ארדן: "אי אפשר לתת עונש מוות למי שטעה בנהיגה"
בכנס של עמותת אור ירוק שעסק באחריות הנהגים לתאונות הדרכים אמר השר לביטחון פנים כי "אין כמעט נושאים במרחב הציבורי שאיש ציבור יכול לדעת שהוא באמת מציל חיי אדם". שר התחבורה: "ישראל היא אחת המתקדמות ביותר מבחינת בטיחות הרכב"
עמותת "אור ירוק" קיימה היום (ג') , בשיתוף עם "מידע כנסים", את הכנס הבינלאומי השנתי של העמותה, בהשתתפות בכירים מהארץ ומהעולם בתחום התחבורה. כותרת הכנס היא "הכי קל להאשים את הנהג" ועניינו הוא ניסיון להסביר ולהבין של מי האחריות לתאונות הדרכים בישראל.עוד כותרות ב-nrg:
- נשיא קפריסין: "חטיפת המטוס – לא פעולת טרור"
- אבסורד: ארגון נגד BDS נותן במה ל'שוברים שתיקה'
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
"מדינת ישראל היא אחת המתקדמות ביותר מבחינת בטיחות הרכב", אמר שר התחבורה ישראל כץ, "אנו משיגים לא פעם את הסטנדרטים ואנו בהחלט נשמור על זה כדי שזה יימשך בעתיד... כל מוקד סיכון שמאתרים אותו - יבוצע ולא יעוכב על מנת שיפחית את התאונות בכבישים הבינעירוניים ואנו מתכננים לעשות את זה גם בתוך הערים. כבישים שמוגדרים כאדומים מטופלים היום בהיקפים שלא היו מעולם וגם יטופלו בהיקפים שלא היו מעולם".

''כבישים שמוגדרים כאדומים מטופלים''. כץ
צילום: אור ירוק
"כל כביש חדש מחליף מפגעים בטיחותיים בכבישים אדומים ומוקדי סיכון נקודתיים יטופלו לפי ועדה מיוחדת. אני מסתכל במצפון נקי – אין דבר אחד שניתן לביצוע במסגרת מוקדי סיכון ולא מבוצע. יחד עם זאת אנו מוציאים לדרך תכנית נוספת של מעל מיליארד שקלים בכביש 71: אין סיכוי שבשנה אחת יוחלפו כל הכבישים".
לגבי אחריות הנהגים לתאונות הדרכים אמר כץ כי "אי אפשר לפטור את הנהג מאחריות מסיבה אחת: אין סיכוי שכל כביש יהיה אוטוסטרדה. יישארו כאן כבישים צרים, דו מסלוליים, עם נתיב אחד לכל כיוון שהנהג צריך לנסוע בה בזהירות. גם בכביש 6 יש תאונות למרות שהוא כביש עם תנאים אופטמיליים".
מספר הניידות של אגף התנועה יוכפל
השר לביטחון פנים גלעד ארדן נכח אף הוא בכנס. "אין כמעט נושאים במרחב הציבורי שאיש ציבור יכול לדעת שאם הוא פועל בהם בהתמדה הוא באמת מציל חיי אדם", אמר, "בזמן שנהרגו כמה עשרות בני אדם בטרור בישראל נהרגו כמעט 200 איש בתאונות דרכים. המחויבות האישי שלי היא לנושא הזה. אני מקווה שיבוא היום והציבור ישפוט את המפלגות ואת הנבחרים והממשלות גם ובעיקר על המאבק בקטל בכבישים זה יהיה עידן טוב למדינת ישראל.
עוד אמר ארדן כי "במוקד הכנס הזה עומדת השאלה על מי מוטלת האחריות. אנו מכירים את השיח הציבורי - האם האחריות מוטלת על הנהגים שעשו טעות אנוש או שהאחריות היא למצב המחדלי שאנו מצויים בו מתחלקת בין הנהג למדינה. אני חושב שלפני שאנו מסתכלים על הנהג אנו צריכים להסתכל על מי שנמצא מאחורי הגה השלטון.

''צריך לבדוק איפה האחריות של המדינה''. ארדן
צילום: אור ירוק
"הרעיון הזה תקף בהלימה מלאה גם בהגיון שאמור להנחות אותנו כמדינה ביחד לתאונות הדרכים: כל משתמשי הדרך הם בני אנוש, הם חשופים לטעויות, אבל מדינה לא יכולה לתת עונש מוות למי שעושה טעות בנהיגה שלו. לכן לפני שמחפשים את הטעות של הנהג המדינה צריכה לבדוק איפה האחריות שלה: אכיפה, מערכת הבריאות, מערכת המשפט, התשתיות. כל אלו הם בגדר ההתחייבות שלנו לבצע את אותו מאמץ לאומי".
"אני לא אוהב שקצין משטרה עולה לשידור ולהגיד איפה הטעות של הנהג בתאונה", הוסיף ארדן, "גם אם זה הגורם המרכזי, בדעת הקהל זה נותן למקבלי ההחלטות את מרחב הנוחות ששם את האחריות על הנהג ולא על המדינה.
"אחריותי הישירה היא אכיפת החוק בכבישים. כפי שאמרתי בועדת הכלכלה: אין ספק שהייתה טעות - לעשות קיצוץ גדול באגף התנועה שגם כך, ביחס למדינות אחרות, הוא לא האגף הכי חזק, הוא לא מחלקת החנייה של עיריית תל אביב, זו טעות חמורה ועלי לתקן אותה. אני הנחתי ואפעל לכך שמספר הניידות של אגף התנועה יוכפל בתוך כשנה".
"כדי שזה יקרה, ואין לי טענות לרשות הלאומית", אמר, "אנו חייבים לסיים את התלות התקציבית המיותרת בין הרשות הלאומית לבטיות בדרכים לבין אגף התנועה. זכיתי להבנה גם אצל שר התחבורה וגם אצל שר האוצר ואני מאמין שהדבר הזה יסתיים בשבועות הקרובים. האחריות תוטל על מפכ"ל המשטרה ועלי לתעדף את זה מתוך כלל הפעילויות של משטרת ישראל".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg