חשש: מערכת הביטחון תשאיר את רוב המלצות לוקר על הנייר
תגובותיהם של שר הביטחון והרמטכ"ל לדו"ח מוגזמות, הדו"ח ענייני וההמלצות מאוזנות, אך בצבא לא מעוניינים בשינויים. היחיד שיוכל להציל את המצב הוא נתניהו שיצטרך להחליט האם לכפות את יישומן של לפחות חלק מההמלצות, כתנאי לאישור התקציב
המאבק על יישום הדו"ח: מבעד לתמרות העשן בקרב הכבד שמנהלים צה״ל ומשרד הביטחון נגד המלצות ועדת יוחנן לוקר לבחינת תקציב הביטחון, אפשר להבחין גם בעובדות ולקבוע כי הוועדה העיזה להתעסק עם פרות קדושות ולהמליץ המלצות חשובות.כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
חששות מערכת הביטחון כי המלצות ועדת לוקר יפגעו פגיעה אנושה במודל שירות הקבע ראויות לדיון מעמיק, אך הבעיה היא שתגובת צה״ל ושר הביטחון כפי שהושמעה אמש (ג') היא יותר אמוציונאלית ומוגזמת ומכוונת אישית ללוקר (אלוף לשעבר המקבל בעצמו פנסיה של עשרות אלפי שקלים בחודש) ופחות עניינית.
מערכת הביטחון הצליחה לסכל את הכוונה המקורית של לוקר לפרסם באופן פומבי את ההמלצות כבר לפני כשלושה שבועות, ולקבל לידיה את הדו"ח מראש. על בסיס הדו"ח שהתקבל אצלם, היומיים האחרונים הוקדשו לבליץ נגד לוקר ואנשיו, לפני פרסום הדו״ח בפומבי. הרמטכ"ל וראש אכ"א הפציצו בתדרוכים לתקשורת ואילו שר הביטחון הפציץ את הוועדה (מילולית) מגובה רב: בהצהרה מוקלטת שהפיץ, טען יעלון כי מדובר בדו"ח שטחי בלתי מאוזן, שמתעלם מהאיומים סביבנו. לא פחות.
האמת היא שהרכב הוועדה והמלצותיה הם דווקא מאוזנים. הדו"ח מאוזן, אבל לא מושלם. הוא מעלה סוגיות חשובות מאוד, גם אם חסרים בו נושאים מרכזיים כמו התייחסות לתמונת האיומים על מדינת ישראל ולמצבה הגיאו-אסטרטגי. המלצת הוועדה לקבוע בסיס לתקציב הביטחון בגובה 59 מיליארד שקל בשנה צמוד למדד, חמש שנים מראש, היא יותר מהציפיות המוקדמות של הביטחוניסטים ומעל לנכונות של משרד האוצר (שהתחיל את תקציב הביטחון ב-2014 ב-51.5 מיליארד בלבד)

ראש בראש על יישום הדו''ח. בנימין נתניהו משה בוגי יעלון וגדי אייזנקוט
צילום: חיים צח, לע''מ

פגע בפרות קדושות. לוקר מגיש את דו''ח הוועדה לנתניהו
צילום: עמוס בן גרשום לע''מ
ועדת לוקר הייתה הראשונה מאז ועדת דוד ברודט, שעסקה בכל סוגיות היסוד של תקציב הביטחון, ולא בנושאים חלקיים בלבד, כמו ועדות שדנו לאורך השנים במודל שירות הקבע או במודל השירות של חיילי הסדיר ובתגמולי הנכים.
לא כל 59 ההמלצות של הוועדה מעוררות התנגדות במערכת הביטחון אבל פגיעה בכמה פרות קדושות היא שמסעירה את המערכת. יועצי התקשורת של ועדת לוקר המליצו לראש הוועדה לא להיגרר לדיון האמוציונאלי שעוררה מערכת הביטחון. כך קרה שהדגש ניתן על ידי הוועדה להמלצות בסיסיות בשורה של בעיות בסיסיות בצה״ל: מפקדות מנופחות, תקציבי פנסיה ענקיים שרק הולכים ותופחים, שירות סדיר ארוך מידי, חוסר שקיפות בתקציב הביטחון ואפילו סוגיות כצו תשלומי הארנונה הכבדים שמשלם צה״ל.
מדובר בסוגיות שחייבות שינוי מהפכני מזה כמה שנים, השאלה היא איך עושים את המהפכה בלי לגרום נזק בלתי הפיך למערך משרתי הקבע. בין היתר, לוקר ממליץ לרמטכ״ל לשלם משכורות דיפרנציאליות לבעלי מקצוע נדרשים, ולא להיות כבול לטבלאות שכר כלל צה״ליות.

מומלץ לקרוא את כלל המלצות הוועדה בפרסומים הפומביים שלה. בהתייחס לחלק מההמלצות, בצדק טוען הרמטכ״ל כי חלק גדול מהשינויים עליהם ממליצה הוועדה כלולים ממילא בתכנית הרב שנתית החדשה ״גדעון״. אז מה, ניסיון העבר מלמד כי ללא לחץ חיצוני לא יושלמו בצה״ל רפורמות מרחיקות לכת.
אולם, התגובה הסוערת של מערכת הביטחון מלמדת כי מרבית ההמלצות יישארו על הנייר, כמו המלצות
של ועדות קודמות. הכדור נמצא בידיו של ראש הממשלה שיצטרך להחליט האם לכפות על מערכת הביטחון ליישם לפחות חלק מההמלצות, כתנאי לאישור התקציב לחמש השנים הבאות, כפי שממליצה הוועדה.
המערכה עוד רחוקה מסיום.