
הסתיים תרגיל "רד פלאג" בבבסיס "נליס" שבנבאדה
טייסות ה"סופה" (F-16i) של החיל וטייסת "ענקי המדבר", המפעילה מטוסי "ראם" (בואינג 707), חזרו ארצה לאחר השתתפותם בתרגיל הבינלאומי "רד פלאג", אשר נערך בשבועות האחרונים בבסיס "נליס" שבנבאדה

במסגרת התרגיל, שנחשב לאחד מהתרגילים המאתגרים והאיכותיים בעולם, התאמנו הטייסות בטיסה בקואליציה עם חילות אוויר זרים ביניהם, חיל-האוויר האמריקאי וחיל-האוויר הספרדי. "התרגיל דימה מלחמה בצורה מצוינת מכיוון שנדרשנו לטוס בשטח לא מוכר ובטופוגרפיה מאתגרת. בארץ אנחנו רגילים לטוס מעל אזורים מוכרים ולכן קשה להפתיע את האנשים, אך כאן זו באמת טיסה אל הלא נודע", סיפר ראש מדור תרגילי חו"ל, רס"ן גיל. "התשתית של האמריקאים הייתה מצוינת והכילה הרבה מאוד איומים קרקעיים ואוויריים שייצרו אווירה מלחמתית".
זוהי השנה השנייה ברציפות בה החיל יוצא לתרגיל המיוחד, אשר מהווה את גולת הכותרת של הפריסות לחו"ל במהלך שנת האימונים. "מדובר בטייסות וטייסים שונים מאלו אשר לקחו חלק בתרגיל בשנה שעברה, כך שעבור כולם מדובר בחוויה ראשונית", הבהיר רס"ן גיל.
מפתיעים, מפילים ומנצחים
במשך שבועיים התאמנו הצוותים הישראליים עם שותפיהם מרחבי העולם בבסיס חיל-האוויר האמריקאי "נליס", על מתארי תקיפה ומתארי אוויר-אוויר. בגיחות התקיפה השתמשו הצוותים בחימושים מתקדמים שחלקם מונחים על-ידי GPS וחלקם על-ידי לייזר, וכן בפצצות לשימוש כללי.
אנשי צוות-האוויר התאמנו על תרחישים שונים ביניהם חילוץ טייס נוטש, הגנת תא שטח ותקיפת מטרות אסטרטגיות, וכל זאת בשפה האנגלית ואל מול איומים רבים וכלי-טיס מהמתקדמים בעולם. הם תקפו, הגנו, הפתיעו והופתעו, השתדלו לא ליפול וגם יצאו כדי להפיל, להשמיד ולנצח. "לקחנו חלק ב-18 גיחות כאשר בכל אחת טסים שמונה מטוסים, ושהינו בבסיס הפריסה כ-16 שעות מידי יום", פירט רס"ן גיל.
כאמור ה"רד פלאג" נחשב לפריסה המרכזית של חיל-האוויר לחו"ל, ובמהלכו אנשי צוות-האוויר הישראליים פוגשים פנים אל פנים טייסים ונווטים ממגוון מדינות, חולקים חוויות ולומדים זה מזה. "היינו בבסיס עם מדינות שותפות וזוהי הייתה הזדמנות לראות את דרך פעולתם, מה דומה ומה שונה. יכולנו ללמוד מניסיונם של האחרים ולהבין היכן יש מקום לשיפור", סיפר רס"ן גיל.
את 6,800 המיילים (כ-11,00 ק"מ) אשר מפרידים בין ישראל לנבאדה, עשו מטוסי החיל במספר ימים שביניהם נערכו עצירות. ההעברה אל היבשת הרחוקה נעשתה בשיתוף טייסת "ענקי המדבר", שמטוסיה היו אמונים על התדלוק האווירי של המטוסים וגם ביצעו מתארים ייחודים במהלך התרגיל עצמו על אדמת ארצות הברית. "מטס ההעברה לקח שלושה ימים וכלל מספר נחיתות ביניים, זה אירוע מאוד מאתגר", קבע רס"ן גיל. "אנחנו לוקחים מספר מכובד של מטוסי קרב ושמים אותם בצד השני של העולם. אין הרבה מדינות שמסוגלות לעשות זאת, מדובר בכשירות ייחודית".
מפיקים לקחים: "תורת הלחימה שלנו הוכיחה את עצמה"
כיאה לחיל-האוויר הישראלי המתחקר את עצמו בלי הרף, לאחר שאנשי החיל חזרו ארצה בשנה שעברה הם קיימו תחקיר, וכעת זה הזמן ליישם את הלקחים. "ישנם לקחים ברמה הטקטית ביניהם, איך נכון לתכנן את המטסים ואת סדר היום", שיתף רס"ן גיל. "ברמה הטיסתית התובנה המרכזית הייתה שתורת הלחימה שלנו עובדת והוכיחה את עצמה בתרגיל. המטרה היא לא להמציא את הגלגל מחדש, אלא לטוס בדיוק כפי שאנחנו מתכננים לפעול במלחמה".
בעקבות המשמעות הגדולה של התרגיל קיימו אנשי המשלחת הכנה מקדימה. "התמקדנו בהכנה בארבעה מרכיבים: שפה, רמה, תרבות וידע. המשתתפים קיבלו הדרכות רבות ומסמכים, הכירו את חוקי הטיסה והתעבורה ולמדו כיצד מתנהלים בקשר באנגלית", אמר רס"ן גיל.
"השבוע הראשון התמקד בתרגול יסודות הטיסה באנגלית", הסביר רס"ן יפתח מטייסת "האחת" המובילה את הסדנה . "התדריך, התחקיר, הטיסה עצמה והקשר עם המגדל התנהלו כולם בשפה האנגלית בשביל לתרגל את הצוותים לפריסה". לצורך הדימוי המיטבי, הגיעו שני בקרים אמריקאים ליחידת הבקרה האזורית (יב"א) הדרומית, כדי לבצע בקרה לצוותים ולתרגל אותם בתקשורת עם בקר זר. בנוסף, כחלק מהסדנה תרגלו המשתתפים מתארי תדלוק אווירי בהתאם לתו"ל נאט"ו.
ביחד עם אנשי צוות-האוויר המריאו לתרגיל גם מעל 100 אנשי המערך הטכני, שתפקידם לדאוג לתחזוקת המטוסים ולשמישותם, וכן לוודא שכל הציוד אותו הם צריכים כדי לבצע את עבודתם יגיע אל בסיס הפריסה, תוך התחשבות באורכו של האימון ובתקלות האפשריות. "כבר בחודש אוקטובר האחרון התחלנו להיערך לפריסה", אמר סא"ל אבי, סגן מפקד טייסת תחזוקה בבסיס רמון ומפקד מערך האחזקה של הפריסה. "נדרשנו לאייש את האנשים שזהו תהליך לא פשוט בפני עצמו, וגם להחליט אילו מטוסים מהבסיס ייצאו לפריסה".
הכתבה פורסמה לראשונה באתר חיל האוויר.
לכתבות נוספות באתר ISRAEL DEFENSE היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg