"לא לחשוף לזוועות": גני הילדים זוכרים שואה
הדיון בנוגע להוראת שואה לילדים בגיל הרך ממשיך להעסיק השנה את מערכת החינוך. במשרד החינוך סבורים שיש ללמד שואה בגילאים אלו. גננת: "ההתעלמות עלולה להגביר חששות אצל הילדים"
הדיון סביב הסברת יום השואה לילדים בגיל הרך עורר לאורך השנים מחלוקת במערכת החינוך, שממשיכה להעסיק אותה גם השנה. בנוסף, הטקסיות של יום השואה מעוררת שאלות ולבטים רבים אצל ילדים, שלא מבינים מה קורה סביבם. איך מסבירים לדור ההמשך מה זה שואה ומה היא הדרך הראויה לעשות זאת?עוד כותרות ב-nrg:
- שקד: 'יאיר גולן התבלבל'; לבני: 'זעק מנהמת לבו'
- מטייל ישראלי בן 23 נפל אל מותו ליד פטרה
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
לפני שנתיים וחצי הורה שר החינוך לשעבר, שי פירון, לעבוד לפי תכנית לימודים מסודרת להוראת השואה מגני הילדים ועד לכיתה י"ב. רבים הביעו את התנגדותם לתוכנית זו, בטענה שאין סיבה לחשוף ילדים בגיל גן לתכנים הקשים שהיו בשואה.

מאז כניסתו לתפקיד החליט שר החינוך הנוכחי נפתלי בנט לא הביע עמדה בנושא. לפיכך, התכנית נשארה כמו שהיא. בסקר שהתפרסם בנושא בקיץ האחרון על ידי מכללת לוינסקי, עלה כי רבע מהגננות בארץ מתנגדות להוראת השואה בגנים. תמיכה בסקר זה ניתן היה למצוא במכתב, שהוציא השבוע ארגון "גננות מחנכות" לגננות בגנים ברחבי הארץ. במכתב צוין באופן מפורש כי אין לספר לילדים על הזוועות שהתרחשו בשואה.
וכך, נוצר מצב שבו גננות רבות ברחבי הארץ נאלצות להתמודד היום עם השאלה כיצד להעביר בגנים את התכנים ליום השואה, מבלי לפתח אצל הילדים חרדות ובעיות שעלולות להתפתח כשיגדלו.
דורית חזן, גננת בגן טרום, טרום חובה בירושלים, מספרת שמבחינתה אם לא הייתה נשמעת צפירה ביום השואה, היא לא הייתה טורחת להסביר לילדים מה זאת שואה. "לנו המבוגרים קשה להכיל את הזוועות האלה ואני לא חושבת שזה נכון שילדים יגעו בזה", היא אומרת. "גם כשאני מספרת סיפורי תורה ואת מגילת אסתר, אני משתדלת לספר את זה לילדים בצורה שתתאים להם.

"השאלה איך מעבירים את זה לילדים, האם מעבירים את זה מתוך החורבן או מתוך התקומה. שלחתי להורים מכתב וכתבתי להם המלצות בנושא, בנוסף הבהרתי שאני מוכנה לשמוע אותם ולסייע. אני חושבת שחשוב לא לחשוף את הילדים לכל הזוועות האלה, כי הם לא יכולים להכיל את זה. ילד בן שלוש עד ארבע לא יכול להבין את ההרס הזה. לכן, אם כל הכבוד לתוכנית השר, אנחנו מדברים על ילדים ולא על חומרים".
לפני כשנתיים טענו במשרד החינוך כי התוכנית החדשה היא פועל יוצא של המציאות, שבה דור ניצולי השואה הולך ונעלם, מה שמחייב את חינוכו של הדור הצעיר להנציח את השואה. חזן מספרת שהיא לא חושבת שההחלטה להכניס את תכני יום השואה בגנים היא נכונה. "לנו זה קשה, אני יושבת מול הטלוויזיה, בוכה ושואלת שאלות. אז למה שילד קטן יוכל להכיל את זה? ילד בגיל הזה יכול לפתח חרדות בקלות, ולכן חשוב להיזהר בצורה שבה חושפים אותם לנושא.
"כשאני מסבירה לילדים על הצפירה, אני אומרת להם שהם לא חייבים לעמוד כשהיא נשמעת", ממשיכה חזן. "סיפרתי לילדים שהאנשים המבוגרים עומדים כדי שנזכור כולנו ביחד מה חשוב, ואת אלו שנלחמו כדי שתהיה לנו מדינה ולא מתוך הזוועות שהיו בשואה, כי הם לא יבינו את זה. אני ממליצה להורים של ילדים בגן, לא לחשוף את הילדים לזוועות האלו כי זה קשה".

אז איך את כן מעבירה לילדים את התכנים על השואה?
"יש מגוון סיפורים שאותם אותנו מספרים, בעיקר על מדינה. מכיוון שאצלי בגן מדברים על סיפורי תורה, אני משייכת את זה לפרשת 'לך לך'. אני מתמקדת בחשיבות שיש לנו כלפי המדינה והצבא, ומציגה לילדים את הסמלים שמייצגים את המדינה כמו הדגל.
"על השואה עצמה אני מדברת רק כדי שהם יבינו למה הם שומעים צפירה. אני נעזרת בשירים על מנת להמחיש להם את הנושא. יש קטע קצר שאני מקריאה להם שמדבר על ההבדל בין צפירה לאזעקה".
"העברת הנושא בגיל הרך מעורר חששות והתנגדויות בקרב רבים מאנשי החינוך, אך מכיוון שביום זה נשמעת צפירה ברחבי הארץ והילדים חשים באווירה המיוחדת והשונה אי אפשר להתעלם ממה שקורה סביב". הסביר ארגנון גננות מחנכות במכתב ששלח לגננות.
"התעלמות עלולה להגביר חששות אצל הילד הרך, כשהוא שומע צפירה וחש באווירה שונה, אבל לא מקבל לגבי זה הסבר. לילדים בגילאי שלוש וארבע מספיק לציין כמה דקות לפני הצפירה שמדובר ביום עצוב, ושעוד מעט תשמע צפירה וכולנו נעמוד בשקט.
"אפשר לומר שהצפירה היא לזכר אנשים שאינם, ואין צורך להרחיב מעבר לכך. לילדים בגילאי חמש מומלץ לספר, באופן כללי, מה קרה מבחינה היסטורית, ולהדגיש שהשואה התרחשה לפני שנים רבות. כדאי להיעזר באחד מסיפורי השואה והגבורה לגיל הרך".
על פי מחקר של ד"ר קלודי טל, פסיכולוגית ילדים, ממכללת לוינסקי לחינוך בתל אביב שהתפרסם בקיץ האחרון, 25% מהגננות מתנגדות להוראת השואה בגנים.
בשנת תשע"ד נערך פיילוט ראשוני בקרב 23 גננות ומורות לכיתות א' ו-ב', שהיו בזמן השתתפותן בו, סטודנטיות לתואר שני בחינוך לגיל הרך. בשנת תשע"ה נערך סקר אינטרנטי בקרב 106 גננות.
הסקר בשני המקרים כלל שאלות, שמתמקדות במידת ההסכמה עם השינוי במדיניות משרד החינוך לחייב תכנית להוראת השואה כבר מגיל הגן, הנמקות לעמדה זו ובקשה לציין מהם ספרי הילדים שגננות נוהגות לקרוא לילדים ביום השואה.
ממצאי המחקר, גם בפיילוט וגם בסקר עצמו, חשפו שהוראת השואה היא נושא שנוי במחלוקת בקרב הגננות. אף שבסקר התגלה שיותר גננות מצדדות בהוראת נושא השואה כבר מגיל הגן (47%) מאשר מתנגדות להוראתו באופן נחרץ (33%), כ-20% מתוך הגננות מתלבטות לגבי הנושא.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg