מאחורי ההגה: בשורות לצרכני הקנאביס הרפואי
למרות שלנטילת קנאביס אין בהכרח השפעה על כושר הנהיגה - מדובר בכל זאת בעבירה על החוק. כעת מסתמנת אפשרות לקבוע מינון לצרכי נהיגה. "המצב הזה זועק לשמיים", טוענת ח"כ זנדברג
אם קנאביס לא נוהגים: בוועדה הבין משרדית לנושא הקנאביס בוחנים הצעה שתשפיע מאוד על החולים שנוטלים קנאביס רפואי: בעוד שכיום חל איסור על נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים, על פי ההצעה ייקבע מינון מסוים, שיאפשר למשתמשי הקנאביס הרפואי להמשיך לנהוג.עוד כותרות ב-nrg:
- המשטרה: "נגיע אל האזרחים שהיכו את האריתראי"
- תבעתם את הוט? אלה ההטבות שתקבלו
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
"לא יתכן מצב בו למעלה מ-20 אלף בעלי רישיונות הקנאביס הרפואי הם עבריינים בפוטנציה", אמרה הבוקר (יום ב') יו"ר הועדה למלחמה בסמים, ח"כ תמר זנדברג (מרצ), במסגרת דיון בנושא מדיניות אחזקת רישיונות הנהיגה כלפי משתמשי הקנאביס הרפואי.

מסתמן: הרף ייקבע סביב 5 ננוגרם במ''ל דם. קנאביס
צילום: מתוך ויקיפדיה
ח"כ תמר זנדברג ציינה כי על פי פקודת התעבורה, האיסור על נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים, חל גם אם מדובר בשאריות קנאביס אותו עישנו לפני שלושה שבועות ואין לו כל השפעה על יכולת הנהיגה אף שהוא נמצא בדם.
בפועל, לדברי זנדברג, נוצר מצב שמי שמעשן גראס רפואי לא יכול לנהוג בכלל - או הופך מיד לעבריין בפוטנציה. מי שמשתמש בתרופה חוקית תחת מרשם, לעומת זאת, אינו מנוע כלל מלנהוג - והדבר אף לא ייבדק במקרה של תאונה, גם אם מדובר בתרופה שעלולה לטשטש את יכולת הנהיגה. "המצב הזה זועק לשמיים. יתכן ואנחנו תחת מכת מדינה של נהיגה תחת תרופות שאנחנו לא יודעים ממנה? למה אנחנו מחפשים מתחת לפנס?", תהתה זנדברג.
נתוני מרכז המידע והמחקר של הכנסת ונתוני משטרת ישראל מלמדים שאחוז התאונות הנגרמות כתוצאה משימשו בקנאביס רפואי הוא מזערי. על פי הנתונים, אחוז תאונות הדרכים שנגרמו כתוצאה משימוש באלכוהול או סמים בין השנים 2010-2014 עומד עד 3% בלבד (339 תאונות בממוצע). מתוך אותן תאונות, אחוז התאונות שנגרמו כתוצאה משימוש בסמים (כל סוג של סם) נע סביב ה-5% (17 תאונות בממוצע).
ד"ר שלמה אלמוג, יו"ר הוועדה הבין משרדית לבחינת נהיגה תחת קנאביס, מסביר כי על פי מחקרים רבים שבוצעו בעולם, נמצא שעצם נטילת קנאביס או סם אחר מעלה את הסיכון לתאונות דרכים בעיקר כאשר הנהיגה מתבצעת בסמוך לזמן השימוש.
על רקע האמור בוחנת הוועדה בימים אלה כיוונים שונים למציאת המינון המקסימלי להימצאותו של קנאביס בדם שיאפשר, בכל זאת, נהיגה. "קמו מספר ועדות בינלאומיות והמסקנה שהגיעו אליה היא שאפשר להגדיר איזו רמה, כאשר הסיכון בנהיגה יהיה שווה ערך לזה שקיים בסף השכרות לאלכוהול", אמר אלמוג. "לגבי קנאביס הסף הזה נקבע בעולם בין 5 לבין 10 ננוגרם THC במיליליטר פלסמה. זה סף מסוים שנותן את אותה רמת סיכון כמו סף השכרות שיש ושהוא די מקובל בכל העולם".

''למה מחפשים מתחת לפנס?'', ח''כ תמר זנדברג
צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
נצ"מ שרית פליפסון ממשטרת התנועה ציינה, כי כל זמן שהחוק אוסר על נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים, משטרת ישראל תאכוף את החוק. יחד אם זאת, לטענתה, אם ימצא שהתאונה בוצעה תחת השפעת קנאביס רפואי יתכן והאישום יהיה מופחת.
ד"ר ברקת שיף קרן טענה, כי מבחינה בטיחותית כאשר מדובר בשימוש בקנאביס רפואי, מוטב להיות תחת השפעת קנאביס שמקל על הכאב - מאשר לנהוג תחת כאב.
סגן מנהל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים דוד קליין אמר, כי החוק אמנם אוסר על נהיגה כאשר נמצאים תחת השפעת חומר ממכר. אלא שלדבריו, הבעיה היא שהחוק לא מבהיר בדיוק מהי ההשפעה. "המכון הרפואי לא פוסל בהכרח אנשים שמשתמשים בקנאביס מנהיגה", אמר קליין. יחד עם זאת סייג סגן המנהל את דבריו והוסיף כי "אם זה רכב מקצועי כגון מונית או משאית אנחנו לא מאפשרים לחלוטין להמשיך להחזיק ברישיון".
המתווה המסתמן בוועדה בימים אלו הוא כי רף השכרות בנוגע לקנאביס ייקבע סביב נתון של כ-5 ננוגרם THC במיליליטר דם, המקביל לרף האלכוהולי המקובל. צוות בין משרדי ידון בהמלצות בחודש הבא.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg