לקרוא ולשנן: כך תפעלו בזמן פיגוע ברכבכם
זה עלול לקרות בכל רגע. מחסום אבנים בכביש, בקבוק תבערה לעבר רכבכם או ירי מהמארב. היערכות מוקדמת עשויה להציל את חייכם
לאור גל הטרור, שאחד ממאפייניו הוא טרור בדרכים כלפי כלי רכב ישראלים, פורסם בשבוע שעבר המדריך "נהיגה בטוחה במצבי סיכון" בבלוג "מכונית הנפש", מדריך שניסח בית הספר ללוחמה בטרור "קליבר 3". רן סופר, ממנהלי בית הספר, העביר אלינו עבורכם את המדריך הזה, שעשוי להציל את חייכם.עוד כותרות ב-nrg:
• "זו הנהגה מתקפלת": משפחות שאול וגולדין זועמות
• ברגע האחרון: כך נמנע פיגוע גדול בערב יום כיפור
• כל התכנים הכי מעניינים -בעמוד הפייסבוק שלנו
• דעו היכן לחצני הנעילה של הדלתות והחלונות.
• דעו היכן אגן השמן בתחתית הרכב, כי במקרה של חציית מחסום אבנים – אסור שהאגן ייפגע. האגן ממוקם בחזית, מתחת למנוע, ויכול להיות באחד הצדדים או במרכז. מתכופפים ומסתכלים.
• דעו היכן כלי ההחלפה של הגלגל וכיצד להחליף גלגל, נהגים ונהגות כאחד.
• הכירו אינטואיטיבית את מִפְתָּח הסיבוב של הרכב, כלומר: באיזה רוחב כביש הוא יכול להסתובב, ובאיזה רוחב כביש צריך לקחת רברס לצורך סיבוב פרסה.

• יש למגן את הרכב מפני אבנים. המכרז נמצא כיום בידי "אילן קארגלאס", טל' 03-6534458.
• מטף. רצוי להניח אותו בטווח השגה של הנהג והנוסע שלידו. יש מטפים חדשים שהם קטנים מאוד, יעילים ואינם רעילים לשימוש על בני אדם, במקרה שהללו מתלקחים חלילה. ניתן להשיג ב"קליבר"
• ספריי פנצ'ר
• גז פלפל להתגוננות
• פנס
• כלי עבודה בסיסיים כמו פלייר ומברג
• כבלים להתנעה
• סכין חדה בטווח הנהג לשם חיתוך חגורת הבטיחות – במקרה שהלחצן שלה הותך, או במקרה שהתֶפֶס נתקע וחייבים להיחלץ במהירות מהרכב
• ערכת עזרה ראשונה (ניתן להשיג גם ב־ebay, במחירים טובים)
• שני בקבוקי מים לשתייה לפחות
יש להכין מראש ציר נסיעה, ולהכיר את שמות הצירים למקרה של קריאה לכוחות הביטחון. אם אינכם מודעים למקום שאתם נוסעים בו, תתקשו להסביר היכן אתם נמצאים.
• יש לתדרך מראש את המשפחה/הנוסעים במילת קוד שאם תאמרו אותה, עליהם לפעול באופן מיידי. למשל, "שכב!", ואז כולם יודעים שעליהם להתכופף ולשים ידיים על הראש. רצוי אפילו לתרגל הדמיה של מצב חירום בנוכחות הנוסעים ברכב, ולהיווכח שהם מבצעים את הפעולות הנכונות.
• יש להנחות את הנוסעים לא לנתק את חגורות הבטיחות, שכן תאונות דרכים הן לרוב מסוכנות יותר מאשר הטרור עצמו.
• יש להקפיד לנעול דלתות ולהגיף חלונות, אך להיות מודעים למיקומם של כפתורי שחרור הנעילה, למקרה שיתעורר צורך מיידי לצאת במהירות מהרכב.
• הכלל החשוב ביותר בנסיעה ביהודה ושומרון הוא להימנע מראש מהיכנסות למארבי טרור. לשם כך, על הנהג לנסוע במהירות מתונה שתאפשר לחזות מראש את המשך הדרך – באופן שניתן יהיה לבצע עצירה ושינוי כיוון לאחור, אם צריך.
• על הנהג והנוסעים לסרוק את השטח באופן תדיר, ולזהות תנועה חשודה על הכביש. את רוב המחבלים ניתן לראות מראש, אם סורקים במבט את השטח הרחוק.
א. אם נקלעת למארב מחבלים, מטרתך היחידה כנהג היא לצאת מאזור הסכנה במהירות ובשלום, ולא להילחם ולהגיב. הודע במהירות האפשרית למוקד הביטחון על האירוע, מוטב בעזרת הנוסעים. לתושבי יו"ש מומלץ להכניס מראש את מספר החירום – 1208 – בחיוג מקוצר.
ב. הרכב הוא כלי נשק, הוא כמו טנק ששוקל טון וחצי. הוא חזק יותר מכל בן אדם, וגם יותר מחמישים בני אדם. במקרה של סכנת חיים מוחשית ומיידית אפשר גם לדרוס במקרה הצורך, בהתאם להוראות פתיחה באש – אם יש למחבל אמצעי כוונה ויכולת.

ג. הרכב יכול לעבור את רוב המחסומים שמניחים המחבלים על הדרכים – בין אם זה מחסום אבנים או מחסום צמיגים, ואפילו מחסום אש. אין סכנה שהצמיגים יישרפו, כי לוקח להם זמן רב להתלקח.
ד. לפני חציית המחסום יש להאט, כדי לא לאבד שליטה על הרכב. גם במקרה של מחסום אש יש להאט, כדי לא ללבות את האש באמצעות האוויר שיוצרת מהירות הנסיעה.
ה. להגן על האגן: כאשר חוצים מחסום צריך לקחת בחשבון את מיקומו של אגן השמן ברכב, כדי שהאגן לא ייפגע מהמחסום. אין חשש מאש אלא מסלע שינקב את האגן. הצמיג צריך לעלות על נקודת הגובה של המכשול, במקום הנמוך ביותר אשר כלל הרכב יכול לעבור בו.
ו. צמיג התפנצ'ר? המשיכו לנסוע. אפשר לנסוע על צמיג מפונצ'ר כמה מאות מטרים עד שמתרחקים מהסכנה – ורק אז להשתמש בתרסיס הפנצ'ר, לתיקון זמני של התקר עד הגעה למקום מבטחים.
ז. אם הרכב שובק חלילה ולא נוסע, יש לצאת מהצד הנגדי לאירוע, כך שהרכב יחצוץ ביניכם ובין המחבל/ים. יש להתרחק במידת הצורך, ולהתגונן עד כמה שניתן עם מה שניתן.
א. גז פלפל מציל חיים, אך יש להרחיק את הגז מגופנו: רגל קדימה, יד ישרה לכיוון הפנים של התוקף – ומתיזים.
ב. תושבי השטחים זכאים לרישיון אקדח, ובימים אלו הוקלה מאוד הבירוקרטיה. מומלץ להתחמש לשם הגנה עצמית.
ג. לרוב, צליל הדריכה לבדו של האקדח מבריח את המחבלים. בכל מקרה של שימוש באקדח יש לפעול לפי נוהלי פתיחה באש של המשטרה.
ד. אם הרכב שאתם נוסעים בו אינו ממוגן ירי, ניתן עקרונית לירות החוצה דרך החלונות באופן אפקטיבי, כולל דרך השמשה הקדמית.
ה. מומלץ להכיר דרכי התגוננות בסיסיות בשיטת קרב מגע לתרחישי דקירות וכיוצא באלה ניסיונות פיגוע.
א.חטיפת אדם/רכב: לצערנו, מתרבים המקרים שבהם שולפים אנשים מהרכב וחוטפים להם את הרכב (במקרה הטוב). השיטה הנפוצה: פוגעים לכם קלות ברכב מאחור באמצעות רכב אחר, וברגע שאתם יוצאים מהרכב לברר מה קרה, מגיע אדם אחר ומשתלט על רכבם. במקרים חמורים יותר קיים כמובן חשש לניסיון חטיפה.
לכן, לפני כל נסיעה נועלים כאמור את הרכב מבפנים, ובעיקרון לא פותחים את הרכב ולא יוצאים ממנו במהלך נסיעה ביו"ש אלא בלווי כוחות הביטחון. זאת למעט מקרי קיצון, שבהם יש לצאת מהרכב בשל התלקחות או למטרת התגוננות כאשר הרכב לא נוסע, כמפורט מעלה.
ב.אבנים: רובם המוחלט של מקרי המוות כתוצאה מזריקת אבנים נגרם בשל בהלה ואיבוד עשתונות של הנהג, אשר הובילו לאובדן שליטה על הרכב. במקרה של זריקת אבנים יש להפעיל מיידית את התרגולת המשפחתית "שכב!" – שבמסגרתה כולם, למעט הנהג, מתכופפים הכי נמוך שאפשר ומגנים על הראש באמצעות הידיים.
הנהג נשאר עם שתי ידיים על ההגה, ומתעלם מקולות ניפוץ האבנים והפורעים ומקולות הצעקות והבכי, אם יש. מטרתו אחת בלבד: לשמור על קור רוח, ולהוציא את הרכב בבטחה ובאופן שקול ממקום הסכנה.
בהמשך ניתן יהיה לבחון פגיעה ולעזור למי שצריך.
אם לא חייבים לעצור ולהעניק סיוע רפואי דחוף ומיידי לאחד הנוסעים (במרחק ביטחון ממקום הסכנה), יש להמשיך בנסיעה שקולה עד למחסום או ליישוב, או עד לבסיס הקרוב, לצורך קבלת טיפול ראשוני. מובן שיש להודיע מיידית על האירוע למוקד הביטחון, ולשם כך ניתן וכדאי להיעזר בנוסעים האחרים, כדי להשאיר את הנהג ממוקד בנהיגה. כמו כן, אם יש נוסע חמוש, רצוי שהוא יהיה זה שישב לצד הנהג.
ג.בקבוקי תבערה: במקרה שהרכב מתלקח בצדו החיצוני, יש לעצור במקום רחוק יחסית ממקום התקיפה (500 מטרים עד קילומטר, תלוי בתנאי השטח ובחומרת הבעֵרה) – ולצאת מהרכב מהצד שאינו בוער. ניתן לצאת גם מהשמשה הקדמית: פשוט לדחוף אותה החוצה באמצעות בעיטה חזקה בשתי הרגליים. לרוב זה עובד.

יש להתיז במטף על האש – אך אין צורך לדומם את הרכב לפני ההתזה, כדי שניתן יהיה להמשיך לנסוע מיד אחרי הכיבוי.
אם בקבוק התבערה חדר חלילה אל תוך הרכב, יש לכבות את האש מיידית באמצעות מטף, גם תוך כדי נסיעה, עד התרחקות סבירה ממקום הסכנה. מוטב כאמור להשתמש במטף שאינו רעיל, הניתן להתזה גם על אנשים.
במקרי לחץ, כאשר צריך לצאת מהרכב, הידיים נוטות לרעוד ואנשים לא מצליחים לפתוח את רצועת הבטיחות. לכן יש לתפוס את החגורה באזור החזה ולגלוש עם היד עד למטה, אל מקום המפגש עם התופסן. אם כפתור התופסן התלקח ולא ניתן ללחוץ עליו, יש להשתמש בסכין כדי לחתוך את החגורה.
ד.ירי ממארב: יש להפעיל תרגולת "שכב!", ולהתרחק מהר ככל שניתן מזירת האירוע. וכמובן, לדווח. אם הנהג נפגע חלילה, הנוסע היושב לידו צריך להניח יד ימין על ההגה ולקחת שליטה על ההגה.
על נוסע זה להסיט ביד שמאל את גוף הנהג לאחור כדי שהוא לא יהיה רכון על ההגה ויפריע בנהיגה. על הנוסע להסיר ביד שמאל את רגל הנהג מדוושת הגז – ואז להרים ביד שמאל את בלם היד, בהדרגה ותוך לחיצה על הכפתור, עד לעצירה בטוחה.
אותו נוסע שליד הנהג צריך להישאר בקשר עין עם הכביש לכל אורך פעולות אלה, עד לעצירה מוחלטת של הרכב.
ה.ירי מרכב חולף: יש להגיב מיידית בעצירת פתע – משום שהעצירה הפתאומית מונעת מהמחבלים לכוון. במקביל, רצוי כמובן להפעיל את תרגולת "שכב!"
לאחר עצירת הפתע יש לבצע פנייה מהירה ככל שניתן לכיוון ההפוך מכיוון הרכב המפגע, ואז להתרחק בבטחה מהמקום.
זכרו: הסיכוי להיפגע מתאונת דרכים גדול בעשרות אחוזים מאשר להיפגע מאירוע טרור. נסיעה טובה ובטוחה!
הדברים המובאים לעיל הם תמצית הדרכה לאימון נהיגה במצבי סיכון, ואינם מהווים אסמכתה ביטחונית מוסמכת מסוג כלשהו.
המדריך חובר על ידי "קליבר 3", בית ספר לאבטחה וללוחמה בטרור בגוש עציון (טל' 02-6734334), ועבר עריכה לפני פרסומו כאן
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg