מכה למשרד החינוך: בג"ץ עצר את השימוש במושגון האזרחות
השופטים תקפו את התנהלות המשרד שאישר את השימוש במושגון השנוי במחלוקת וקבעו כי לא יעשה בו שימוש עד לקבלת תשובת המדינה תוך 60 יום. השופט ג'ובראן: "כתוב במושגון שהנוצרים לא רוצים להיקרא ערבים. זה לא נכון עובדתית"
בתום דיון שנערך היום (ד') בבית המשפט העליון בירושלים, בעתירה נגד מושגון האזרחות שהוציא משרד החינוך, הוצא צו על תנאי לפיו תוך 60 יום המדינה צריכה להגיש תגובה נוספת מטעמה ולהסביר מדוע היא בכל זאת חושבת שצריך לעשות שימוש במושגון.עוד כותרות ב-nrg:
• עריקאת גינה את חיסול המחבל; חמאס: הוא גיבור
• כתב אישום: ניסיון חיסול הפך לקרב יריות ברחוב
• כל התכנים הכי מעניינים -בעמוד הפייסבוק שלנו
את העתירה הגישו בסוף חודש מאי שמונה עותרים, ביניהם אנשי אקדמיה, מורים לאזרחות ויו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים. לטענתם נפלו פגמים קשים בהליך הכנתו ואישורו של המושגון, וכי הוא מתעלם ממושגי יסוד מרכזיים בהגדרת הזהות הערבית בישראל. עוד טענו כי משרד החינוך רואה בו כלי תעמולה ולא כלי חינוכי להנחלת ידע ופיתוח מחשבה ביקורתית.

''איך מזהים אותי?''. השופט ג'ובראן
צילום ארכיון: פלאש 90
בדיון בעליון ישבו השופטים ג'ובראן, דנציגר וזילברטל. הם התייחסו לאי קיום חובת משרד החינוך להתייעץ בהליך מסודר עם ועדת המקצוע, לניהול ישיבות בהרכב חסר, להתנגדות מוחלטת של שבע מתשעה החברים בוועדת המקצוע והתפטרות מחאה של שלושה מהם, וכן להיעדר נציג של נציג ערבי אקדמי בדיון.
"כתוב שהנוצרים מעדיפים לא להיקרא ערבים וחלקם רוצים להירשם כארמים. זה לא נכון עובדתית. ואיך מזהים אותי?", תהה השופט ג'ובראן. השופט דנציגר: "ישראל מדינה רב-תרבותית, רב-עדתית ורב-גזעית. ראוי שתהיה עבודה מעמיקה ויסודית בה יישמעו דעות מגוונות ויגיעו להסכמות". השופט זילברטל: יש להתחיל הליך מסודר עם ועדת מקצוע בהרכב מלא ומייצג של כל הזרמים והדעות".
עורכת הדין עדי ניר-בנימיני המייצגת את העותרים מטעם הקליניקה לזכויות אדם בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב ברכה על ההחלטה: "צו על תנאי הוא כמו תמרור אדום למדינה שאומר: 'דעי לך שאני עומד לקבל את העתירה ולפני שאני מקבל אותה, אני נותן לך עוד הזדמנות לשכנע אותי'.
"היה דיון מאוד מוצלח השופטים הביעו תחושות מאוד קשות, גם לגבי המושוגן וגם לגבי האופן שבו הוא התקבל", מוסיפה עורכת הדין ניר-בנימיני . "כרגע הכל פתוח, אבל האופן שבו הדברים נאמרו בדיון היו תמימי דעים. השופטים דיברו בצורה מאוד חמורה כלפי אנשים במשרד החינוך".
הקואליציה לדמוקרטיה בחינוך, המורכבת מאנשי חינוך, מומחים אקדמיים, הורים וארגונים חברתיים, ציינה כי היא "מתנגדת למושגון באזרחות, כי אנו רואים בו תוצר המחזק שסעים במקום סולידריות. כמו כן, הוא מכוון לאידאולוגיה סקטוריאלית צרה במקום לתפיסה ממלכתית, ומייצג את ההפך הגמור מרציונל הוראת האזרחות המשותפת. העילה לעתירה שהוגשה היא הפצת חומר לימוד, שהוכן בניגוד למנהל תקין ואשר תכניו, בשל כך, מנוגדים לעמדות המגזרים השונים הלומדים אזרחות".
משרד החינוך נמסר: "משרד ימסור את תשובתו לבית המשפט כמקובל"
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg