לא מקרה יחיד: המטוסים הרוסים אלופי ההתרסקויות
פיגוע טרור או תקלה טכנית? הסיבה המדויקת להתרסקות המטוס הרוסי בסיני טרם ידועה, אבל מתנגדי הקרמלין משתמשים בה כדי לבקר בחריפות את מצבה הרעוע של התעופה האזרחית במדינה
נכון למועד כתיבת שורות אלה טרם ידוע מה הוביל להתרסקות המטוס של חברת 'קוגלימאביה' הרוסית בשמי סיני בצהרי השבת האחרונה, אסון שגרם למותם של 224 נוסעים ואנשי צוות. לאחר הודעת אנשי דאעש בחצי האי כי הם שהפילו את המטוס כנקמה על הפגזות חיל האוויר הרוסי בסוריה, מיהרו כלי תקשורת רבים במערב לאמץ את הגרסה שלפיה מדובר בפיגוע טרור.עוד כותרות ב-nrg:
- מרגלת ישראלית העבירה מידע מצולם לארגון טרור בעזה
- חרם תחת חרם: הצעת חוק לסימון מוצרים נגדי
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
ברוסיה אמנם לא שללו את האפשרות של פגיעה מכוונת, ונציגי חברת התעופה אף חיזקו אותה כשהצהירו כי "התפרקות של המטוס באוויר הייתה יכולה להיגרם על ידי התערבות חיצונית כלשהי". עם זאת, ועל רקע מצבה הרעוע של התעופה האזרחית במדינה, לא נפסלה גם ההשערה כי תקלה טכנית היא שהובילה לאסון הכבד. בשונה ממדינות המערב, שבהן אסונות אוויריים הנגרמים כתוצאה מתחזוקה לקויה של מטוסים או טעויות אנוש של טייסים הופכים בשנים האחרונות לאירוע נדיר למדי, ברוסיה מתרחשים אסונות כאלו בתדירות גבוהה הרבה יותר, ועל כן האפשרות הזו נתפסת כריאלית ביותר.

כלי תקשורת המזוהים עם האופוזיציה מרבים לעסוק בנושא בשנים האחרונות, והם מתארים את המדינה כ"אלופת העולם בתאונות אוויריות". מנתונים שפורסמו לפני כשנתיים בתחנת הרדיו 'קול מוסקבה' עולה כי מאז שנת 1945 אירעו ברחבי ברית המועצות ורוסיה 1,040 תאונות אוויריות, שבהן נהרגו כ־13 אלף בני אדם. בהשוואה למספר הטיסות הנמוך במיוחד ברוסיה, לעומת ארה"ב למשל, שיעור התאונות המתרחשות במדינה הוא גבוה מאוד. בנוסף, תקנות הבטיחות שהותקנו בארה"ב ותהליכי ההכשרה המוסדרים של הטייסים הובילו לירידה משמעותית במספר התאונות האוויריות בשנים האחרונות, ואילו ברוסיה מספרן עולה בהתמדה. כך, לדוגמה, בשנת 2007 נהרגו בארה"ב 118 בני אדם בתאונות מטוסים, לעומת 293 הרוגים ברוסיה.
הנתונים הקשים לא נעלמו מעיני מומחים במערב, ובשנת 2011 קבע ה'וול־סטריט ג'ורנל' כי רוסיה הפכה ל"מדינה המסוכנת ביותר לעלות בה על מטוס". בנימוקים לקביעה הזו נאמר כי "חקירות של תאונות אוויריות קשות שהתרחשו השנה במדינה העלו הפרות בוטות וגסות של תקנות התעופה כגון צוותי אוויר שיכורים ומסוממים, זיופים של מסמכים שונים הנוגעים לבטיחות הטיסה, וטייסים מבוהלים. אחת ההתרסקויות נגרמה מכיוון שהנווט השתמש בציוד שגוי והכווין את מטוס הסילון שלו לעץ שניצב הרחק ממסלול ההמראה המיועד".
השבוע, לאחר אסון התעופה במצרים, פרסם הבלוגר הרוסי גנאדי גודקוב טור נוקב שבו האשים את המדינה בהזנחת תחום התעופה ובאחריות למותם של אלפים בתאונות אוויריות: "כל טיסה פנים־רוסית לצורכי עבודה יכולה להפוך לקטלנית. לקרוביו של הנוסע, המלווים אותו לשדה התעופה, מומלץ להיפרד ממנו כאילו מדובר בפעם האחרונה".
גודקוב, מתנגד ידוע לממשל פוטין, העלה את הטענה כי כספים המיועדים לתחום התעופה נבזזים בידי פקידים מושחתים ולא מגיעים ליעדם. "העובדה שהממשל לא מסוגל לפתח את המדינה לכיוונים של קדמה", כתב, "ברורה גם לעגל שבקושי סיים בית ספר יסודי. אבל כשבוחנים את המצב קשה שלא להגיע לתובנה כי בגלל אזלת ידה של הממשלה ימשיכו למות כאן לחינם מאות אזרחים תמימים מדי שנה, וזה מקומם במיוחד. השלטון ההרוס שלנו הורג את אזרחיו באמצעות ארגון כושל של התעופה האזרחית, ובאמצעות שחיתות שמונעת שדרוג של מערך התעופה.

"מטוסים נפלו וימשיכו ליפול כאן", המשיך גודקוב,"אבל אנחנו לעולם לא נדע את הסיבה לכך, משום שאת התאונות האלו חוקרות ועדות ממשלתיות שמעניקות לעצמן ציון מצוין על 'המלאכה הנאמנה שהל עושות'. אנחנו, הציבור, לעולם לא נקבל את התשובות האמיתיות. אנחנו נמשיך לראות את אותם פקידים מצטיידים בארמונות, יאכטות ושעונים יוקרתיים. נראה שהפקידים שלנו לא מסוגלים לעזור למטוסים, אבל יודעים לדאוג היטב לרווחת בני משפחותיהם".
ואכן, רוב ועדות החקירה שהוקמו בשנים האחרונות ברוסיה לבדיקת נסיבותיהן של תאונות אוויריות קשות ניקו את פקידי הממשל מאחריותם הכוללת, והטילו אותה על הגורם האנושי ועל חברות התעופה. מאז קריסת ברית המועצות פעילות בשוק התעופה הרוסי, לצד חברת 'איירופלוט' שבשליטת המדינה, עשרות חברות תעופה קטנות המחזיקות ציים מצומצמים של מטוסים. על פי הטענות שמועלות נגד החברות הללו, הן עושות כל מאמץ לחסוך בהוצאות תפעוליות שונות.
ועדות החקירה הממשלתיות קבעו, למשל, כי חברות התעופה ברוסיה, שחלקן נמצאות על סף קריסה כלכלית וחלקן כבר קרסו, לא השקיעו משאבים בתחזוקה ראויה של המטוסים ובהכשרת כוח אדם מתאים. בחלק מהמקרים נמצא כי חברות התעופה העסיקו טייסים שהוכשרו בעיקר באמצעות סימולטורים על הקרקע וביצעו טיסות לימודיות בודדות בלבד, וזאת מתוך כוונה של חברות התעופה לחסוך בדלק. בנוסף ממצאי ועדות החקירה העלו כי רוב המטוסים המשמשים לטיסות־פנים ישנים מאוד ואינם עומדים בתקני הבטיחות המודרניים, וחלקם הגדול יוצר עוד בימי ברית המועצות.
כך, לדוגמה, מטוס 'יאק 42' של חברת 'יאק סרוויס' שהתרסק בספטמבר 2011 כשעל סיפונו 37 בני אדם ובהם כל קבוצת ההוקי קרח של 'לוקומוטיב ירוסלבל', היה פעיל בטיסות־פנים בלבד, וכניסתו למרחב האווירי של האיחוד האירופי נאסרה בשל בעיות בטיחותיות שנתגלו בו.
חלק מהפוליטיקאים ברוסיה ניצלו את האסון האווירי כדי להעלות את ההצעה להלאים את תחום התעופה ולחסל את החברות הקטנות והבינוניות הפועלות ברוסיה, דוגמת 'קוגלימאביה' שהמטוס שלה התרסק בסיני.
אחד מהם הוא הלאומן ולדימיר ז'ירינובסקי, שהכריז השבוע כי "השוק החופשי יהרוג את רוסיה". לטענתו, "בגלל השוק הזה אנחנו קוברים מאתיים בני אדם השבוע. לא היה לנו שוק חופשי בתקופת הצאר ולא בתקופת ברית המועצות. שבפינלנד או בפולין יעשו שוק חופשי, לא פה. חברת 'קוגלימאביה' חסכה איפה שרק אפשר על הוצאות בתחום הבטיחות והאבטחה, ואנחנו משלמים את המחיר. חברות קטנות אף פעם לא ישקיעו כסף באבטחה, הן יעשו את המינימום שבמינימום ואנחנו נמשיך לקבור מתים. לכן צריך לאסור עליהן לטוס ליעדים רחוקים, ובכלל להלאים את תחום התעופה".
מיד לאחר ההאשמות הללו של ז'ירינובסקי מיהרה חברת 'קוגלימאביה' להצהיר כי לא חסכה שום אמצעי כדי להבטיח את בטיחות הטיסה וכי כל מטוסיה, כולל זה שהתרסק בסיני, היו במצב טכני תקין.
הכאוס בענף התעופה הרוסי בא לידי ביטוי גם בחיל האוויר הרוסי. ביולי האחרון פרסם הצבא הרוסי נתונים שלפיהם במהלך העשור האחרון היו טייסי חיל האוויר של רוסיה מעורבים ב־83 תאונות ואסונות אוויריים. בדיווח של סוכנות הידיעות 'אינטרפקס' מצוטט נציג משרד ההגנה הרוסי המתלונן על מחסור חמור בכוח אדם מקצועי בשורות חיל האוויר.
"יש לנו מחסור חמור בכוח אדם מקצועי", אמר אותו גורם. "לפני חמש־שש שנים היה מהלך גדול של קיצוץ בכוח אדם מקצועי, וקוצצו תכנים רבים במוסדות שמכשירים מהנדסים וטייסים. בתקופה האחרונה הצלחנו לקבל תקציבים שאפשרו לנו לגייס לבתי הספר האלו מרצים וחניכים. עם זאת, בתי הספר האלו יכשירו את הטייס הראשון ואת המהנדס הראשון רק ב־2018. כדי לתקן את המצב אנחנו אפילו שוקלים להחזיר לשירות אנשי מקצוע שפיטרנו בגל הקיצוצים הקודם".
אזרחי רוסיה, שהתייצבו השבוע במרכזי הערים והדליקו נרות לזכר הרוגי ההתרסקות בסיני, מכירים היטב את הנתונים שהוצגו כאן. בעיניים דומעות הם הביעו תקווה שאסונות מן הסוג הזה לא יהיו עוד נחלתה של רוסיה, אבל בסתר לבם גם הם יודעים שהאסון האווירי הבא הוא רק עניין של זמן.