מחקר על אוטיזם: אח גדול עוזר לתפקוד החברתי

מחקר חדש מראה כי נוכחות של אחים גדולים קידמה התפתחות ויכולות חברתיות בקרב ילדים הנמצאים על הרצף האוטיסטי

דליה מזורי | 11/10/2015 20:53
תגיות: אוטיזם,אחים
אחים בוגרים מסייעים לשיפור תפקודם התקשורתי והחברתי של אחיהם על הרצף האוטיסטי. כך נמצא במחקר שנערך באוניברסיטת אריאל ובאסף הרופא.

עוד כותרות ב-nrg:
בשורה לקשישים: קצבת הזקנה תעלה
חברות לחיים: בת 13 הצילה את חברתה מתאונה
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

רצף האוטיזם מוגדר כהפרעה על בסיס נוירולוגי התפתחותי המאופיין בחסרים חברתיים –תקשורתיים, בהתנהגות חזרתית ובתחומי עניין ייחודיים ואינטנסיביים.

במהלך ההתפתחות בשנות הילדות המוקדמת נרכשות יכולות חברתיות תקשורתיות כגון שיתוף בחפצים והנאה, משחק הדדי, שימוש בשפה ובמחוות לצרכים חברתיים, השתתפות במשחקים הדדים ועוד. מיומנויות אלו מתפתחות תוך כדי נטילת חלק בפעילויות משותפות עם מבוגרים וילדים בסביבה הקרובה, כשאחים במשפחה מהווים מועמדים טבעיים לאינטראקציות בינאישיות.

מחקרים אכן הוכיחו כי נוכחות של אחים קידמה התפתחות קוגניטיבית ויכולות חברתיות. בנוסף נמצא כי לאחים בוגרים הייתה השפעה חיובית על התפתחות "תאוריית המיינד" (Theory of Mind) על אחיהם הצעירים. תאוריית ה-mind היא היכולת של האדם לזהות ולהעריך את מחשבותיו, אמונותיו ידיעותיו ורגשותיו של האחר, ועומדת בבסיס היכולת האנושית להבנת קודים חברתיים ולפיתוח רגשות אמפתיה לאחר. תאוריית ה-mind נמצאה בעבר כאחד החסרים המשמעותיים ביותר בקרב ילדים על רצף האוטיזם.
 
צילום: שאטרסטוק
נוכחות של אחים קידמה התפתחות קוגניטיבית ויכולות חברתיות. ילד הסובל מאוטיזם צילום: שאטרסטוק

מעט מחקרים בדקו עד כה  את ההשפעה של נוכחות אחים עם התפתחות תקינה על האח המאובחן על רצף האוטיזם. במחקר שנערך על ידי החוקרים פרופ' אסתר בן יצחק וד"ר גיל צוקרמן מהמחלקה להפרעות בתקשורת באוניברסיטת אריאל, וד"ר דיצה צחור  מ"המרכז לאוטיזם" שבמרכז הרפואי "אסף הרופא", נבדקה ההשפעה של נוכחות אח בוגר על חומרת התסמינים ועל התפקוד של האח על רצף האוטיזם.

המחקר כלל 126 ילדים (110 בנים ו-16 בנות) בטווח הגילאים שנה וחצי ועד חמש שנים שאובחנו על רצף האוטיזם. בתהליך האבחון נבדקו הילדים במבדקים סטנדרטיים לאבחנה של רצף האוטיזם ולהערכה של חומרת התסמינים.

בנוסף בוצעה הערכה של הרמה הקוגניטיבית והיכולת ההסתגלותית של הילד, ובדיקה רפואית-נוירולוגית מקיפה. מבין ילדי המחקר 67 ילדים היו יחידים במשפחה והוגדרו כקבוצת "ללא אחים". לקבוצה זו הותאמה קבוצה של 59 ילדים שלהם לפחות אח בוגר אחד עם התפתחות טיפוסית אך ללא אחים צעירים, הקבוצה הוגדרה כקבוצה "עם אח/ים בוגר". ההתאמה של קבוצת "עם אח/ים בוגר" נעשתה על פי גיל, מין והיכולת קוגניטיבית של הילד. שתי הקבוצות לא נבדלו בממוצעי הגיל, היכולת הקוגניטיבית והתפלגות המינים.

בהשוואה בין שתי הקבוצות שהוגדרו, נמצא שהתסמינים בתחום החברתי היו פחות חמורים באופן משמעותי בקבוצה עם האחים לעומת חומרת התסמינים בקבוצה ללא האחים. בתחומים של התנהגות חזרתית ותחומי העניין הייחודיים לא נמצא הבדל מובהק בין הקבוצות.

בהשוואה נוספת בין הקבוצות נמצא בכיוון דומה שחומרת המאפיינים התקשורתיים כפי שדווחו על ידי ההורים, הייתה נמוכה יותר באופן משמעותי בקבוצת "עם אח/ים" מאשר בקבוצת "ללא אחים". בבדיקה שנערכה לזיהוי הגורמים המנבאים את חומרת התסמינים בתחום החברתי תקשורתי נמצא, שיכולת קוגניטיבית גבוהה יותר ונוכחות של אח בוגר במשפחה ניבאו חומרת תסמינים מופחתת. בנוסף נבדק מהם המנבאים להתנהגות חברתית מסתגלת טובה יותר בחיי היומיום.
 

צילום: שאטרסטוק
התסמינים בתחום החברתי היו פחות חמורים בקבוצה עם האחים.שני אחים. אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

מממצאי המחקר עולה שרק בקרב קבוצת הילדים על רצף האוטיזם עם אחים בוגרים נמצא קשר מובהק בין הרמה הקוגניטיבית ובין היכולת החברתית כפי שבאה לידי ביטוי בחיי היומיום. כלומר רק בנוכחות אח בוגר יכולת קוגניטיבית גבוהה יותר מובילה גם להתנהגות מסתגלת טובה יותר בתחום החברתי.
 
עוד עולה מהמחקר, שגדילה בסביבת אחים בוגרים מזמנת מפגש חברתי שונה מזה המוצע על ידי ההורים, ודומה יותר לזה המתקיים בין ילדים. מפגש זה מאפשר חיקוי, משחק חופשי, משחק הדדי, תקשורת מילולית ובלתי מילולית ורכישה של חוקים חברתיים ומיומנויות של תאוריית הmind. רכישת מיומנויות אלו באה לידי ביטוי בהפחתת חומרת המאפיינים האוטיסטיים בתחום החברתי – תקשורתי. בנוסף, ממצאי המחקר מצביעים על כך שילדים על רצף האוטיזם עם יכולת קוגניטיבית גבוהה יותר, שלהם  אחים בוגרים, יכולים להשתמש במיומנויות החברתיות שנרכשו ביתר יעילות בסביבה הטבעית בחיי היומיום.

לחשיבותו של אח בוגר קיימת גם השלכה מעשית ביחס לארגון הטיפול המיטבי באחיו הצעיר על רצף האוטיזם. לשילובו של אח בוגר במערך הטיפולים יכולה להיות תרומה משמעותית בשעת הטיפול עצמו, ועוד יותר מכך ביישום של הנלמד בחיי היומיום בבית.

nrg ניוזלטר דיוור יומי

ממצאי המחקר חדשניים ומוכיחים, כי מעבר לגורמים ביולוגיים ראשוניים כמו יכולת קוגניטיבית, גם לגורמים סביבתיים השפעה משמעותית על חומרת ההסתמנות הקלינית ברצף האוטיזם.

זהו מחקר חלוצי בתחום וממצאיו מעודדים להמשיך ולבחון היבטים נוספים כמו נוכחות אח צעיר במשפחה, השפעת מין וגיל האח, מספר האחים ומשתנים נוספים הקשורים להרכב המשפחתי.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...