Israel Defense

עידן "אדיר" בפתח

בדצמבר 2016 יגיעו לישראל מטוסי ה-F-35 הראשונים וההכנות בעיצומן. על המטוס החדשני שהולך לשנות את פני חיל האוויר הישראלי ואת דוקטרינת הלחימה האווירית במזרח התיכון

דן ארקין | 02/05/2016 19:28
צילום: לוקהיד מרטין
צילום: לוקהיד מרטין IsraelDefense

זה יקרה ביום שני, 12 בדצמבר 2016. בנוכחות ראשי המדינה ועם רב ינחתו על מסלול הנחיתה בבסיס נבטים ברעם מנועים שני מטוסי F-35, 'אדיר'. על פי החוק הבינלאומי, ברגע שגלגלי המטוס יגעו בקרקע, המטוס עובר רשמית לבעלות ממשלת ישראל. צוות של הגף הטכני יתקרב אל המטוס, ידביק את סמל הטייסת החדשה -טייסת 'נשר הזהב'. 

יש עוד כמה שלבים בהתקדמות פרויקט 'אדיר' לחיל האוויר: לפני כמה שבועות נערך בקו ההרכבה (אורכו 1.6 ק"מ) בפורט וורת', טקסס, טקס שבו חובר הזנב לגוף מטוסו של המטוס הראשון שמייצרת לוקהיד מרטין עבור חיל האוויר הישראלי. היום כבר מצויים על ה-LINE ארבעה מטוסים עבור חיל האוויר, ודגל ישראל מונף בתחנת ההרכבה. ב-22 ביוני ייערך טקס ROLLOUT, גלילת המטוס השלם הראשון מתוך ההאנגר אל מול קהל מוזמנים נרגשים ושפע מצלמות. בקיץ השנה יבצע האף-35 את הופעת הבכורה התעופתית העולמית שלו לעיני עולם התעופה בסלון האווירי שיתקיים בפארנבורו, שליד לונדון. שמו הרשמי המלא של המטוס הוא- JSF F-35,  JOINT STRIKE FIGHTER .  

וב-12 בדצמבר יטוס זוג ה'אדירים' הראשון הביתה, לנבטים. למעשה טייסת "נשר הזהב" כבר קיימת. יש מפקד ובעלי תפקידים, וצוות ההקמה, ציוותי אוויר וקרקע, עמלים קשות. בנבטים כבר ניצב סימולטור (מדגים), שתפקידו לספק הכרות למטוס. הסימולטורים האמיתיים, עם כל ביצועי המטוס, יגיעו בתחילת 2017. בקיץ השנה יגיעו למתקני ההדרכה של לוקהיד מרטין בארה"ב ראשוני הטייסים הישראליים שנבחרו לאייש את טייסת ה'אדיר' הראשונה. לפניהם יגיעו למתקני ההדרכה אנשי הגף הטכני, שילמדו את רזי התחזוקה. וכך, שנת 2016 היא שנת ההדרכה של האדיר.

כל ההכנות בטייסת נשר הזהב מתבצעות בתנאי סודיות וחשאיות חסרי תקדים בחיל האוויר, שכבר קלט כמה וכמה מטוסי קרב חדישים בתולדותיו. מסבירים, שדרישות הסודיות הקשוחות מקורן באמריקנים, החוששים מריגול תעשייתי. מסתבר שהסינים והרוסים מאוד מעוניינים ללמוד את סודות האף-35. לכן, בבסיס נבטים מבני הטייסת והבונקרים העמוקים מוקמים כולם על ידי צוותים אמריקניים (CORPS OF ENGINEERING) ויש שמירה קפדנית על סודיות מערכות המטוס וכל מה שסביבו.

חברת לוקהיד מרטין מצהירה רשמית כי "במסגרת FMS, הסכמי מכירות צבאיות למדינות זרות, חתם ב-7 באוקטובר 2010 מנכ"ל משרד הביטחון הישראלי על מסמך רכישת אף-35 (נחיתה והמראה קונבנציונאליות). ההסכם כולל שיתוף בין שתי המדינות בטכנולוגיות וידע והזדמנות לייצור בתעשיות הביטחוניות הישראליות. בעוד חיל האוויר מתכנן צמצום בטייסות F-15 ואף F-16 הישנים, ה-F-35 ימשיך להבטיח את התחרות הגלובלית של ישראל. חיל האוויר הישראלי נתן למטוס החדשני את השם העברי 'אדיר'".

המטוס מופעל מ-10 בסיסים, עד כה 145 מטוסים, שצברו 45 אלף שעות. יותר מ-240 טייסים ו-2,400 אנשי תחזוקה הוכשרו. הצי האמריקאי הכריז ביולי 2015 על מבצעיות המטוס בשורותיו. חיל האוויר האמריקאי מקים השנה טייסת מבצעית אחת. 12 מטוסים יימסרו לבריטניה, אוסטרליה, איטליה, הולנד, נורבגיה, ובעתיד ליפן, קוריאה הדרומית וישראל. עד כה יוצרו יותר מ-160 מטוסים וסופקו 105. תכנית הרכש: 600 מטוסים לבעלות הברית של ארה"ב ו-2,443 מטוסים לשלושה זרועות צבא ארה"ב.

 

"צריכים לשנות דוקטרינה"

בני מזל בחיל האוויר הישראלי כבר עשו הכרות עם מטוסי F-35 שכבר טסים בארה"ב. תא"ל עמירם נורקין ביקר בבסיס ההדרכה של חיל האוויר האמריקני, 'בדק היטב את הסחורה' ואמר: " אנו רגילים לטוס נמוך ב-F-16 וב-F-15, כעת נצטרך לשנות את הדוקטרינה שלנו. ל-F-35 יש חתימה נמוכה והוא מאפשר לטוס גבוה יותר. זה דור 5 הדורש טקטיקה של דור 5. הוא ישנה את המזרח התיכון".  עוד לפני ההחלטה הסופית וחתימת חוזי הרכישה  אמר מפקד חיל האוויר דאז אלוף עידו נחושתן: "למטוס הזה יש ערך מוסף מבצעי מיוחד. אם למדינת ישראל יהיה משהו ייחודי כמו ה-F-35, בפרט אם הוא יהיה רק לנו, יהיה לכך ערך אסטרטגי". נחושתן טס בסימולטור, והתרשם כי "הרבה מהחוכמה טמונה בהיכרות והבנה של הפעלת החיישנים שמעניקים לטייס מידע רב". מאוחר יותר טס בסימולטור של ה-F-35 מי שהיה רמ"ח אמצעי לחימה אל"מ דרור שאמר כי "זה היה בהחלט מרשים. הנדסת האנוש המתקדמת בקוקפיט מאפשרת התאמה אישית לדרישות כל טייס. טסתי 40 דקות, ביצעתי המראה אנכית ונחיתה". ואילו מי שהיה ראש מב"ק (מח' תקציבים ובקרה במטה חה"א) אל"מ ע. אמר כי "בעסקה הזו של מטוס רב-משימתי חיל האוויר ידע מה הוא רוצה מבחינה מבצעית. התכנית היא חיל אווירית. יש לנו הרבה ניסיון, אבל עסקה זו היא מאתגרת יותר בגלל החדשנות במטוס דור 5. הסיטואציה האסטרטגית במזרח התיכון והצורך המבצעי השוטף הובילו אותנו לרצות להיות הראשונים".

כמו לכל מטוס חדש היו גם ל-F-35 מחלות ילדות. נוספו לכך ידיעות, שמועות והשמצות של מתחרים על דחיות בלו"ז הפרויקט ועל תקלות שנתגלו במערכות שונות. שיקי שני, מנכ"ל לוקהיד מרטין ישראל, מבטיח כי "הפרויקט עבר בשלום את חבלי הילדות. לוח זמני האספקה לכל חילות האוויר נשמר בקפדנות. היצרן זכה בתחרות קשה וממושכת על פני אחרים, ומה לעשות, דרכם של מתחרים לנסות ערער על  שזכה. שורה תחתונה -בעולם המערבי אין היום מטוס כמו ה-F-35.

"מדוע חיל האוויר צריך F-35? מטוסי דור 4, ה-F-16 וה-F-15 מתיישנים. חיל האוויר מוציא מטוסים מהסד"כ וצריך למלא את השורות. מטוסי F-16  הראשונים כבר מוצאים מהשרות ומטוסי F-15 ראשונים סיימו את תפקידם. בזירה שסביבנו יש, ויהיו, סוללות נגד מטוסים מדגמים מתקדמים, S-300, S-400. חיל האוויר צריך להיות בעל יכולת להפיל מבלי שיופל, ומכאן חשיבות החמקנות. תכונה נוספת חשובה לזירה: יכולת להמריא ולנחות על מסלולים קצרים ומאולתרים של 100-200 מטרים, המראה קצרה ונחיתה אנכית. כל זה הוא ה'אדיר, מטוס דור 5 שהוא שילוב מנצח של יכולות תקיפה, קרבות אוויר וחמקנות".

על חשיבות החמקנות המטוס אומר אחד מראשי לוקהיד מרטין, פול פויטראס: "השילוב והאינטגרציה של החמקנות עם יתר מערכות המטוס וביצועיו נותנים תוצאה שהיא גדולה מסכום חלקיה. החמקנות לא מעניקה ל-F-35 אי-נראות מוחלטת, אולם היא מסבכת את יכולת האויב לאתר ולהשמיד אותך. המטוס בנוי כך שהוא מרחיק מעצמו את אנרגיית המכ"ם, האנרגיה תחליק על פני גוף המטוס כמו שמים מחליקים על אבן חלקה".

תחנת מודיעין מעופפת

תכונת החמקנות הכתיבה את צורתו החיצונית ואת הגיאומטריה של ה-F-35. חתימת המכ"ם שלו אמנם איננה אפס, אולם היא נמוכה מאוד, כך שקשה לנעול עליו כדי לשגר חימוש נגדו. גוף המטוס עשוי חומרים מיוחדים הצבועים בשכבות ציפוי וצבעים סופגי מכ"ם. מבנה מיוחד זה מכתיב שיטות תחזוקה שונות מאשר במטוסי קרב קודמים: אי אפשר לקדוח או לסמרר בגוף המטוס, כדי לא לפגוע בשכבות הצבע ובחומרים המרוכבים, המעניקים את תכונת ה-STEALTH. זו הסיבה לשאיפתם של האמריקנים שהתחזוקה של מטוסי אף-35 תתבצע בצורה מרוכזת במרכזי תחזוקה (NAINTENANCE CENTERS), שבהם יהיו מומחים ומחסנים של לוקהיד מרטין, והם יהיו פזורים בעולם.

חיל האוויר הישראלי איננו אוהב את השיטה הזאת, וזו לשון המעטה, כי הוא תמיד מעדיף לטפל במטוסיו בכוחות עצמו. בלוקהיד מרטין מבטיחים שיש כבר הסכמות עם הפנטגון, ומחלוקת זו תבוא על פתרונה. חיל האוויר ישתלב במערכת התחזוקה העולמית, אך חלק מדרגי התחזוקה ייעשו בבית. על כל פנים, לטייסת התחזוקה של נבטים ולגף התחזוקה של טייסת "נשר הזהב" יש הרבה מה ללמוד ולהכין לקראת בוא ה'אדירים'.

מנכ"ל לוקהיד מרטין, שיקי שני, בעברו קצין בכיר וטייס בחיל האוויר, משבח במיוחד את קסדת הטייס ועיבוד החומר המודיעיני העומד לרשות טייס 'אדיר'. מדובר במערכות מחשב וחיישנים המתרגמים נתונים למטרות: "זה המטוס המתאים לדור הזה של צעירים שנולדו עם מחשב, סמארטפון ואיי-פד. טייסים מספרים לי שההטסה כמוה כמשחק מחשב. זה חשוב כי זה מותיר לטייס במטוס חד-מושבי זמן לקליטת המידע, לעיבודו וכמובן וללחימה. הנה כיצד משגרים טיל במטוס שכל החימוש שלו הוא פנימי? שיטת LOCK BEFORE LAUNCH -הטייס נועל את הטיל על המטרה, אחרי כן פותח את פתח החימוש, נדלק מנוע הטיל, הטיל מתחיל  לנוע ויוצא אל מטרתו. וכמעט את כל הפעולות הללו מבצע הטייס באמצעות הקסדה. הקסדה והכוונת של רוקוול קולינס ואלביט הן פריצת דרך:  LOOK AND SHOOT -הטייס מזיז את ראשו, רואה מטרה/איום במרחק של 100 מייל, ומשגר. הטיל  משוגר ממטוסו או ממטוס שכן. הקסדה לבדה לכל המטוסים היא פרויקט של 2.5 מיליארד דולר".

על הקסדה אומר טייס ניסוי אמריקני כי "יש בה מסך כפול, מסנן רעשים, מותאמת לטיסת לילה, יכולת לראות 360 מעלות, כולל למטה, מתחתיך. ה-F-16 מודיע לך שיש תקלה ומה הבעיה. ה-F-35 לא רק מתריע על תקלה, אלא גם יודע לתקן אותה".

תא הטייסים הקוקפיט של ה-F-35 הוגדר כתחנת מודיעין מעופפת. המידע העומד לרשות הטייס על מטרות לתקיפה ב-REAL TIME הוא רב מאשר בכל מטוס קרב. הטייס יכול לקבוע אלו בליפים במכ"ם שלו שייכים ל'טובים' ואלו ל'רעים', כיוון שתוכנות המטוס מסנתזות את המידע וקובעות לטייס תעדוף -מי עמית ומי טורף.

מגוון כה גדול של תוכנות עלול יום אחד לקרוץ לרעה לפצחני מחשב, האקרי תעופה פוגענים. המתכננים חשבו על כך, וה-F-35 מצויד, בתוך מחשב העל שלו, במערכת קשוחה ביותר להגנת סייבר כדי למנוע תקיפות רשת נגד המטוס באוויר, ביבשה וגם בים (על נושאות מטוסים). מייק פנצ'נקו, מנהל הנדסת סייבר בלוקהיד מרטין מוסיף כי "להגבלת הבטיחות ב-F-35 אנו מפעילים את CYBER KILL CHAIN, ערכת מיוחדת לדיכוי איומים, כולל איומי סייבר".

 



לכתבות נוספות באתר ISRAEL DEFENSE היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

עוד ב''Israel Defense''

פייסבוק