תכנית להפחתת זיהום האוויר בניו-דלהי מעוררת סערה
הצלחת הניסוי השאפתני של ראש העיר, יריבו של ראש הממשלה, עשויה להעניק לו דחיפה משמעותית לקראת הבחירות הבאות
בעיר שבה מרבית האופנוענים נוסעים כבשגרה באור אדום ונוהגים בצד הלא נכון של הכביש, רבים פקפקו בישימות תוכניתו של ראש העיר ניו-דלהי ארבינט קג'ריוול להפחית לחצי את מספר המכוניות בבירה ההודית, בניסיון להמעיט את זיהום האוויר בעיר.עוד כותרות ב-nrg:
דמוקרטים נגד אובמה: מתנגדים לפשיטות נגד מהגרים
איש לא העפיל לפסגת האוורסט ב-2015
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
אך כמה ימים בלבד לאחר פתיחת תקופת הניסיון של הקמפיין, 17 מיליון התושבים בעיר צייתו רוב הזמן לחוקים החדשים. בעוד שסקרים אמינים עדיין לא זמינים, הציות הנרחב לתוכנית עורר קריאות להנחיל מדיניות דומה בחלקים אחרים של הודו, ונראה כי עורר חוש של מחויבות אזרחית. ככלל, מתברר שההימור של קג'ריוול משתלם.
"בפעם הראשונה כל הקהילה מדברת על זיהום האוויר", אמר שיב ויסוונטן, סגן הדיקן בבית הספר 'ג'ינדל' למדיניות ציבורית וממשל שמחוץ לניו-דלהי, "העניים, העשירים ומעמד הביניים השתתפו בתוכנית".

''בפעם הראשונה כל הקהילה מדברת על זיהום האוויר''. ניו דלהי, הודו
צילום: EPA
אין משמעות הדבר שחל שינוי ניכר באיכות האוויר – המטרה המוצהרת של הניסוי בן 15 הימים הוא להגביל את מספר המכוניות, בהתבסס על מספרי רישוי זוגיים ואי זוגיים. קריאות השגרירות האמריקנית ביום שלישי הראו כי רמת זיהום האוויר בעיר הייתה "מסוכנת", שמשמעותה היא כי "כולם צריכים להימנע מפעילות ספורטיבית בחוץ".
ובכל זאת, העובדה שהעיר לא התפרצה בכאוס בעקבות הניסוי מספקת דחיפה לקג'ריוול, אשר פרץ לפוליטיקה כנושא הצלב נגד שחיתות ב-2012. כשמפלגות אופוזיציה מבוססות יותר כגון 'קונגרס' נאבקו לאסוף מחדש את כוחותיהן לאחר התבוסה ההיסטורית בבחירות הלאומיות ב-2014, קג'ריוול (47) התברר כאחת החלופות הנועזות ביותר בהודו לראש הממשלה המכהן נרנדרה מודי, וזאת למרות הנוכחות המזערית של מפלגתו בפרלמנט.
אג'וי בוסה, סופר מניו-דלהי ופרשן קבוע בתוכניות האירוח הליליות, הסביר כי קג'ריוול "בבירור מנגח את דרכו מעלה מעבר לממדיו. הוא מתחבר לאנשים ונראה כאילו יש לו הרבה אומץ כדי להתמודד מול מודי".
ועדיין, אמר בוסה, ראש הממשלה לא צריך לדאוג יותר מדי. למפלגת 'אאם אאדמי' בת השלוש של קג'ריוול יש ארבעה מחוקקים בלבד בבית התחתון של הפרלמנט הפדרלי, שבו 545 חברים, ונוכחות מועטה בחלקים הנרחבים של הכפר ההודי. "מוקדם מדי להעריך אם יוכל למלא תפקיד לאומי", ציין בוס, "עדיין אין לו קשרים לאומיים".
העובדה הזו לא מנעה מקג'ריוול לנסות. בבחירות הלאומיות האחרון הציבה מפלגתו מועמדים כמעט בכל המדינות בהודו, וקג'ריוול עצמו נאבק ראש בראש מול מודי במחוז הבחירות אוטר פרדש. הוא סיים את דרכו מוכה נמרצות, כמו גם מפלגתו. הוא חזר ועלה בבחירות במדינת דלהי בשנת שעברי, והוביל את מפלגתו להישג של 67 מתוך שבעים מושבים כדי לגדוע את המומנטום של מודי. סקרי דעת הקהל ניבאו מרוץ צמוד בבחירות.
סטיש מיסרה, פרשן פוליטי באגודת המחקר 'אובזרבר' בניו-דלהי, הסביר כי "הוא לא רק מאושר בניו-דלהי. יש לו שאיפות גבוהות יותר. ניסוי המכוניות סיפק לו תמריץ לאומי מכל הסיבות הנכונות, אבל הוא יצטרך לשמור על המומנטום הרבה מעבר ל-15 הימים הללו".
הצעדים בעיר הבירה כוונו יותר למעמד הביניים, שנוטה לתמוך במודי, במקום למצביעים העניים יותר, שמהווים את מרבית בסיס התמיכה של קג'ריוול. עובדה זו השתקפה במספר פטורים גדול, כולל לאופנוענים ולרוכבי קטנועים. עיתון 'טיימס אוף אינדיה' תקף את קג'ריוול משום שנקט "גישה מעמדית" בכך שביקש "להטריד את בעלי המכוניות ממעמד הביניים".
אמצעי תקשורת אחרים היללו אותו רק בגלל שעשה משהו, אפילו אם לתוצאה אין הרבה השפעה על זיהום האוויר. "ממשלת ניו-דלהי זכאית לשבחים על שנקטה מאמץ כן להפחית את הזיהום הנובע מכלי רכב", כתב ה'ביזנס סטנדרד'.
ביום שני קבע בית משפט בעיר כי התוכניות תמשיך כמתוכנן, לאחר ששמע תלונות של תושבים שסבלו מהמדיניות החדשה. קג'ריוול אמר כי יעריך מחדש את מדיניות הזוגי-אי זוגי לאחר 15 בינואר, ויחליט אם להאריך את תוקפה.
ובמפלגה בינתיים מודעים לרווח הפוליטי של הניסוי. נישיקנטה מוהפרטה, דובר של 'אאם אאדמי', אמר כי התוכנית "תסייע לנו בטווח הארוך לגבש את עמדתנו".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg