סערת פולקסווגן: סכנה למותג "מיוצר בגרמניה"
מומחים מעריכים כי השערורייה בענקית הרכב עשויה לפגוע ביוקרתה של התעשייה הגרמנית. "זהו איום גדול יותר ממשבר החוב של יוון"
פגיעה ביוקרה הגרמנית: השערורייה שנחשפה בחברת פולקסווגן זעזעה את הקהילה העסקית והפוליטית בגרמניה, ומומחים מעריכים כי המשבר בחברת הענק עשוי להפוך לאיום הגדול ביותר על כלכלתה של אירופה.עוד כותרות ב-nrg:
צפון קוריאה: "ארה"ב אחראית למשבר הפליטים"
כץ לאחראי התעופה: "פתח את השמיים, או שתפוטר"
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
פולקסווגן היא יצרנית הרכב הגדולה בגרמניה והיא מעסיקה למעלה מרבע מיליון בני אדם. מנכ"ל החברה, מרטין וינטקורן שילם כבר את השערורייה בעקבות פרשת הזיוף במבחני פליטות המזהמים שנחשפה על-ידי הסוכנות להגנת הסביבה האמריקנית ביום שישי האחרון ומומחים מעריכים כי האפקט עשוי להיות חמור בהרבה.

הידרדרות במצבה של פולקווגן
צילום: צילום מסך
"פתאום, פולקסווגן הפכה לסיכון הגדול ביותר לכלכלת גרמניה, אפילו יותר ממשבר החוב ביוון", כך אמר קרסטן ברזסקי, כלכלן ראשי בחברת ING. "אם המכירות של פולקסווגן בצפון אמריקה יצנחו בחודשים הקרובים, זה עשוי להשפיע לא רק על החברה, אלא גם על הכלכלה הגרמנית כמכלול".
פולקסווגן מכרה קרוב ל-600,000 מכוניות בארה"ב בשנה שעברה – 6% מסך כלל המכוניות שמכרה ברחבי העולם (9.5 מיליון). הסוכנות להגנת הסביבה של ארה"ב, אמרה כי החברה עשויה לשלם סך של 18 מיליארד דולר, יותר מכל הרווח התפעולי שלה בשנה שעברה.
למרות שכיום החברה מחזיקה ב-24 מיליארד דולר במזומן, השערורייה מעלה חשש מפני גל פיטורים המוני. הדאגה הרחבה יותר מבחינת ממשלת גרמניה נוגעת למצבן של יצרניות רכב גרמניות אחרות, כמו BMW ודיימלר, שעשויות להיפגע מפרשת פולקסווגן.
ממשלת גרמניה אמרה אתמול כי תעשיית הרכב תישאר "עמוד תווך חשוב לכלכלת גרמניה, למרות המשבר העמוק בחברת פולקסווגן. "זוהי תעשייה חדשנית ומצליחה מאוד, שמעסיקה בני אדם רבים", כך אמר דובר משרד הכלכלה הגרמני.
אלא שמומחים מזהירים כי התלות בתעשיית הרכב עשוי להפוך לאיום על הכלכלה שצפויה לגדול בשיעור של 1.8% בשנה הקרובה. החשש מצטרף לעובדה שגרמניה כבר מתמודדת עם ההשלכות של של ההאטה בצמיחה בכלכלה הסינית.
"אם מכירות הרכבים יצנחו, זה עשוי לפגוע בספקים, ויחד איתם, בכלכלה כולה", כך אמר מומחה התעשייה, מרטין גורניג בשיחה עם "רויטרס".
בשנת 2014, כ-775,000 בני אדם עבדו בתעשיית הרכב הגרמנית, קרוב ל-2% מסך כלל כוח העבודה במדינה. בנוסף, משמשת תעשיית הרכבים כענף הייצוא המצליח ביותר של גרמניה, עם היקף מכירות של 225 מיליארד דולר בשנת 2014 – כמעט חמישית מסך הייצוא של גרמניה.
"זוהי הסיבה שלא מדובר בדבר קל ערך. כלכלת גרמניה נפגעה בליבה שלה", אמר מיכאל הות'ר, ראש מכון IW ללימודי כלכלה.
למרות זאת, ישנם כאלו שסבורים כי ההערכות בנוגע לאיום על כלכלת גרמניה, מוגזמות. "אני לא חושב שתעשיית גרמניה תיפגע כמכלול", כך אמר הכלכלן הראשי בקומרזבנק, יורג קריימר. "לא יהיה פיחות רק בגלל חברה אחת".
איגוד הסחר הגרמני ניסה אף הוא להרגיע את הרוחות, והודיע כי אין סימנים שלקוחות בחו"ל מתחילים להטיל ספק באמינותן של החברות הגרמניות. "אין חשש כללי בנוגע למוצרים שרשום עליהם 'יוצר בגרמניה', כך אמר אנדרה שוורץ, מנהל בחברת BGA.
הוא הוסיף כי בקרב מספר חברות גרמניות יש מפני אפקט דומינו שייגרם בשל שערוריית פולקסווגן והפגיעה בחשיבות המותג "יוצר בגרמניה".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg