 2105 והן לגבי שנת 2016".