שקד שוקלת לפצל את סמכויות היועץ המשפטי
שרת המשפטים הודיעה לחברי ועדת האיתור לבחירת היועמ"ש החדש כי היא בוחנת את האפשרות לפיצול הסמכויות של היועץ המשפטי. המהלך דרוש תיאום עם ראש הממשלה
נבחנת האפשרות לפצל את סמכויות היועץ המשפטי לממשלה - כך הודיעה השרה איילת שקד לחברי ועדת האיתור לבחירת היועץ המשפטי לממשלה. מדובר בשלב ראשוני, מפני שהמהלך ידרוש תיאום ואישור של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך שקד ביקשה לוודא כי המועמדים יהיו מודעים לאפשרות כי התפקיד יפוצל וישתפו פעולה עם המהלך.-כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

הצעה דומה עלתה גם לפני הליך המינוי של היועץ המשפטי הנוכחי, עו"ד וינשטיין, כאשר שר המשפטים דאז, יעקב נאמן, ביקש להפריד בין שני התפקידים של היועץ המשפטי לממשלה - היועץ המשפטי לרשות המבצעת וראש התביעה הכללית.
יש לציין כי שתי ועדות ממשלתיות בחנו את תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה. ועדת אגרנט בשנת 1962, וועדת שמגר בשנת 1997, שעל בסיס המלצותיה נקבע בחוק הליכי מינויו של היועץ המשפטי לממשלה, תנאי כשירותו, משך כהונתו, העברתו מכהונה ועוד. עם זאת, הוועדה התנגדה לפיצול סמכויות היועץ.
שקד צפויה להתבסס על הצעת החוק שהכין בזמנו עו"ד דן אבי יצחק עבור שר המשפטים נאמן. "ריכוז תפקידים וסמכויות כה רבים ובעלי עוצמה כל כך גדולה בידי אדם אחד, היועץ המשפטי לממשלה, שהוא פקיד ציבורי ממונה, אשר אינו נושא באחריות פרלמנטרית או פוליטית, אינו הולם משטר דמוקרטי", נכתב בהצעת החוק, "ריכוז מופרז זה גם יוצר עומס יתר על המערכת, לפי שאין אדם אחד, ויהא מוכשר ככל שיהא, מסוגל לשאת בתפקידים כה רבים בעת ובעונה אחת".
לטענת גורמים משפטיים התומכים בפיצול, דוגמת פרופ' מרדכי קרמיניצר, יש ניגוד עניינים מובנה בין שני התפקידים, בהם היועמ"ש מייעץ לממשלה אך צריך להכריע על הגשת כתבי אישום תחת כובעו כראש התביעה הממונה על פרקליט המדינה. הוויכוח על מעמדו של היועץ המשפטי לממשלה גבר בשנים האחרונות על רקע חקירות השחיתות בהם היו מעורבים בכירי הממשלה, ומצד שני התעצם מעמדו של היועמ"ש.
פיצול הסמכויות נתקל בעבר בהתנגדות עזה מצד בכירי מערכת המשפט, שטענו כי הדבר יפגע בעצמאות היועמ"ש ויצור פוליטיזציה של התפקיד. היועמ"ש הנוכחי וינשטיין מתנגד למהלך, והצעד של שקד צפוי להחריף את המתח בין השניים. בכנס הרצליה האחרון תקף וינשטיין את שקד בעקבות הצהרותיה על הצורך באיזון היחסים בין הרשות השופטת לרשות המבצעת: "יש מי שסבורים כי בישראל של היום, המשילות אינה מסורה עוד בידי נבחרי העם, אלא בידי מערכת המשפט. בעיני גורמים אלה, חל טשטוש סמכויות בין הרשויות, ויש למצוא נוסחה חדשה לאיזון ביניהן. אני חולק לחלוטין על הדברים האלה".