רק 18% מהציבור בישראל משתמש בתחבורה ציבורית
זאת בעוד בעולם 50% מהציבור משתמש בתחבורה ציבורית כך עלה בדיון בכנסת. אדם טבע ודין: מספר המשתמשים בתח"צ צנח מ-64% בשנות ה-70 ל-27% היום
ועדת המשנה לתחבורה ציבורית של ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ דב חנין, קיימה היום דיון בתוכנית של משרד התחבורה להכשרת נתיבי תחבורה ציבורית בכניסות לגוש דן, המכונה "מהיר לעיר". היו"ר חנין אמר כי כדי לקדם העדפה בתחבורה הציבורית למטרופולין תל אביב הדבר הראשון שצריך זה ראשי ערים שיש להם נכונות, אומץ ויכולת להתמודד עם בעיות.
נתיב תחבורה ציבורית
אור ירוק
הוא הוסיף כי ראשי הערים צריכים להתגבר על הקשיים הפוליטיים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי. "אין עתיד לרכב פרטי במטרופולין, וצריך להרגיל את הציבור לכך. מי שיבין את זה מאוחר מדי ההיסטוריה לא תחכה לו", אמר.
מנכ"ל אדם טבע ודין, עמית ברכה, הציג דוח שפרסמה העמותה הבוקר, העוסק בעייתיות בתחבורה הציבורית בישראל. לדבריו, למדינה יש חובה לספק תחבורה ציבורית שווה, נגישה וזולה לתושביה. הוא הוסיף כי זה חלק מההגנה על קבוצות מוחלשות. יעל דורי, מתכננת באדם טבע ודין, הציגה נתונים לפיהם רוב משתמשי התחבורה הציבורית עושים זאת בלית ברירה וציינה כי מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית צנח מ64% בשנות ה-70 ל-27% בלבד היום.
עוד ציינה דורי כי במטרופולינים בישראל רק 18% מהציבור משתמש בתחבורה ציבורית, בעוד שבעולם שיעור השימוש עומד על 50% ויותר. לטענת אדם טבע ודין, אין מדיניות כוללת ותכנון לתחבורה מקיימת, וההשקעות מופנות בעיקר לתחבורה ציבורית כבדה כמו רכבות ולא לאוטובוסים.
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

נתיב התחבורה הציבורית בכניסה המערבית לירושלים
צילום ארכיון: פלאש 90
להגדיל את כמות נתיבי התחבורה הציבורית
מנהלת פרויקט "מהיר לעיר" בנתיבי איילון, עדי קין קרני, הציגה אותה בפני הוועדה ואמרה כי כיום קיימים 95 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית בתוך הערים ועוד 37 ק"מ מחוץ לערים, ומטרת התוכנית היא להוסיף עוד 217 ק"מ של נתצים בתוך הערים ועוד 113 ק"מ מחוץ לערים ובסך הכל עוד 330 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית במטרופולין דן.
היא ציינה כי לוד, רמלה, חולון, בת ים, קריית אונו והוד השרון כבר הצטרפו לתוכנית בפעימה הראשונה, וכי היעד הבא הוא לצרף את תל אביב, ראשון לציון, הרצליה ורעננה בפעימה השנייה באמצע אוגוסט. לדבריה, הצלחת הפרויקט תלויה בשיתוף הפעולה של הרשות המקומית ובאכיפה באמצעות מצלמות בנת"צים.

אוטובוס
צילום: אדי ישראל
מנכ"ל 15 דקות, גיל יעקב, אמר כי אחת הבעיות מהיעדר נת"צים היא איחורים ואי ביצוע של נסיעות. מבדיקה שעשה הארגון עלה כי בשעות השיא 42% מהנסיעות לא מבוצעות או מבוצעות באיחור, וזה מוביל למעגל שלילי של בריחה מתחבורה ציבורית. סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה כי נת"צים זה הביטוי הכי מהימן של הדמוקרטיה בחלוקת המרחב הציבורי, כי אוטובוס צריך לקבל שטח גדול פי 50 ממכונית פרטית. מצד שני הוסיפה להבי כי התחבורה הציבורית צריכה להיות יעילה כדי שלא יהיו מקרים שבהם רכב פרטי תקוע בפקק ליד נתיב תחבורה ציבורית ריק. מנהל הרשות העירונית לתחבורה בתל אביב, אשר בן שושן, הוסיף כי חייבים לקדם נת"צים גם בכבישים הבינעירוניים והדבר בידיים של משרד התחבורה ולא בידי הרשויות.
ח"כ תמר זנדברג אמרה כי נסיעה בתחבורה ציבורית בגוש דן היא טובה וקלה יותר ממה שחושבים, ומי שטוען אחרת פשוט לא משתמש בתחבורה ציבורית בגוש דן. עם זאת אפשר לשפר אותה פלאים בכמה צעדים פשוטים, כמו טיפול בבעיות הרב קו, שהשימוש בו הפך בלתי אפשרי, ומתן מידע פשוט.
מנכ"ל חברת קווים, ציון פת, אמר כי בדיון דובר על תכנון הוליסטי, אך לא ניתן שום מענה לתשתיות ולנהגים. "לא ראיתי שמתוכננים מסופים חדשים, חניונים ואפילו לא שירותים לנהגים או מים והצללה. אם מדברים על תכנון הוליסטי צריך להתחשב גם בנהגים וגם בתשתיות ובאוטובוסים", אמר. מנהל פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, יער אמיר, הוסיף כי התוכנית לא מדברת על יעדים ולא ברור מה אמור לקרות ומתי. ראש מינהל תחבורה ציבורית בחברת נתיבי איילון, רותי אמיר, אמרה בתגובה כי נעשות עבודות לאיתור שטחים לתשתיות וכי בחודשים הקרובים יש כוונה להיפגש ולשתף את נציגי החברות. היו"ר חנין סיכם את הדיון וביקש לעדכן את הוועדה בהתקדמות ואמר כי הוא "מאחל לכולנו שנהייה בנתיב מהיר לעיר במהרה בימנו אמן".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg