האם מקיין הפך את אובמה לשחור יותר בקמפיין?

מחקר חדש מגלה כי מודעות שפורסמו בקמפיין לנשיאות ב-2008 הציגו את גוון עורו של הנשיא ככהה יותר מהמציאות, והדבר עורר דעות קדומות בציבור. במחקר נמצא כי ככל שהבחירות התקרבו, תמונותיו של אובמה הפכו כהות יותר, ושל מקיין בהירות יותר

Washington Post
מקס ארנפרוינד | 30/12/2015 9:28
תגיות: ברק אובמה,ג'ון מקיין
מחקר חדש טוען כי מודעות שליליות נגד ברק אובמה ב-2008 תיארו אותו עם עור כהה מאוד, וכי הדבר עורר דעות קדומות גזעניות בקרב חלקים בציבור.

עוד כותרות ב-nrg:
בהוראת אובמה: ארה"ב ריגלה אחר ראש הממשלה נתניהו
גנאדי קאופמן שנפצע בפיגוע בחברון הלך לעולמו
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

הממצאים מגבירים את הטענות שלפיהן חלק מהפוליטיקאים מהרפובליקאים מנסים לזכות בקולות על ידי תמיכה מרומזת בהשקפות גזעניות ובהיררכיות אתניות, מבלי להשמיע את הדעות הקדומות האלה במפורש. הטקטיקה הזאת נקראת לעתים קרובות “dog-whistle politics”. לפי תיאוריה זו, כפי שרק כלבים יכולים לשמוע שריקות של כלבים – רק בוחרים בעלי דעות קדומות מודעים לקונוטציות השליליות של דברי הפוליטיקאי.
 
צילום: EPA
אסטרטגיה מודעת? לא ברור. אובמה ומקיין בארוחת ערב חגיגית, במרץ 2015. צילום: EPA

הדיון בנושא הזה מרכזי גם בקמפיין הנוכחי של בחירות 2016, בייחוד סביב דונלד טראמפ, אבל הוא היה קיים כמעט בכל אחת ממערכות הבחירות האחרונות לנשיאות. מבקרים אומרים כי לדברי יריבים, כשפוליטיקאים רפובליקאים אומרים שהם מתנגדים למערכת רווחה נדיבה, הם מתכוונים למעשה לכך שמוטבים שחורים הם עצלנים; אם הם תומכים באכיפה נוקשה בתחום ההגירה, הם מתכוונים לכך שהמהגרים הלטינים הם פושעים.

מחקר שפורסם החודש בכתב העת Public Opinion Quarterly מספק עדות חדשה לכך שקמפיין רפובליקאי אחד – במכוון או שלא – כלל מודעות שהחמירו את נטיותיהם הגזעניות של הצופים.

באמצעות ניתוח של 126 מודעות מהקמפיין לנשיאות ב-2008, המחברים בדקו תחילה את גוון העור של שני המועמדים בכל נקודה, ואחר כך מיינו את המודעות לפי קטגוריות המבוססות על נושאים. הנשיא אובמה ויריבו, הסנאטור ג'ון מקיין, נראו שונה מאוד במודעות שונות, כתלות באופן שבו התמונה נערכה או הופקה. זה היה המקרה בייחוד במודעות שליליות, שבהן שונו תמונות המתמודדים – בעזרת הצללה או טשטוש של הפנים – ליצירת אפקט דרמטי.

באופן מעניין, כשהקמפיין של מקיין העלה מודעות שקשרו את אובמה לפעילות פלילית לכאורה על ידי קבוצות ליברליות, המפיקים כמעט תמיד השתמשו בתמונות שגרמו לעורו של אובמה להיראות כהה מאוד. 68% מהמודעות האלה כללו תמונה של הנשיא שבה גוון עורו היה ברביעון הכהה ביותר מכלל המודעות שנבדקו.

כמו כן, ככל שהבחירות התקרבו, תמונות של אובמה במודעות שפורסמו בקמפיין של מקיין הפכו כהות יותר בהדרגה. תמונותיו של מקיין, מנגד, הפכו בהירות יותר במידת מה.

האם זו הייתה אסטרטגיה מודעת מצד הקמפיין של מקיין? את זאת לא ניתן לומר. ה"וושינגטון פוסט" פנה לוועדה הרפובליקאית הלאומית וללשכתו של מקיין בסנאט, אך אלה לא הגיבו. 

מאגר גדול של ראיות מחקריות מראה כי דעות קדומות גזעניות הן חזקות יותר כלפי אפרו-אמריקאים עם עור כהה יותר. לדוגמה, סביר שמושבעים בחבר מושבעים יגזרו עונש מוות על נאשמים שחורים עם תווי פנים אפריקאיים אופייניים, גם אם לוקחים בחשבון את חומרת העבירה.

מחברי המחקר הזה – סולומון מסינג ממכון המחקר פיו, מריה ג'בון, מהנדסת תוכנה שעובדת עבור "לינקדאין", ואיתן פלוט, תלמיד פוסט-דוקטורט מאוניברסיטת סטנפורד – אישרו כי התמונות הכהות יותר של אובמה אכן השפיעו על האופן שבו הצופים בה תפסו אותו.

החוקרים הראו לנבדקים תמונות שונות של אובמה ואז ביקשו מהם לשחק משחק שמזכיר תשבץ. הנבדק היה צריך למלא את האותיות הריקות במילה שרק אותיותיה הראשונות הוצגו.

אלה שראו את אובמה עם עור בהיר, השלימו מילה סטריאוטיפית נגד שחורים ב-33% מהמקרים. לעומת זאת, לא פחות מ-45% מאלה שראו את תמונתו הכהה אמרו מילה כזאת. הדבר הראה כי התמונה הכהה גרמה לכך שהסטריאוטיפ השלילי היה בראשם באופן ניכר יותר אחרי שראו את התמונה הכהה.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך