"סבל רב ומיותר": ארגוני בעלי החיים נגד שר החקלאות
לאחר שנכנסה לתוקף הרפורמה של ביטול המכס על הובלת עגלים חיים, כמות העגלים המיובאים הכפילה את עצמה. "נושא צער בעלי חיים חשוב לי מאוד", אמר שר החקלאות בעת ביקורת באניית משא. אך לטענת ארגוני בעלי החיים: "ביקור השר הוא תרגיל תקשורתי"
"נושא צער בעלי חיים חשוב מאוד למשרד החקלאות ולי באופן אישי", אמר היום (יום ד') שר החקלאות אורי אריאל בעת ביקורת באניית משא שהגיעה מפורטוגל כשהיא מובילה כ-3,000 ראשי בקר וכ-1,500 ראשי צאן. "החלטנו לקיים ביקורת פתע במשלוח עגלים שמגיע לישראל, על מנת לראות את המציאות מקרוב", הסביר אריאל. לדבריו, תנאי המשלוח של המשק החי באנייה היו נאותים.עוד כותרות ב-nrg:
התגלה כדור לכת דומה לכדור הארץ, קרוב במיוחד
שבוע חופש אחרון: 4 פעילויות שעוד לא עשיתם
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
"אנשי המקצוע בשירותים הווטרינריים עושים עבודת קודש לצמצום הפגיעה בבעלי החיים, ואנחנו בוחנים כל הזמן דרכים חדשות לצמצום הפגיעה בבעלי החיים המיובאים לארץ. היהדות לימדה את האנושות שלא לפגוע בבעלי חיים, ואנחנו כמדינה רואים בכך מחויבות מוסרית ומקצועית", הוסיף השר.

''הפתרון לסבל במשלוחים החיים ידוע: הפסקת מסעות הייסורים''. הקמפיין בדיזנגוף.
צילום: איתי אקנין
ברקע הביקור נמצא קמפיין שלטי החוצות החדש של ארגוני בעלי החיים אנונימוס ו"תנו לחיות לחיות", שדורשים להפסיק את הובלות העגלים החיים, שנמשכות בין שבוע לשלושה שבועות וגורמות לבעלי החיים סבל רב ומיותר. כמות העגלים המיובאים ארצה הכפילה את עצמה בשנה האחרונה, ולטענת הארגונים "הביקור של השר אינה אלא תרגיל תקשורתי לנוכח המחאה הציבורית הגוברת נגד המשלוחים החיים".
בארגוני בעלי החיים מסבירים כי "הפתרון לסבל במשלוחים החיים ידוע: לא ביקור באניות אלא הפסקת מסעות הייסורים של בעלי החיים. המשלוחים החיים כרוכים מטבעם בהתעללות. אין שום הצדקה לדחיסת בעלי-חיים לאניות צפופות, מתבוססים בהפרשותיהם, למסע שנמשך על פני יבשות וימים, רק כדי לשחוט אותם בישראל. שר החקלאות מדבר על החשיבות ההלכתית במניעת צער בעלי-חיים אך בפועל לא מטיל שום הגבלות על תעשיות מתעללות".

''אנחנו בוחנים כל הזמן דרכים חדשות לצמצום הפגיעה''. אריאל בנמל אשדוד.
צילום: יהודה פרץ
מקורו של מרבית הבשר הטרי בישראל הוא בבקר ובצאן שמיובאים ארצה בעודם בחיים מאוסטרליה וממדינות אירופה, ועוברים שחיטה בישראל. לפני כשנה נכנסה לתוקף הרפורמה בשוק הבשר שמבטלת את המכס על הובלת העגלים החיים במלואה, והתוצאות ניכרות בשטח. בראש השנה הקרוב, בניגוד לשנים הקודמות, לא צפוי כל מחסור בבשר הטרי. על פי נתוני משרד החקלאות, בשנת 2015 כולה יובאו ארצה 292 אלף עגלים וכבשים, ואילו השנה חל זינוק משמעותי ועד חודש יולי כבר יובאו ארצה 317 אלף ראשי בקר וצאן. הצפי הוא שהכמות השנתית הכוללת תהיה כפולה.
לדברי השר אריאל, הוא פועל במספר חזיתות כדי להקטין את ההתעללות בבעלי החיים. הביקורת בנמל אשדוד נועדה בראש ובראשונה לוודא שהפיקוח על המשלוחים הקיימים ופריקת העגלים מהאניות ראוי. אך מעבר לכך, מנסה אריאל בחודשים האחרונים לאתר מדינות קרובות יותר לייבוא העגלים כך שהמסע בים יהיה קצר יותר.

מחירי הבשר הטרי המיובא זולים בהרבה מאשר הבשר המקומי שנשחט בארץ. אריאל בנמל אשדוד.
צילום: יהודה פרץ
במקביל, פנה משרד החקלאות למשרד הבריאות בבקשה להאריך את חיי המדף של הבשר הטרי המיובא. כיום עומדים חיי המדף על 45 יום בלבד, וזאת על אף שבחלק ממדינות האיחוד האירופי חיי המדף מגיעים ל-90 ואף 120 יום. הארכת חיי המדף תאפשר את הרחבת ייבוא הבשר הטרי המצונן, וכך במקום להוביל את העגלים ולשחוט אותם בארץ יוקמו משחטות כשרות בארצות המוצא. במצב זה, ייחסך הסבל שבמסע באנייה, וציבור הצרכנים הישראלי ירוויח ממחירים זולים יותר מאשר הבשר המקומי.
בשנת 2016 ניתנו מכסות יבוא בשר טרי בכמות של 6,000 טון. מדובר בזינוק של ממש לאחר שבשנה שעברה יובאו ארצה 1,500 טון ובשנת 2014 יובאו 140 טון בלבד. המותג "אנגוס" של רשת שופרסל, למשל, הוא בשר טרי מיובא מארגנטינה.
העלייה הדרמטית קשורה אף היא לרפורמת הבשר שקבעה מכסות ייבוא בפטור ממכס. על פי נתוני משרד הכלכלה, מחירי הבשר הטרי המיובא זולים בכ-17 אחוז מאשר הבשר המקומי שנשחט בארץ. כעת מבקשים במשרדי האוצר והכלכלה להגדיל את הייבוא בשנה הבאה ב-5,000 טונות נוספות, והנושא מצוי במשא ומתן מתקדם מול ארגון מגדלי הבקר ונציגי המפטמות שדורשים פיצוי לאור הפגיעה הצפויה בהכנסתם. במשרד החקלאות סבורים כי ככל שמכסות הבשר הטרי יגדלו, כך הצורך ביבוא העגלים החיים יפחת וכמויות המשלוחים החיים יפחתו מעצמן.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg