
מנכ"ל תעשייה אווירית על אובדן הלווין
מנכ"ל התעשיה האווירית יוסי וייס לא נמנע בתדרוך לתקשורת מהביטויים החריפים ביותר -"זה אירוע טראומטי, לתעשיה האווירית ולי (וייס היה בעבר מנכ"ל החברה המייצרת את הלוויינים). קשה לעכל והלב כואב. ציפיתי לעמוד כאן היום ולתאר את כניסת הלוויין למסלול, אולם כך קרה שאני הוא שקיבלתי מפלורידה את ההודעה שכללה ארבע מלים: 'המשגר הלך, הלוויין הלך'"

במרכז השליטה של לווייני עמוס במפעל מבת בתעשיה האווירית מוצבים על קיר גדול זה ליד זה צגי המעקב אחר הלוויינים עמוס 2, עמוס 3 ועמוס 4. הצג הימני מיותם. על הצג הזה אמורים היו אנשי צוות מעקב הלוויינים לעקוב אחר עמוס 6, אלא שהוא עלה בלהבות על כן השיגור בקייפ קנברל, פלורידה.
וייס דיבר בשבחי עמוס 6: "הלוויין הגדול והמתקדם ביותר שפותח בישראל. אחד המתקדמים בעולם מסוגו. כלל הנעה חשמלית, שקל 5.3 טונות ועמד לספק אינטרנט להמונים ופייסבוק. קשה לעכל מה קרה".
וייס אמר שהתעשיה האווירית תמשיך לתמוך בחברת "חלל תקשורת", הבעלים של עמוס 6, אולם קבל על כך שהמדינה איננה תומכת בלוויינות החלל, ואינה רואה בה נכס אסטרטגי. "כל הקשר של מדינת ישראל עם העולם החיצון מבוסס על כבל תת-ימי ועל לווייני תקשורת. תארו לכם מה עלול לקרות בעת חירום אם קשר הכבל התת-ימי לא יפעל. המדינה חייבת להחליט אם יכולת הלוויינות היא נכס אסטרטגי, ואם כן -להכין תכנית רב-שנתית. מה שקרה לעמוס 6 חייב להדליק נורות אזהרה למקבלי ההחלטות". וייס טען כי אין מדינה בעולם שאיננה תומכת בלויינות תקשורת "ואילו אנו חיים מן היד אל הפה. ללא מעורבות המדינה יהיה קשה להתמיד ביכולת". לדבריו דרושים בין 40 ל-50 מיליון דולר בשנה לייצור לווייני עמוס ומה שהתעשיה מקבלת היום הוא כ-100 מיליון שקל לשנתיים. "כל לוויין נולד בשן ועין ויש קשיים להביאו לידי מימוש", אמר וייס. במשרד הביטחון יש תכנית סדורה לייצור לווייני תצפית, אולם בתחום לוויינות התקשורת אין תכנית ממשלתית כזו.
אשר להמשך ייצור לווייני עמוס אמר מנכ"ל התעשיה האווירית כי בניית לוויין זהה לעמוס 6 שאבד תימשך כשנתיים. ואילו ייצור הלוויין הבא, כעמוס 7, תלוי בהזמנה, אם כי כבר יש דרישת ביצועים והנושא נמצא בבדיקה עם הגורמים.
לדברי וייס התעשיה האווירית תדע להתגבר על משבר עמוס 6 ולא יהיו פיטורים עקב אובדן הלוויין.
לכתבות נוספות באתר ISRAEL DEFENSE היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg