לא רק בגרויות: ביה"ס ימדדו הישגים חברתיים
משרד החינוך פתח בהליך היוועצות שמטרתו גיבוש "התמונה החינוכית", הכוללת מדדים אודות ההישגים הערכיים בבתי הספר העל יסודיים. תמונה זו תשקף את היקף שילוב ילדי החינוך המיוחד, שיעור הנושרים, המעורבות החברתית של התלמידים ועוד
לאורך שנים, בתי הספר העל יסודיים בארץ מקדמים ערכים חינוכיים, קהילתיים וחברתיים, אשר נותרים מאחורי הקלעים ולא זוכים לייצוג הולם בציבור. את איכות בתי הספר נוהגים למדוד לא ביחס לתרומתו לקהילה או לחברה, אלא ביחס לשיעור הזכאים לבגרות בלבד. את המצב הבעייתי הזה מבקשים לשנות כעת במשרד החינוך.עוד כותרות ב-nrg:
קמפיין רשת חדש: "מה שלבשתי כשנאנסתי"
לא יהיה מובטל: הצעת עבודה מפתיעה לאובמה
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
משרד החינוך פתח היום (יום ג') בהליך היוועצות שמטרתו גיבוש "התמונה החינוכית" בבתי הספר העל יסודיים, הכוללת נתונים ומדדים אודות ההישגים הערכיים והלימודיים. לפי הערכות המשרד, ה"תמונה החינוכית" תשקף בצורה טובה יותר את מגוון העשייה בבתי הספר. בנוסף, התמונה תשמש כלי בידי המנהל וצוותו, ותפרוס בפניהם את העשייה הבית ספרית.

הזכאות לבגרות אינה חזות הכל. תלמידי תיכון עושים בגרות.
צילום: אייל מרגולין, ג'יני
"לראשונה, הישגי בתי הספר ישקפו גם את היקף שילוב ילדי החינוך המיוחד, גיוס לצה"ל או לשירות לאומי או אזרחי, מעורבות חברתית, נשירה, קירבה ואכפתיות בין מורים ותלמידים ועוד", מספרים במשרד החינוך. מדידה בהתאם לשיעור הזכאות לבגרות בלבד, מדגישים במשרד, יוצרת רושם מוטעה שהזכאות לבגרות היא חזות הכל.
לקראת הליך ההיוועצות, משרד החינוך גיבש חמישה אשכולות של מדדים אשר משקפים את התמונה המלאה של העשייה החינוכית בתיכונים: חברה וקהילה, הכלה ושילוב, יושרה וטוהר, התמדה והישגים לימודיים. רשימה זו אינה סופית ותתקבל בתום הליך ההיוועצות. הליך זה יכלול מנהלים, מורים, מפקחים, הורים, נציגים של הרשויות המקומיות ועוד.
בתום הליך ההיוועצות תתקבל ההחלטה הסופית בנושא. הליך זה צפוי להסתיים בתוך חודשיים, אז תפורסם התמונה החינוכית במלואה ותחליף את פרסום מדד הזכאות לבגרות השנתי. בשלב הראשון תועבר התמונה החינוכית לבתי הספר, ובהמשך תפורסם לציבור הרחב.

''התמונה החינוכית תעודד הפנמה ערכית בקרב התלמידים''. בנט.
צילום: דודי ועקנין
מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, הבהירה כי המשרד מעודד שקיפות של העשייה החינוכית אך מתנגד מכל וכל ל"טבלאות ליגה" ולדירוג בתי הספר. "כדי למנוע תחרות לא הוגנת בין מוסדות החינוך, תינתן תמונה חינוכית לכל בית ספר בנפרד. התמונה תציג את הישגי המוסד החינוכי לאורך השנים, וביחס לבתי הספר הדומים לו – מבחינת גודל ומדד הטיפוח".
בהמשך הסבירה כהן כי "המדדים לא ישוקללו לציון אחד, אלא כל מדד יעמוד בפני עצמו. כך למשל, בית ספר אחד עשוי להצטיין בקליטה של מגוון אוכלוסיות ובכלל זה עם צרכים מיוחדים, ואחר עשוי להצטיין במעורבות בקהילה".
גם שר החינוך, נפתלי בנט, הגיב למהלך: "לאחר מסע הקשבה מעמיק, מערכת החינוך מוכרחה לעבור לתמונה מקיפה ועמוקה הרבה יותר. התמונה החינוכית תעודד הפנמה ערכית בקרב התלמידים של הבשורה והמסר שבהם אנו מאמינים במשרד החינוך – התנדבות בקהילה חשובה לא פחות משיעור בכיתה, ושאיפה למצוינות לימודית מוערכת לא פחות מזכאות לבגרות".
כצעד ראשוני, הקים משרד החינוך אתר ייעודי שישמש כזירת דעות הכוללת מגוון רחב של אנשי חינוך, נציגי שלטון מקומי ומגזר שלישי אשר יוכלו להביע את עמדתם, להצביע על המדדים החשובים בעיניהם ולהציע כיצד כדאי לנהל את ההליך באופן מיטבי. ההחלטה בדבר מספרם הסופי של המדדים ייקבע בהתאם להמלצותיהם ועמדותיהם של הלוקחים חלק בתהליך.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg