מצעד הגאווה בבאר שבע בוטל: "דמנו הפך הפקר"
מארגני הצעדה, שהייתה צפויה להתקיים מחר לראשונה בבירת הנגב, החליטו לבטלה לאחר ששופטי העליון אסרו עליהם לעבור בחלקו המרכזי של הרחוב הראשי, לאור איומים. במקום המצעד תתקיים מחאה מול בניין העירייה
מארגני מצעד הגאווה הראשון בבאר שבע, שתוכנן להתקיים מחר (ה') ביטלו אותו, לאחר שבית המשפט העליון הכריע כי יוסט לרחוב צדדי לאור איומים לחיי המשתתפים. המתכננים עתרו לבג"ץ בבקשה לבטל את החלטת המשטרה שאסרה עליהם לצעוד בשדרות רגר, הרחוב הראשי, אך השופטים פסקו כי יותר להם לצעוד רק בחלק קטן ולא מרכזי ממנו. במקום המצעד תתקיים מחאה מול בניין העירייה, בבגדי שחורים ודגלים צבעוניים.עוד כותרות ב-nrg:
- המומחים מודאגים: "דו"ח הסנאט חשף מציאות קשה"
- הטלוויזיה של פת"ח: היהודים - משרתי השטן
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
"החלטנו שאנחנו לא מתפשרים על 'תהלוכה בכאילו' שמחביאה ומסתירה אותנו", מסרו המארגנים. "הקהילה החליטה שמחר תתקיים הפגנת מחאה המונית מול בניין עיריית באר שבע. נמשיך להילחם בנחישות וללא שום פשרות עד שהקהילה הגאה בבאר שבע תקיים מצעד גאווה ברחובותיה הראשיים של העיר".
לאחר החלטת בית המשפט, "הבית הגאה בבאר שבע", ממארגני הצעדה, פרסם תמונה בפייסבוק שבה נראית מודעת אבל לדמוקרטיה הישראלית. "זהו יום שחור לעיר באר שבע, זהו יום שחור לקהילה הלהט"בית בבאר שבע ובארץ כולה. אם עד היום חשבנו שמשטרת ישראל יכולה להגן עלינו, היום אנחנו מבינים שדמנו הפך הפקר. מהיום נהיה חשופים לאלימות גוברת כאן בעירנו - האלימים, ההומופובים והרוצחים הפוטנציאליים קיבלו חיזוק", כך כתבו.
גם האגודה לזכויות האזרח, שהצטרפה לעתירה, הגיבה בכעס להחלטת השופטים. "לא הגיוני שבשנת 2016 ישנה התעקשות להפנות את הקהילה הגאה למצעד גאווה במסלול צדדי ולא ברחובותיה הראשיים של העיר", כתבו בתגובה. "הדבר נכון במיוחד בבאר שבע, בה הקהילה הגאה זוכה לתת תקצוב ומעולם לא נערך בה מצעד גאווה. אנו גאים בעמידתנו לצד הבית הגאה בבאר שבע ולצד נציגותיו שבחרו שלא להיכנע ללהט"בופוביה ולאיומים".
הם כתבו עוד, כי "אם ישנם איומים, על המשטרה לטפל בהם גם ברחובות צדדיים וגם ברחובות ראשיים, ואין לקבל מצב בו האיומים פוחתים רק לאחר העברת המצעד למסלול צדדי יותר. הופעת מפקד מחוז הדרום של המשטרה מול בית המשפט חיזקה את הטענות כי הופעלו לחצים פוליטיים על הרשויות בבאר שבע במטרה להסיט את המצעד משדרות רגר. זאת למרות שהבית הגאה הבהיר כי במסלול אין התרסה כלפי הציבור הדתי וכי חלק מהצועדים ומהמארגנים באים בעצמם מבתים מסורתיים ודתיים".
ח״כ מרב מיכאלי, יו״ר סיעת המחנה הציוני' הגיבה אף היא ואמרה כי "שינוי תוואי המצעד הוא פרס נצחון לאלימות ולבריונות. אם המשטרה חושבת שהמצעד מסכן את הצועדות והצועדים, שתפנה את המאמצים כלפי אלה שמפעילים את האלימות ולא לאלה שסובלים ממנה. לקהילה יש זכות קיום במרחב הציבורי כמו לכל אזרחית או אזרח בישראל. רק שנה עברה מאז ששירה בנקי נרצחה בגלל שהאמינה בזה ואסור לתת לזה לקרות".
שופטי בית המשפט העליון, סלים ג'ובראן, חנן מלצר וענת ברון קיבלו מוקדם יותר היום את עמדת המשטרה לפיה אין לאפשר את המתווה הראשון, בשל איומים ממשיים על חיי המשתתפים. "לאחר ששקלנו את המכלול, השתכנענו כי המידע המודיעיני שהוצג לעיוננו, מצדיק סטיה חלקית מציר רגר, שאושר עקרונית על-ידי המשטרה", נכתב בפסק הדין. "אנו סבורים כי אין בשינוי כדי לפגוע בחופש ההפגנה ובחופש הביטוי של העותרות המוכר בפסיקה, אלא איזון שהתבקש מחובתו של המשיב לדאוג לשמירה על הביטחון והסדר הציבורי".
[bigpic=1]
השופטים הביעו ביקורת על התנהלות המשטרה, וכתבו כי "לא נעלם מעינינו כי חלק מהנימוקים שהעלתה המשטרה לשינוי הציר, היו בידיעתה עוד בעת שניתן האישור העקרוני, ועקב כך הבענו בדיון את מורת רוחנו על התנהלותה של המשטרה". השופטים הוסיפו כי העותרות יהיו רשאיות לקיים את המצעד באחת מהחלופות שהוצעו על-ידי המשטרה, או בציר מתווה הפשרה שהועלה על-ידי בית המשפט, לפיו המצעד יעבור רק בחלקו בשדרות רגר.
במהלך הדיון שהתקיים מוקדם יותר, דיברה עו"ד סמדר בונן , חברת הבית הגאה, בפני השופטים והסבירה בהתרגשות מהי חשיבותו של המצעד עבורה. "הגעתי לבאר שבע ואני יצאתי מהארון רק בגיל שלושים ושמונה. בתל אביב זה נדיר. ממה שאני שומעת כאן, אני מבינה שהמשטרה לא יכולה להגן עלי במצעד וגם לא יכולה להגן עלינו בחיי היומיום. הצעדה היא מאוד משמעותית לכולנו. אנו כן רוצים לשמור על איפוק, המצעד שלנו יהיה כדי ליצור שוויון ולא להתריס. כדי שהילדים בבאר שבע ידעו שמותר להם".
היא הוסיפה כי "מצעד הגאווה היא מצעד של נוכחות, הנוכחות זה העניין וזה לא דבר של מה בכך. לצעוד ברחוב צדדי, את זה אנו לא יכולים לעשות. קיצוניות יש משני הצדדים, האם הצד השני צריך להכתיב לנו את החיים? אין לי שום עניין נגד הדת, אני באה מבית דתי".