לפי הבל הפה: כך ידעו באיזה סרט צפית
חוקרים בגרמניה הצליחו לפענח על בסיס נתונים כימיים בהבל הפה של אלפי צופים באיזה ז'אנר קולנועי צפו. "החתימה הכימית של 'משחקי הרעב' הייתה ברורה מאוד"
מדענים גרמניים גילו דרך לדעת באיזה סרט צפו אנשים – לפי הבל הפה שלהם. במחקר שהתפרסם בכתב העת המדעי הנחשב Nature הצליחו חוקרים ממכון מקס פלאנק ואוניברסיטת יוהנס גוטנברג למצוא קשר בין ההרכב הכימי של הבל הפה של צופים בקולנוע לז'אנר הקולנועי שבו צפו.עוד כותרות ב-nrg:
בן האוליגרך רצח את אימו - "לגרש ממנה את השטן"
צריכים שדרוג: בפנטגון עוד משתמשים בדיסקטים
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
לפי דיווח היום (חמישי) באתר הוול סטריט ג'ורנל, החוקרים הציבו ספקטרומטרים במערכות האוורור של שני אולמות במתחם קולנועים בעיר מיינץ. כך יכלו לאסוף נתונים אודות התרכובות הכימיות שנשפו הצופים במהלך 108 הקרנות של 16 סרטים שונים, ובהמשך ניתחו אותם. נתוני המחקר נאספו מ-9,500 מבקרים בקולנוע.

החוקרים מצאו קשר בין ההרכב הכימי של הבל הפה לז'אנר הקולנועי שבו צפו. הבל פה (אילוסטרציה)
צילום: שאטרסטוק
הסרטים שהוקרנו ונבדקו במחקר נעו בין סרטו של בן סטילר "חייו הסודיים של וולטר מיטי" ל"משחקי הרעב: התלקחות", וכללו קומדיות, סרטי אימה, וסרטים רומנטיים. עשרה מתנדבים במחקר סיווגו כל סצנה בכל סרט לפי ז'אנר ולפי תוכן.
המדענים גילו, כי על בסיס הנתונים הכימיים בלבד הם יכלו להסיק באיזו סצנה צפו המשתתפים בניסויי. כך לדוגמא סיפר ג'ונתן ווילימאס, אחד מהחוקרים שהובילו את הניסויי, כי "החתימה הכימית של 'משחקי הרעב' הייתה ברורה מאוד. רמות הפחמן הדו-חמצני והאיזופרן באוויר עלו באופן משמעותי כשהגיבורה התחילה להילחם על חייה".
השערת החוקרים היא שצפייה במצב של סכנת חיים על המסך הובילה לשינוי בהרכב הכימי בנשימה של הקהל בגלל שהסצנה עוררה תגובה קולקטיבית של "הילחם או ברח". במצב זה משתחררים הורמונים, בהם אדרנלין וקורטיזול, הדופק עולה, כמו גם לחץ הדם ורמת הגלוקוז, מה שמשפיע על הנשימה.

רמות הפחמן הדו-חמצני והאיזופרן באוויר עלו כשהגיבורה נלחמה. ג'ניפר לורנס במשחקי הרעב
צילום מסך
גם קומדיות הובילו להרכבים כימיקליים מסויימים. המדענים רוצים להתעמק יותר בנושא במחקרים נוספים בעתיד. "המדע שמחבר את הנשימה עם ביוכימיה פנימית עדין בחיתוליו". שאלה מרכזית במחקר עתידי תהיה האם החומרים שנפלטים בהבל הפה באופן קולקטיבי יוצרים תגובה מעגלית ומשפיעים בחזרה על תחושותיו של הקהל. אולי למשל זאת הסיבה שקומדיות מהנות יותר בצפייה קבוצתית?
לממצאים על הבל הפה של הצופים יכולים להיות מגוון יישומים. בוול סטריט ג'ורנל מציעים יישום של התוצאות במחקרי שוק למשל. בהם יוכלו אנשי השיווק לקבוע כיצד אנשים הרגישו אודות הסרט, בלי לשאול אותם, ובלי הסיכון של הבנה שגויה שלהם. הם גם יוכלו לבדוק האם הפרסום הסמוי בסרט עובד כפי שקיוו.
לכל החדשות בזמן אמת - עקבו אחרינו בטוויטר:
Tweets by @nrgnewsil