עם המחפשים בפולין: "בטוח שרכבת הזהב מוסתרת במנהרה"
השמועות, החיפושים, ההודעות הרשמיות והשאלה המרכזית: האמנם נמצאה בפולין רכבת המשא שהובילה זהב ורכוש יהודי שהוחרם בידי הנאצים? עוה"ד של הטוענים לגילוי: "הלקוחות שלי אנשים רציניים, אבל הרשויות הדליפו את הסיפור לתקשורת"
במשך עשרות שנים היא הסעירה את דמיונם של אלפי ציידי אוצרות מכל רחבי העולם, שנהרו לפולין בניסיון למצוא אותה. ממש כמו בסיפור על המפלצת מלוך־נס, לכולם היה חלום אחד משותף - למצוא אותה, לזכות בפרסום ותהילה, ועל הדרך גם להתעשר בן־לילה. אלא שבניגוד לאגדה על המפלצת המפורסמת, ייתכן שהפעם התעלומה אכן נפתרה ו'רכבת הזהב' הנאצית נמצאה, שבעים שנה לאחר סיום מלחמת העולם השנייה. לצד אישורים מגורמים רשמיים כי אכן "99 אחוזים שהרכבת נמצאה", גורמים אחרים בפולין טוענים כי הרכבת תישאר ככל הנראה בגדר אגדה אורבנית בלבד.עוד כותרות ב-nrg:
- קבלת פנים חמה לחגים? עוד גל חום בשבוע הבא
- ירי תועה? "שינוי קטן בזווית והילדים היו מתים"
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
על פי הסיפור שנפוץ מאז סוף מלחמת העולם השנייה, בימיו האחרונים של הרייך השלישי העמיסו הנאצים על רכבת בת 24 קרונות כמויות גדולות של זהב, תכשיטים, כלי נשק וציורים יקרי ערך שהיו שייכים ליהודים תושבי הונגריה, זמן קצר לפני שאלו נשלחו למחנות ההשמדה. על הרכבת באורך 150 מטרים הועמסו לא פחות מ־300 טונות של זהב וחפצי ערך, בשווי המוערך כיום בכ־200 מיליון דולר.

הרכבת, שעשתה את דרכה מבודפשט לגרמניה, נעלמה על פי השמועות זמן קצר לאחר שחלפה בהרים הסמוכים לגבול שבין פולין לצ'כיה, ומאז נעלמו עקבותיה. זמן קצר לאחר המלחמה, כך מספרת האגדה, תיאר כורה גרמני לעמיתו הפולני רכבת מלאה ברכוש יקר שהעמיסו הנאצים ושעמדה בתוך מנהרה בצד הדרך, סמוך לעיר ורוצלב שבמערב פולין.
כאמור, לאורך שבעים השנים שחלפו מאז סיום המלחמה נהרו לאזור אלפי ציידי אוצרות וסתם סקרנים בניסיון למצוא את 'רכבת הזהב', אולם ללא הצלחה. עם הזמן נטשו מרביתם את החיפושים, לאחר שהבינו אולי כי מדובר באגדה שאין לה בסיס במציאות.
לפני כשבועיים חלה תפנית בעלילה. עורך דין בשם ירוסלב חמיילבסקי מהעיר ורוצלב פנה לרשויות העיר וולבז'יך הסמוכה, והודיע להם כי הוא מייצג שני ציידי אוצרות המבקשים למלא "טופס מציאת אוצר". כאשר נשאל חמיילבסקי מהו האוצר שנמצא, הוא הדהים את הנוכחים וסיפר להם כי מדובר ב'רכבת הזהב' הנאצית שכבר הפכה לאגדה ולחלק מהפולקלור באזור. חמיילבסקי ביקש למלא את הטופס משום שהחוק הפולני קובע כי אוצרות הנמצאים בשטח המדינה מועברים לידי המדינה, אולם למוצאים ניתנת הזכות למלא טופס שבו הם מבקשים פיצוי בסך עשרה אחוזים משווי האוצר שנחשף.
מאותו יום שבו הודיע עורך הדין חמיילבסקי על מציאת הרכבת, לא חדלה התקשורת הפולנית לעסוק בשאלה האם אכן נמצאה 'רכבת הזהב' הנאצית, או שמא מדובר, שוב, בשמועה לא מבוססת.
"לפני כשבועיים נכנסו למשרדי שני גברים תושבי פולין, אחד פולני והשני גרמני", מספר עורך הדין חמיילבסקי ל'מקור ראשון', "וביקשו לקבל ייעוץ משפטי בנושא מציאה אפשרית של אוצר. כשביקשתי מהם יותר פרטים, הם סיפרו לי כי מצאו את 'רכבת הזהב' הנאצית וביקשו שאייצג אותם מול הרשויות בנושא. מדובר באנשים רציניים, משכילים ובעלי ידע מרשים בהיסטוריה, והם עשו עליי רושם של אנשים אמינים".

עם זאת, חמיילבסקי אינו מוכן להתחייב כי הרכבת שנמצאה היא אכן 'רכבת הזהב' הנאצית ולא רכבת אחרת. "הלקוחות שלי לא יודעים בוודאות אם מדובר ברכבת המפורסמת", הוא אומר. "אנו כן בטוחים שנמצאה רכבת באורך 150 מטרים פחות או יותר. העברנו את המיקום המדויק לרשויות, והם בדקו זאת. יכול להיות שבסופו של דבר נגלה שמדובר בכלל ברכבת ריקה".
היסטוריונים שחקרו את מלחמת העולם השנייה קבעו כי המסלול שעברה 'רכבת הזהב' שימש גם רכבות רבות נוספות, וייתכן אפוא כי הרכבת שנמצאה היא רכבת אחרת ששימשה את הצבא הגרמני. גם מגדלנה ווך, הממונה על אגף התרבות בטירת קשיאז' שבסמוך אליה נמצאה הרכבת על פי השמועות, אמרה בריאיון לעיתון הבריטי 'טלגרף' כי ייתכן שמדובר ברכבת אחרת. "ישנו סיפור מפורסם על כך שבשנת 1945 נכנסו לעיר שלוש רכבות ומעולם לא יצאו ממנה, כך שייתכן שיש יותר מרכבת אחת מתחת לוולבז'יך", אמרה ווך.
חמיילבסקי כועס על המהירות שבה דלף הסיפור לתקשורת הפולנית, ויש לו טענות רבות על דרך הטיפול של הממשלה הפולנית בנושא, ובעיקר על עיתונאים שלטענתו חשפו פרטים אישיים של הלקוחות שלו. "מכעיס אותי שהסיפור דלף לתקשורת במהירות כזו", הוא אומר. "כבר ראיתי באינטרנט את חוות הדעת המשפטית שהכנתי, פרטים אישיים של שני לקוחותיי, וחיפוש בכוח אחר סקופים. זה הביא לכך שהלקוחות שלי, שפעלו בהגינות והראו אזרחות למופת, כבר קיבלו איומים שונים. סמכתי על המקצועיות של רשויות המדינה בפולין, אבל התאכזבתי מהן מאוד. בעקבות הפרסומים הגיעו לאזור הרבה מאוד אנשים כדי לחפש בעצמם את הרכבת, ותוצאות החיפושים האלו עלולות להיות גם טרגיות".
האם הלקוחות שלך מתכוונים לחשוף את מיקומה של הרכבת רק אם יובטחו להם עשרה אחוזים משווי הרכוש שנמצא בה, ככתוב בחוק הפולני?
"מובן שהם רוצים לקבל גמול כלכלי על מציאת הרכבת, אבל הכסף הוא לא הגורם העיקרי בסיפור. הם רוצים להופיע בפרסומים מדעיים ולהתפרסם כאנשים שחשפו את 'רכבת הזהב' הנאצית. הם אנשים הגיוניים ושקולים, שלא רק העניין הכלכלי עומד לנגד עיניהם".
בסוף השבוע שעבר התייחס לראשונה גורם רשמי בפולין לחרושת השמועות סביב מציאת הרכבת. סגן שר התרבות הפולני, פיוטר זוכובסקי, אמר במסיבת עיתונאים בוורשה כי "תמונות שצולמו בעזרת ציוד מכ"ם חודר קרקע הראו רכבת באורך של יותר ממאה מטרים הקבורה מתחת האדמה. הרכבת הייתה משוריינת, מה שמוכיח כי היא נשאה מטען מיוחד. מדובר ככל הנראה בכלי נשק רבים ואולי גם תכשיטים, עבודות אמנות יקרות ומסמכים חשובים. אני בטוח ב־99 אחוזים שהרכבת אכן קיימת ונמצאה, אבל היסטוריונים יוכלו לקבוע זאת רק לאחר שנחשוף אותה". זוכובסקי סיפר גם כי המידע על מיקומה של 'רכבת הזהב' הגיע מחייל גרמני לשעבר, שהחליט להתוודות על ערש דווי וגילה היכן קבורה הרכבת. "הוא העניק את המידע, ואפילו הכין שרטוט מיוחד על המקום שבו נמצאת הרכבת", אמר זוכובסקי.
אלא שכמה ימים לאחר הודעתו של זוכובסקי התייצבו ראשי האזור שבו התגלתה לכאורה הרכבת למסיבת עיתונאים, והכחישו כי רכבת כזו נמצאה או שישנו מידע מוצק על מיקומה. ראש עיריית וולבז'יך, רומן שלמיי, אמר כי הוא מתייחס לידיעות על מציאת הרכבת ב"ספקנות רבה".
"זו לא הפעם הראשונה, וסביר להניח שגם לא האחרונה, שבה מתקבלים סימנים לתגליות יוצאות דופן באזור שלנו", אמר ראש העיר. "בינתיים שלחנו את משמר היערות שלנו לסגור את האזור שבו על פי הידוע אמורה להיות הרכבת. ביקשנו גם מהצבא הפולני לשלוח כוחות לסגור את האזור".

שלמיי מיהר לצנן את התלהבותם של זוג ציידי האוצרות שטענו כי חשפו את הרכבת ודרשו עשרה אחוזים משווי האוצר שהוטמן בה. "צריך לזכור שכל אוצר כזה שמתגלה שייך באופן אוטומטי למדינה, והיא אינה חייבת להעניק אחוזים ממנו למוצאים", הבהיר.
גם ראש מחוז שלזיה־תחתית, תומאש סמולז', הכחיש כי הרכבת נמצאה. "אין שום עדויות חדשות על מיקומה של הרכבת. העדויות שהתקבלו לאחרונה דומות לעדויות שכבר התקבלו לאורך השנים האחרונות בנושא. למעשה, בינתיים אין שום דבר חדש". המסתורין סביב הרכבת המפורסמת, כך נראה אפוא, רק הולך וגובר.
ואכן, מאז שהתפרסם לראשונה הסיפור על מציאת הרכבת, נוהרים לאזור העיר וולבז'יך שבמחוז שלזיה אלפי סקרנים וציידי אוצרות שהחליטו לנסות שוב את מזלם. למרות החום הכבד ששרר בפולין בימים האחרונים, עם טמפרטורות שהאמירו עד 35 מעלות, מי שהגיע לאזור וולבז'יך בתחילת השבוע נתקל במאות סקרנים המסתובבים באזור הסלעי וההררי, כשרבים מהם אוחזים מפות של האזור ומנסים לנחש היכן עשויה להימצא הרכבת המסתורית.
בעקבות הנהירה ההמונית בימים האחרונים הודיעה ממשלת פולין כי תשלח כוחות צבא לאבטח את האזור, והזהירה כי הרכבת עצמה עלולה להיות ממולכדת וקטלנית. "אנו קוראים לכל האנשים שמגיעים לאזור להפסיק את החיפושים אחר הרכבת עד שהרשויות ינקטו את כל צעדי האבטחה הנדרשים. ישנו סיכוי גבוה מאוד שהרכבת עצמה ממולכדת וכל האזור מלא במוקשים, כך שמדובר בסכנת חיים ממשית עבור המחפשים", אמר סגן שר התרבות זוכובסקי.
מרבית המחפשים מתרכזים בשטח הסמוך לטירת קשיאז', אחת הטירות הגדולות באירופה, הממוקמת על קצהו של צוק סלעי גבוה סמוך לוולבז'יך. על פי השמועות, הרכבת מסתתרת מתחת לטירה. טירת קשיאז' נבנתה בשלהי המאה ה־13, ולאורך מאות שנים שימשה את משפחות האצולה הפולניות. בשנת 1941, במהלך מלחמת העולם השנייה, הוחרמה הטירה בידי הנאצים במטרה להפוך אותה לאחת ממפקדותיו של היטלר. במקביל שלחו הנאצים אסירים ממחנה הריכוז גרוס־רוזן הסמוך, כדי לכרות שורת מנהרות ובונקרים תת־קרקעיים מתחת לטירה. השמועה גורסת כי באחת המנהרות הללו נמצאת כיום הרכבת המפורסמת.
אחד מאלו שסיירו השבוע באזור טירת קשיאז' הוא אנדז'יי גאיק, מדריך תיירים מקומי והיסטוריון, שהוא גם צייד אוצרות חובב. לפני 12 שנים ניסה גאיק, יחד עם קבוצת חברים, לאתר בעצמו את 'רכבת הזהב'. הקבוצה הגיעה למקום מצוידת באתי חפירה, אולם לאחר זמן קצר הם נאלצו לוותר על הרעיון לאחר שנתקלו בשכבות סלעים בלתי חדירות. "מה שקורה כאן בימים האחרונים הוא פשוט מטורף", צוחק גאיק. "מעולם לא זכתה וולבז'יך לכזו התעניינות ולכיסוי תקשורתי בהיקף כזה. היו כאן צוותי טלוויזיה מכל העולם, ואלפי מבקרים בימים האחרונים בלבד. סוף סוף וולבז'יך זוכה לקצת פרסום".
אתה מאמין ש'רכבת הזהב' הנאצית אכן נמצאה?
"ישנן כמה עובדות שאנו יודעים בוודאות. למשל שהרכבת יצאה בינואר 1945 מוורוצלב, אבל נעלמה ככל הנראה בין הקילומטר ה־61 ל־65 בדרכה, מה שנותן למעשה ארבעה קילומטרים אפשריים שבהם נמצאת הרכבת. אנחנו לא יודעים מה אירע לרכבת עצמה, אבל לי אישית אין ספק שישנה מנהרה מסוימת, נסתרת, שבה הרכבת נמצאת כיום. בסוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים ביצענו כאן חיפושים נרחבים. זו הייתה יוזמה של כורה בגמלאות בשם תדיאוש סלוביקובסקי, חובב נלהב של האזור הזה. מפות שהיו ברשותו הראו בבירור שהיו כאן מנהרות רבות בזמן מלחמת העולם השנייה. ביקשנו וקיבלנו אישור לחיפושים, אבל לא התירו לנו להשתמש בציוד חפירה כבד כי במסילות הסמוכות עדיין חולפות רכבות כיום. לכן נאלצנו להשתמש באתי חפירה בלבד".
גאיק טוען כי אם הרכבת אכן תימצא, "זו תהיה אחת התגליות החשובות ביותר בנוגע למלחמת העולם השנייה. מלבד הזהב וחפצי הערך שעשויים להיות בה, ייתכן מאוד שנמצא בה גם מסמכים שישפכו אור חדש על הרבה דברים שלא ידענו על פעילות הרייך השלישי ותוכניותיו של היטלר".
לפי השמועות האחרונות ייתכן שעל הרכבת נמצאים חפצי ערך רבים בשווי מיליוני דולרים, שנבזזו מאסירים יהודים זמן קצר שנשלחו אל מותם במחנות ההשמדה. על פי הידוע, הנאצים שלחו חלק גדול מהתכשיטים שבזזו מהאסירים היהודים אל מרתפי בנק בוורוצלב, שם אוחסנו לאורך כל המלחמה.
הידיעות על מציאת הרכבת והאוצרות הגנוזים בה הביאו ארגונים יהודיים ברחבי העולם לדרוש מממשלת פולין להבטיח כי הרכוש יוחזר לידי בעליו החוקיים או יורשיהם. גדעון טיילור, מראשי 'הארגון העולמי להשבת רכוש יהודי' (WJRO), אומר כי הארגון יעשה הכול כדי להבטיח כי רכוש שהוחרם מאסירים יהודים בשואה יוחזר לבעליו.
"אמרנו לרשויות בפולין שאם הרכבת אכן נמצאה אנו מצפים להקמת ועדה משותפת יחד עם הארגון להשבת רכוש יהודי, כדי לדון בדרכים להחזרת הרכוש לבעליו", אומר טיילור. "מיד לאחר שהנשיא הפולני החדש, אנדז'יי דודה, נכנס לתפקידו בתחילת אוגוסט, ביקשנו ממנו שלא לחתום על חוק חדש שהיה מערים קשיים על השבת רכוש יהודי שנותר בוורשה מזמן השואה, והוא אכן נענה לבקשתנו ולא חתם על החוק. אנו קוראים לפולין להעביר חוק שיסדיר את נושא השבת הרכוש היהודי מיד לאחר הבחירות הכלליות שייערכו במדינה באוקטובר, ובין היתר להסדיר את נושא הרכוש שאולי יימצא על רכבת הזהב".
גם רוברט זינגר, מזכ"ל הקונגרס היהודי העולמי, הצטרף לפני כמה ימים לקריאה להשיב את הרכוש שעל הרכבת לבעליו. "בהנחה שחלק גדול מחפצי הערך שבהם מדובר נבזזו מיהודים לפני שנשלחו למותם, חיוני שיינקטו כל הצעדים האפשריים כדי להחזיר את הרכוש לבעליו החוקיים או ליורשיהם. אנו מקווים מאוד שהרשויות בפולין ינקטו פעולה נכונה בנושא הזה", אמר זינגר.
אוצר נוסף שאולי נמצא על הרכבת המסתורית הוא 'חדר הענבר', שזכה בפי רבים לכינוי 'הפלא השמיני של העולם'. חדר הענבר נבנה בידי אמנים רוסים וגרמנים בעשור הראשון של המאה ה־18, והכיל לוחות ענבר גדולים ויקרים במיוחד. החדר הנוצץ הוענק במתנה בשנת 1716, מאת שליט פרוסיה וילהלם הראשון לצאר הרוסי פיוטר הגדול. ב־1941 פלשו החיילים הנאצים לארמון יקטרינה שבו היה ממוקם החדר, ובתוך יום וחצי בלבד פירקו את לוחות הענבר היקרים ונעלמו איתם. לאורך עשרות שנים מאז מלחמת העולם השנייה ניסו היסטוריונים וציידי אוצרות לעלות על עקבותיו של 'חדר הענבר', אולם ללא הצלחה. על פי ההערכות, שווי לוחות הענבר בלבד עשוי לעמוד כיום על למעלה מ־250 מיליון אירו.
האם שבעים שנה לאחר השואה הגיעה לקצה אחת התעלומות הגדולות שנותרו עדיין לא פתורות? בימים הקרובים נקבל אולי את התשובה.