
שר המודיעין כ"ץ בכנס המודיעין: אקדם את האי המלאכותי בעזה בממשלה
"אני מקווה שממשלת ישראל תקבל החלטה חיובית בנושא הקמת נמל על אי מול חופי עזה. ארגוני הביטחון בישראל קובעים כי ניתן לאבטח את הנמל על האי המלאכותי, ולדעתי זה פרוייקט חשוב מבחינה הומניטרית וכלכלית", אמר הבוקר שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ בפתיחת הכנס הבינלאומי השני למודיעין וליחידות מיוחדות, המתקיים בתל אביב בשיתוף ישראל דיפנס ועמותת המל"מ.

השר כ"ץ חיבר בהרצאתו את רעיון האי המלאכותי מול חופי עזה לתכניות אחרות כמו רכבת העמק, יצירת חלופה תחבורתית למעבר סחורות דרך סוריה, והקמת נמלי מים עמוקים בחיפה ובאשדוד -כל אלו פרוייקטים הומניטריים ובעלי חשיבות כלכלית למדינת ישראל ולאזור.
השר כ"ץ הרחיב את הדיבור על מודיעין וטרור, ומסר שממשלת ישראל השקיעה באחרונה השקעות גדולות בתחומי המודיעין. הנכסים של ישראל הם ידע רב בתחומי אבטחת נמלי תעופה ובטחון התעופה וסייבר. "יש לנו היום יחסים עם מדינות שכנות מעל לשולחן ומתחת לשולחן" אמר השר "ומכאן חשיבות שיתוף הפעולה בין ארגוני ביון ומודיעין במאבק בטרור". במאבק נגד טרור האתגר של המודיעין כיום הוא מאבק בטרור הבודדים ובהפצת טרור ברשתות החברתיות. השר סיפר כי למד באחרונה מפי מומחים שקיים אתר אינטרנט דמוי ווייז, הנותן מידע כיצד להימנע מתנועה במקומות שבהם יש מאבטחים וכיצד למצוא מסלולי תנועה חלופיים כדי להימנע מביקורות ומחסומים.
ראש המל"ל בפועל יעקב נגל אמר כי יש סימנים מדאיגים של כניסת הג'יהאד העולמי לאזור וזליגת נשק, כולל "נשק אחר". לדברי נגל מלחמה נגד דאעש חייבת להיות פגיעה במוקדים הפיננסיים של הארגון, הכוללים בנקים, משאיות נשק, בארות נפטא וצינורות נפט. מוקדי המאבק כיום הם הערים רקה ומוסול, אולם לדעת נגל המעצמות הגדולות לא יוכלו להימנע מ"הצבת מגפיים על הקרקע". איראן ממשיכה להיות גורם מרכזי התומך בטרור, והיא מקור הכוח והכסף של חמס, חיזבללה ברצועת עזה ובשטחים.
נגל: "סוריה כיום לתפיסתנו היא בנקודת אלחזור, אנחנו רואים מסביבנו גבולות לא ברורים, התהליך של הריב הסוני שיעי -מלחמת דת של המאה ה-21, מלחמת דת איסלאמית בין שני זרמים. ההגדרה של אירוע טרור או טרוריסט לא נקבעת על פי המטרה של מבצע הפעולה, ההגדרה של טרור היא על פי טבע הפעולה. כל התקפה על חפים מפשע, לא משנה מהי המטרה גם היא צודקת בעיני התוקף, היא מעשה טרור.
מקורות הכוח של דאעש הם שלושה, אידיאולוגיה, מקורות כספיים פיננסים, טריטוריה ומוקדי כוח ושליטה ובקרה. כדי לפגוע בהם צריך לפגוע במוקדי הכוח. לפגוע במקורות הפיננסיים, בנקים, משאיות דלק, בארות נפט וצינורות נפט.
הדבר השני הוא לטפל בטריטוריה שהוא משתלט עליה ומאדיר את כוחו הפיננסי, מה שקורה בסוריה ועיראק. ראקא ומוסול, אלו מוקדי הכוח, ארה"ב ורוסיה לא יוכלו להימלט ממגפיים על הקרקע שם. המעצמות ביחד יכולות להשתלט על דאעש. המושג לא ייעלם והאידיאולוגיה והרשתות החברתיות קשים לעקירה מהשורש, אבל בנושא הזה כמו בכל לחימה בטרור, גם אם נוציא את השורשים והעשבים השוטים, הם עדיין ישובו ויצמחו.
שר המודיעין ישראל כ"ץ: השבוע קיבלנו תזכורת נוספת השבוע בטשטוש גבולות גיאוגרפיים, כתוצאה מהנגישות של ידע וטכנולוגיות שגם מייצרות חיבורים וקישורים בין אנשים, זירות ונושאים ותופעות ויראליות, עולים שחקנים לא מדינתיים אלימים כמו דאעש, אל קעידה, חיזבאללה, חמאס ותחרות גוברת בין מעצמות ונכונות לשיתוף פעולה עם ידידים-אויבים. האויב של האויב, שהופך לידיד. במקום מלחמת קונבנציונליות ,המאבק היום עם שחקנים היברידיים בזירה רווית תקשורת ומשפט. איראן היא האיום העיקרי בעיקר בשל הסיוע הפיננסי שהיא מעניקה לחיבזאללה, שיש לו את פוטנציאל הנזק הגדול ביותר בין ארגוני הטרור על ישראל כרגע.
בגלל השינוי באופן השחקנים, המגבלות על הפעלת הכוח הצבאי, מושגי הניצחון וההכרעה פחות ברורים. האתגר כיום הוא פיגועי ההשראה של בודדים שעברו תהליכי הקצנה באמצעות רשתות חברתיות.
ההעברה של הידע, מידע וטכנולוגיה מחזקת את האויבים התת מדינתיים, יכולות היריב משתפרות והאיום גובר. המחקר מתקשה לגבש תמונת מודיעין, החיזוי של מציאות לא יציבה בצורה כרונית מקשה על עבודת המודיעין. תהליכי עבודה מודיעינית ותיקים הופכים למיושנים. צריך לתפקד בגוונים של אפור ולא שחור לבן. הארגונים החשאיים חשובים ורלוונטיים היום אף חשובים מבעבר. במציאות של יחסי ישראל עם האזור מתקיימים מתחת לשולחן, בתחומים האפורים. שיתופי פעולה חיוביים בין ארגוני הביון.
הנכסים שלנו בנושא זה הם שיטות, טכנולוגיות, אבטחת שדות התעופה, בישראל מומחיות מבוקשת בתחום שאנחנו חולקים עם אחרים. חוזקו של בטחון התעופה הוא כחוזקה של החוליה החלשה ביותר בו, אם שדה התעופה לא מאובטח ברמה הגבוהה ביותר הנדרשת, כולנו נשלם את המחיר. בכובע השני שלי כשר התחבורה, אני מקדם תכניות כמו רכבת העמק שתחבר בעתיד למדינות במזרח שתאפשר מוצא לים התיכון ושימוש בנמל חיפה. כבר כיום מובילות משאיות טורקיות סחורה מטורקיה דרך נמל חיפה בנתיב הזה שמהווה חלופה לסוריה. פרוייקטי נמלי המים העמוקים בחיפה ובאשדוד יאפשרו תנועה נמלית וימית יותר גדולה ויאפשרו לאותו נתיב להיות אטרקטיבי ולפעילות בו להתרחב כמוצא של מדינות ירדן במזרח הים התיכון וגם כשער של אירופה ואסיה לייצוא ושיווק סחורות.
אנחנו חייבים כהנהגה מדינית לעשות מעשה באזור המורכב של עזה, שנקבל החלטה בממשלה על אי מלאכותי בעזה, צריך להיאבק ולהילחם כנגד קיצוניים ולקרב ולחבק ידידים ומתונים.
לכתבות נוספות באתר ISRAEL DEFENSE היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg