אחרי 150 שנה: הספינה שלא ירתה עולה מהמצולות

ספינת המלחמה CSS Georgia הוטבעה על ידי צוותה כשחייליו של הגנרל וויליאם שרמן הגיעו לגדות נהר סוואנה בג'ורג'יה ב-1864. כעת פועלים ארכיאולוגים וצוללנים להוצאתה מקרקעית הנהר, בחתיכות של חמש טונות בכל פעם

AP | 16/8/2015 23:14
תגיות: ארה"ב,מלחמת האזרחים
אחרי 150 שנה בקרקעיתו של נהר סוואנה בדרום-מזרח ארה"ב, השלד המשוריין של ספינת המלחמה CSS Georgia עושה את דרכו החוצה מהמים – ב"חתיכות". צוללנים שהחלו לעבוד בנהר בסוף חודש יוני חשפו תותחים, פצצות שלא התפוצצו וחפצים אחרים, ובימים האחרונים במשימה הגדולה האחרונה: הוצאה של החיפוי המשוריין של הספינה מימי מלחמת האזרחים.

עוד כותרות מהעולם ב-nrg:
סוריה: 82 הרוגים בתקיפות המשטר ליד דמשק
שעות אחרי שנעלם: אותרו שברי המטוס האינדונזי
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

ספינת המלחמה הוטבעה על ידי צוותה על מנת למנוע מהגנרל וויליאם שרמן להשתלט עליה, כשחייליו הגיעו לגדות נהר סוואנה בדצמבר 1864. שרידיה של הספינה מחולצים כחלק ממבצע שעלותו 703 מיליון דולרים, לקראת בנייתו של נמל לספינות מסחריות בנהר סוואנה.
 
צילום: AP
העץ כבר נרקב, הבזרל נשאר שלם צילום: AP
צילום: AP
''החשיבות ההיסטורית ניכרת בכל צעד''. פועלים למשות את ה''ג'ורג'יה'' מנהר סוואנה צילום: AP

"החשיבות ההיסטורית ניכרת בכל צעד שאנו עושים", אמר ג'ייסון פוטס, המפקד על הפעולות מטעם חיל הים האמריקאי, כשצוותו נערך להתחיל להרים את החלק הראשון מבין שלושה של חלקה החיצוני של הספינה.

הספינה היא מהראשונות שנבנו במהלך מלחמת האזרחים האמריקאית באמצע המאה ה-19, כמענה לירי תותחים וארטילריה. המסגרת שלה, במשקל 1,200 טונות, נבנתה משלוש שכבות של עץ, ואלה צופו בברזל.

חלקי הספינה שיימשו מהמים צפויים לשפוך אור על הדרך שבה "פיצו" מדינות הקונפדרציה של דרום ארצות הברית על היעדר מרכז תעשייתי בדרום, דבר שהקשה על בניית ספינות ומכונות מלחמה אחרות. "כלים רבים כאלה נבנו על ידי נגרים ביתיים, לא על ידי בוני ספינות מקצועיים", אמר ג'ף סיימור, היסטוריון ואוצר במוזיאון הימי הלאומי של מלחמת האזרחים בקולומבוס. "מהן טכניקות הבנייה? אלה שונות מספינה לספינה". 

ה"ג'ורג'יה" הייתה מגושמת כל כך, עד שמנועיה היו חלשים מדי כדי להניע אותה נגד זרמי הנהר. לפיכך, ה"דרומיים" הורידו עוגן ליד אולד פורט ג'קסון, והספינה שימשה כסוללת ירי נייחת וצפה. היא הוטבעה מבלי שנורתה ממנה מעולם אש במהלך לחימה.

אחרי חודשים של עבודת הכנה של ארכיאולוגים תת-ימיים, צוללנים מיחידת החילוץ הניידת בווירג'יניה הגיעו לנהר בסוף יוני. המשימה הראשונה כללה הוצאה מהמים של 132 פצצות שלא התפוצצו – אלה נמצאו מפוזרות באתר ההטבעה. באמצעות מנוף נשלפו גם ארבעה תותחים שמשקלם 450 עד 4,500 קילוגרמים. בין הפריטים הנוספים שנמשו מהמים – גלגל תנופה, משאבה וחלקי דוד של ספינת קיטור.
nrg ניוזלטר דיוור יומי

הפריט המרשים ביותר אולי הוא המדחף של הספינה, שחולץ מהמים שלם לחלוטין ומחובר למוט הארוך המחובר אליו. "אנחנו לא רק רוצים להעלות את זה אל פני הקרקע", אמר פוטס. "אנחנו רוצים להוציא את זה שלם, ועושים מאמץ מרבי לוודא שאיננו מפרקים את הדברים האלה בדרך למעלה".

שלושת חלקיה הגדולים של המעטפת המשוריינת של הספינה התבררו ככבדים מדי להרמה מבלי שיחתכו אותם לכ-20 חתיכות, שמשקל כל אחת מהן כחמש טונות. לדברי פוטס, אחרי מאה וחצי, מרביתו של גוף העץ של הספינה כבר רקוב. ואולם, הברזל נשאר כפי שהיה, עטוף בבוץ וסחופת.

זרמי הנהר מאפשרים לצוללנים לעבוד במשך פחות משלוש שעות ביום. להערכתו של פוטס, לצוות יידרש כחודש להעלות את כל מעטפת הברזל של הספינה, כך שמדי יום תועלה חתיכה אחת במשקל חמש טונות.

הפריטים שמוצאים מהמים נשלחים בימים אלה למעבדת מחקר העוסקת בשימור באוניברסיטת A&M בטקסס, לצורכי מיון, רישום ושימור. בחיל הים לא ציינו היכן יישמרו לבסוף הפריטים ההיסטוריים. 
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

המומלצים

מרחבי הרשת

פייסבוק