מכירת חיסול ביוון: איים, שדות תעופה ואתרים היסטוריים
ראש ממשלת יוון החליט למכור כל מה שאפשר כדי לצאת מהמשבר הכלכלי. ברשימה: אלפי איים, שדות תעופה, מלונות, חופי ים, אתרים היסטוריים ועוד. את חלק מהאיים הקטנים, ניתן יהיה לרכוש במחיר של מכונית משומשת
ממשלת יוון יוצאת במכירת חיסול בעקבות המשבר הכלכלי במדינה: החברה תעמיד למכירה במהלך השנה והשנה הבאה לא פחות מ-71,000 נכסים. בין הנכסים שיוצעו למכירה: אלפי איים, שדות תעופה, עשרות מלונות, חופים פרטיים, מרינות ומעגנים, מתקני ספורט אולימפיים ועוד. במדינה החלה ביממה האחרונה ביקורת נגד כוונת ראש הממשלה אלכסיס ציפראס לבצע את המכירה, אותה הם מכנים "מכירת המדינה", אולם בממשלה נחושים להשיג כל אירו כדי לצאת מהמשבר הכלכלי, והמכירה העצומה הזו עתידה לייצר למדינה לפי ההערכות, מיליארדי אירו.עוד כותרות ב-nrg:
• בכירים בקואליציה: ננסה לצרף את לבני גם בלי הרצוג
• צפו: אובמה תוקף את טראמפ - ומתחיל לגמגם
כל התכנים הכי מעניינים -בעמוד הפייסבוק שלנו

למכירה. חוף באי קורפו
צילום: שאטרסטוק
סטרגיוס פיצירלס, העומד בראש קבוצת הלניק אחזקות ונדלן ביוון, קרן שהוקמה במיוחד על מנת להפריט את נכסי הנדל"ן של יוון, אמר כי להערכתו מכירת הנכסים תניב ליוון כ-6 מיליארד אירו עד סוף שנת 2018, וכמה מיליארדים נוספים אחר כך. בימים אלה מפיקה הקרן בניהולו את "קטלוג המכירה" הגדול של יוון, שיכיל כאמור כ-71,000 נכסים. לאחר 2 פשיטות רגל היסטוריות ליוון, פיצירלס אומר כי הוא מרגיש שמכירת החיסול היא הדבר הנכון עבור יוון. "אנחנו חייבים להביא כסף מאיפה שהוא", אומר פיצירלס. "אנחנו חייבים לפתח את הכלכלה שלנו, וההפרטה היא בלב ליבה של תכנית ההצלה ליוון". לפי תכניתו של פיצירילס, רוב הנכסים ימכרו ל-99 שנה, ואחר כך יחזרו לבעלות המדינה.
התוכנית מעניינת כמובן גופים כלכליים גדולים כמו בנקים, רשתות מלונות ועוד, אבל היא מעוררת עניין רב גם במגזר הפרטי. כך למשל מתכננת יוון למכור כמה אלפי איים קטנים, חלקם על שטח של כמה עשרות או מאות מטרים, במחירים השווים לכל נפש: תמורת כ-10,000 אירו ניתן יהיה להיות בעליו של אי קטן, או קטנטנן, ביוון. אי גדול יותר יעלה כבר בסביבות ה-100,000 אירו - פחות מרבע דירה ממוצעת בתל אביב.

שלכם תמורת כמה עשרות אלפי אירו. ''אי העכבר'', ליד קורפו, יוון
צילום: שאטרסטוק
עם זאת, לא כולם ביוון מרוצים ממכירת החיסול. עם התחלת הליך ההפרטה ב-2010, הצליחה ממשלת יוון להביא רק כ-3.5 מיליארד אירו ממכירת נכסי המדינה, רחוק מאוד מהיעד השאפתני של 50 מיליארד אירו עליו הצהירה הממשלה בעבר. לפי מקורות כלכליים זרים תכנית ההפרטה נכשלה עד כה בגלל "התנגדות אידיאולוגית, חוסר עניין בקרב המשקיעים ומכשולים בירוקרטים שונים". במדינה מודאגים שהממשלה היוונית המיואשת תסכים למכור נכסים שונים ב"מחירי רצפה", רק כדי להביא כסף מהיר למדינה. פיצירלס דוחה את הביקורת וטוען כי לחלק גדול בוצעה הערכת שווי של גופים בינלאומיים, ולא ניתן להוריד ממחירם. לדבריו, "חלק גדול מהנכסים פשוט יושב שם, ואינו מביא תועלת לאיש".

מעגן יאכטות במחיר חד פעמי. האי הידרה, יוון
צילום: שאטרסטוק
בין הנכסים העיקריים שיוון מכרה עד כה: 14 שדות תעופה במיקומים שונים, ואת הנמל הימי הגדול בפיראוס. עד סוף יוני מתכננת יוון להשלים את מכירת נמל התעופה הבינלאומי הלניקון באתונה. הרשימה המלאה של 71,000 הנכסים ומחירם, צפויה להתפרסם בחודשיים הקרובים.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg