משבר

"עבודה בשבת - סוכרייה עבור מי שאינו חרדי או חובש כיפה"

אחרי ששכנע את ראש הממשלה לא לפטר את שר התחבורה בשל משבר הרכבת, שר העבודה והרווחה מתפנה לטפל בסמכות להעניק היתרי עבודה בשבת. הוא גם מבטיח להחמיר את אכיפת חוקי הבנייה בעקבות קריסת החניון בתל אביב

מקור ראשון
מיכאל טוכפלד | 9/9/2016 8:22
תגיות: משבר השבת, שר העבודה והרווחה,חיים כץ,יומן,ראיון
ביום שישי שעבר שהה השר חיים כץ בחופשה פרטית בצפון איטליה, נהנה מהמים הכחולים, ממזג האוויר החמים ובעיקר מהשקט. הוא לא התעניין בחדשות, לא פתח מחשב ולא התעדכן בפרשת עבודות הרכבת שאיימה על שלום הקואליציה וחידשה את קרבות החרדים נגד שאר העולם. שם, לחוף אגם קומו שבצפון ארץ המגף, הוא לא נחשף למראה החיילים המצטופפים בתורים ארוכים לאוטובוסים ולא לסבל האזרחים התקועים בפקקים, שהוצגו כתוצאה ישירה של הכניעה ללחץ החרדי.

עוד כותרות:
- "כל שליט ערבי היה בשלב מסוים סוכן של מעצמה"
- כניעה לטרור: רבנים תוקפים את איסור התפילה
- מהפך קרוב? נראה שהשמאל לא לומד לקח

 
צילום: אריק סולטן
הצליח למנוע את פיטורי השר ישראל כץ. השר כץ צילום: אריק סולטן


כשחזר ארצה ביום ראשון גילה שהפך לאיש המרכזי בפרשה. הוא אמור לאשר או לדחות את העבודות בשבת, אם בכלל. החלטת בג"ץ שקבעה כי ראש הממשלה נתניהו חרג מסמכותו כשהורה לבטל את העבודות שתוכננו לשבת שעברה, זרקה את הכדור אליו, בתפקידו כשר העבודה הממונה על חוק שעות עבודה ומנוחה. כך מוצא עצמו השר שנכנס למשרד העבודה לפני פחות מחודש, בעמדה הדורשת ממנו לגייס את כל היצירתיות ויכולת הגישור והפשרה שלו.

בינתיים הוא כבר יכול לרשום לעצמו הישג אחד: הצלחתו למנוע את פיטוריו של השר ישראל כץ, שמבחינת נתניהו הוא מקור הבעיה. בישיבת הממשלה האחרונה אף ספג שר התחבורה נזיפה פומבית: "שרים מתמנים כדי למנוע משברים ולא ליצור אותם", הדגיש ראש הממשלה.

"כל החלטה שאקבל תהיה לגופו של עניין, אחרי שאקבל את הדו"חות המקצועיים", אומר חיים כץ. "כל מה שכרוך בצורך בטיחותי ובסכנת חיים או מצריך תחזוקה בלתי נמנעת - יבוצע בשבת. מה שנועד לנקר עיניים או להתריס, יידחה".
 
צילום: קוקו
''אם צריך לבצע בשבת עבודות תחזוקה מונעת, אז צריך''. עבודות הרכבת בתל אביב צילום: קוקו

במילים אחרות: אתה מודה שרכבת ישראל מבצעת בשבת עבודות שאינן הכרחיות, לצורך התרסה?
"הרכבת נותנת שירות לכלל העם, חרדים כחיילים. היא לא אויב העם".

והחרדים הם אויב העם? זו לא הפעם הראשונה שמעלים את המשוואה חרדים מול חיילים.
"אף אחד הוא לא אויב העם. צריך לעבוד חכם ובשקט. אסור שמשוואה כזו של חרדים מול חיילים תישמע בציבור. המדינה בנויה מיהודים, ערבים, חילונים וחרדים שצריכים לחיות בהרמוניה. מה שקרה ביום שישי האחרון שייך להיסטוריה. בוא נראה איך חיים היום ומתקיימים מחר. אני מעוניין להחזיר את אמון הציבור החרדי במערכת ובדרגים המקצועיים בכל הקשור למתן היתרים בשבת".

האם סיבה כמו שלמות הקואליציה נחשבת לשיקול ענייני בקבלת החלטות מסוג זה?
"אני לא פרשן של נתניהו. צריך לשמור על הסטטוס-קוו, לתת לחרדים את קדושת השבת אבל גם להיענות לצורכי המדינה, כדי שלא יקרה מה שקרה עכשיו באסון החניון. אם צריך לבצע בשבת עבודות תחזוקה מונעת, אז צריך".

כץ מגלה שגם ללא החלטת בג"ץ, נתניהו לא התכוון להמשיך לקבל החלטות בעניין. "בג"ץ לא הציל אף אחד ולא הוציא שום ערמונים מהאש. נתניהו טלפן אליי עוד לפני ההחלטה ואמר לי שהחל מהשבוע אני, ורק אני, אקבל את ההחלטות בכל מה שקשור בעבודה בשבת".

האם אין כאן איזו קלות בלתי נסבלת בהגדרה של מה כרוך בסכנת חיים המובילה לחילול שבת בלתי נחוץ?
"צריך להבין שגם לחץ בתנועה, פקקים ודחיפות של חיילים בתור לאוטובוס, מביאים לעצבנות מיותרת ולתאונות העלולות לסכן חיי אדם".
 
צילום: מישל דוט קום
''פקקים ודחיפות של חיילים בתור לאוטובוס עלולים לסכן חיי אדם''. משבר השבת צילום: מישל דוט קום

אם כך, אפשר להגדיר כמעט כל עבודה כמסכנת חיי אדם, ומה יהא על השבת?
"יש נחיצות של בטיחות. אפשר לסגור את הרכבת ולהפוך לאלבניה, שאגב, גם שם אני חושב שיש רכבת, אבל אפשר גם להיות מדינה מתקדמת שבה כל אחד יוכל לחיות את חייו, להתפרנס או ללמוד ב'כולל', ולהגיע בזמן לעבודה ולבסיס. אין לי כוונה להכתיב לאיש את אורח חייו".

ביקשתי מהשר לתאר לי מהי השבת בעיניו, ואיזו דמות צריכה להיות לה במדינת ישראל. "אפשר בהחלט לשמור על קדושת השבת, והיא איננה צריכה להיות גורם למלחמה בין חלקי העם", הוא משיב. "כל אחד צריך לחיות את חייו בדרך הנראית לו. בין שהוא הולך לבית הכנסת, ובין שהוא נוסע למשחק כדורגל או הולך לים. יש מי שעובד בבית החולים, ויש מי שרוצה לקנות במרכולים שחייבים להיות פתוחים. כמובן, לא בבני-ברק. שום חילוני לא מעוניין לפתוח מרכולים בשבת בבני-ברק, אבל במקומות שיש בהם דרישה מצד התושבים וחוקי העזר העירוניים מאפשרים זאת, למה לא? למה ליצור בעיות? למה לא לחיות באופן נורמלי?"
 

צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
''אין לי כוונה להכתיב לאיש את אורח חייו''. חרדים מוחים צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

אולי מכיוון שבאותם מקומות עובדים אנשים המעוניינים ביום מנוחה, שאיש לא שאל אותם לדעתם ושאם יסרבו לעבוד בשבת יפוטרו?
"האנשים האלה יכעסו מאוד אם ייקחו מהם את העבודה בשבת. אני בא ממפעל תעשייתי ביטחוני (התעשייה האווירית) שממעט לעבוד בשבת, והעובדים שם נלחמו על הזכות לעבוד בשבת בגלל המשכורת הכפולה. מי שלא עבד בשבת ראה בזה עונש. בישראל עבודה בשבת היא סוכרייה בשביל כל אחד שאינו חרדי או חובש כיפה. זה לא נכון שמכריחים אנשים לעבוד בשבת או שמתנים בכך את קבלתם לעבודה".

אחוות הכצים

סקר ערוץ 2 שפורסם ערב פגישתנו, ובו הליכוד צונח ל-22 מנדטים ו'יש עתיד' מזנקת למקום הראשון עם 24 מנדטים, איננו מבהיל את כץ. לדעתו, תוצאות הסקר אינן משקפות את המצב, משום שהן מושפעות מפרשת הרכבת ומהתנהלות ראש הממשלה והשר ישראל כץ. הוא מזכיר שגם בתחילת מערכת הבחירות הקודמת דשדש הליכוד בסקרים סביב עשרים מנדטים, ואת התוצאה הסופית כולנו מכירים.
 

צילום: מירי צחי
''נעדר כל יכולת להנהיג את המדינה''. ח''כ יאיר לפיד צילום: מירי צחי

"כל מי שהולך לקלפי להצביע מבין שיאיר לפיד נעדר כל יכולת להנהיג את המדינה", הוא משוכנע. "מי שהגיע משום מקום, לא יכול להנהיג. זה קרה לנתניהו עצמו, לרבין בסיבוב הראשון, לאהוד ברק ולאחרים. כולם נכשלו והעם בעט בהם החוצה אחרי קדנציה קצרה. לנו אין זמן לכישלונות. אצלנו כל משחק הוא משחק גמר".

אולי יש כאן בכל זאת מגמה של התעייפות מראש הממשלה נתניהו וחיפוש אלטרנטיבה?
"אני לא רואה במערכת הפוליטית דמות שיכולה להחליף את נתניהו".

גם לא ידידך השר ישראל כץ, שהתנהלותו מעידה כי הוא מכוון גבוה?
"גם לא ישראל כץ. הוא שר מעולה שהשפעתו מורגשת במדינה. רואים את היכולת הביצועית שלו בכבישים, בגשרים. הוא צריך להיות שר התחבורה. לגבי נתניהו, הוא מנהיג ורואים את זה בישיבות הממשלה. מקבל החלטות, מקשיב, מעיר הערות נכונות".
 
צילום: אבישג שאר ישוב
''כולם נכשלו והעם בעט בהם החוצה אחרי קדנציה קצרה''. אהוד ברק צילום: אבישג שאר ישוב

כאשר בתחילת השבוע נשמעו דיבורים על כך שנתניהו מתכוון לפטר את ישראל כץ, מיהר חיים כץ לדבר על לבו של ראש הממשלה והוא ירד מהעץ. "הוא שר תחבורה מעולה שבונה את הארץ ועושה עבודה מצוינת. אמרתי לנתניהו שאין סיבה להפסיק את המנגינה הזאת, ואני יודע שהוא לא היה מפטר אותו כלל".

אולי בגלל ה'פוטש'?
"לא היה 'פוטש', ולא שום דבר דומה. זו סתם כותרת בעיתון. איך הוא בכלל יכול לעשות 'פוטש'? נכון שבעניין מזכירות הליכוד הוא טעה. אמרתי לו שעל שני פקידים במצודת זאב לא פותחים במלחמת עולם. זה לא עמונה. על עמונה אפשר ללכת למלחמה, כי שם יש מאתיים תושבים עם ילדים שגרים שם עשרים שנה ואנחנו שלחנו אותם לשם, אבל לא על מסלול ההכשרה של פקידים במוסדות הליכוד".
 
צילום: הדס פרוש/פלאש 90
''לא היה 'פוטש', ולא שום דבר דומה''. נתניהו וכץ בישיבת הממשלה המתוחה, השבוע צילום: הדס פרוש/פלאש 90

כששמעת את הנזיפה של נתניהו, שאמר כי שרים מתמנים למנוע משברים ולא ליצור אותם, נעלבת בשביל שר התחבורה?
"לא נעלבתי. אתה מבין יידיש? 'האט ער געזאגט'. תופתע לשמוע שבאיטליה לא קראתי עיתונים, אפילו לא את 'מקור ראשון'"...

מה יש בנתניהו שגורם לשרים בכירים לנטוש אותו? הרשימה ארוכה וידועה: כחלון, סער, יעלון ועוד.
"הוא לא פיטר איש מהם. העניין הוא שבמערכת הפוליטית יש אנשים שקצרה להם הדרך, ורוצים להגיע למקומות שכדי להגיע אליהם דרושה סבלנות. אבל להם אין סבלנות, והם מחפשים את הדרך במקומות אחרים".

עניין עם קבלני בניין

אנחנו יושבים במשרדו התל-אביבי של כץ, בקומה החמישית במגדל שלום. ברדיו מדווחים על החיפושים הנמשכים אחרי לכודים נוספים באתר החניון שקרס, ומדברים על היעדר פיקוח ממשלתי באתרי הבנייה. כץ רותח. "זה לא רציני. זו הבעיה? הפיקוח? יש 13 אלף התרי בנייה, ואולי 18 מפקחים שיכולים להגיע אולי ל-15 אחוז מהאתרים. זה מדגם מספק. הבעיה היא שאין להם כלים לפקח כראוי ולהתמודד עם ההפרות והמחדלים. תאר לעצמך שהחניון הזה היה קורס בעוד שלושה חודשים, כשהוא מלא בני אדם וכלי רכב!"
 

צילום: קוקו
''לא היה בכלל סיכוי שמבנה כזה יוכל להחזיק מעמד''. כוחות חילוץ מיוחדים פועלים בחניון שקרס בתל אביב צילום: קוקו

השר כץ קם ממקומו ומוביל אותי אל החלון. "בוא, תהיה אתה המפקח", הוא מצביע על אתר בנייה למטה, מעבר לרחוב. "אתמול הם ביצעו יציקה. הראיתי להנהלת המשרד כיצד הם עובדים. בלי מכוון למשאית הבטון, בלי קסדות.  אמרתי להם שהבעיה איננה מחסור במפקחים אלא היעדר אכיפה וענישה הולמת, וזה בידינו. סיפרו לי שכרגע כותבים יותר ממאה תקנות, וזה ייקח שבע שנים. מדוע? ביקשתי שיתנו לי את התקנות שכבר מוכנות כדי להעביר אותן ללא דיחוי. בתוך זמן קצר חייבים להעלות את ההרתעה, להגביר את אמצעי הענישה ולהטיל קנסות. אחרי שעשרה קבלנים או מנהלי עבודה ישלמו מחיר אישי כבד, התמונה תשתנה".

מי שאחראי למחדל שבו אין אמצעי אכיפה על קבלנים רשלנים המנסים לחסוך בעלויות על חשבון החומרים וטיב הבנייה, הן ממשלות ישראל לדורותיהן שלא טרחו לעגן זאת בחקיקה. לאחר אסון החניון אמר קצין בפיקוד העורף: "במבנה אין כמעט קורות אלא רק עמודים. כשרואים את עובי הברזלים מבינים שלא היה בכלל סיכוי שמבנה כזה יוכל להחזיק מעמד". העדות הזאת מעצימה את גודל הרשלנות שהרשויות שותפות לה.

כץ, כשר האחראי, מתכוון לשים לדבר סוף. "לא ייתכן שלא יהיו תקנים לפיגומים", הוא אומר. "ראינו אנשים שעובדים על הפיגומים בלי רתמות בטיחות. כשיבוא פקח ויעיר על כך, יזלזלו בו. אני מבטיח שברגע שאכנס לתמונה המציאות הזאת תשתנה".

מעונות ללא סמל

למרות 17 שנותיו בכנסת, כץ (67) מונה לתפקיד שר רק בקדנציה הנוכחית. במשך שנים העדיף לכהן כיו"ר ועדת העבודה והרווחה, והוא גאה ב-180 החוקים שהעביר במשך השנים. עד למינויו כשר שימש במקביל יו"ר ארגון העובדים של התעשייה האווירית, עמדת כוח בלתי מבוטלת שרבים מייחסים לה את עוצמתו הפוליטית הגדולה. בדו"ח חריף שפרסם מבקר המדינה לפני כשנה הוא מתח ביקורת על מה שהוגדר כ"שימוש במשאבי התעשייה האווירית לצורך הבחירות המקדימות", על ידי כץ.

במשך שנים נחשב כץ ממליך המלכים במרכז הליכוד ובקרב המתפקדים, מי שהשתלבות ב'דילים' שלו מבטיחה מקום טוב ברשימה לכנסת. החל מדצמבר האחרון הוא מכהן כיו"ר מרכז הליכוד. מינויו מעניק לנתניהו "שקט תעשייתי", ומבטיח כי המרכז לא יכונס לתיקון חוקת התנועה או לשאר ירקות שאינם ערבים לחכו של המנהיג.
 

צילום: אבי אוחיון
מבין חברי הכנסת העשירים. ח''כ חיים כץ צילום: אבי אוחיון

הוא שינה את שם המשרד ל"משרד התעסוקה, הרווחה והשירותים החברתיים", והשכיל להעביר אליו סדרת סמכויות תוך דילול משמעותי של משרד הכלכלה. לפני חמישה חודשים נחשד בשימוש במידע פנים לרכישת מניות וגריפת רווחים. כץ אמר אז: "איני חושב שעשיתי משהו שאינו כשורה".

על פי 'פורבס', הונו האישי של חיים כץ נאמד ב-20 מיליון שקל, והוא נמנה עם חברי הכנסת העשירים ביותר. במקביל הוא נחשב לבולדוזר שהצליח בזמן הקצר מאז כניסתו למשרד הרווחה להוביל רפורמות חשובות בביטוח הלאומי לרווחת השכבות החלשות, ובהן השלמת הכנסה לקשישים ואלמנות, הרחבת הזכאות לגמלאות לידה, הגדלת קצבאות למשפחות המטפלות בילדים חולי סרטן, וקיצור הזמן לקבלת גמלת נכות.

במשרד הרווחה הצליח להביא תוספת תקציב לסיוע לאוטיסטים באמצעות עובדים סוציאליים, והוא מקדם חקיקה להסדרת זכויותיהם של כלל האוטיסטים. במסגרת התקציב הדו-שנתי הביא תוספת תקציב למשרדו בשיעור חסר תקדים של מיליארד ו-300 מיליון שקל.
 
צילום: מירי צחי
''טוב בדיבורים אבל חלש מאוד במעשים''. שר החינוך נפתלי בנט צילום: מירי צחי

אבל מה שמלהיט אותו היום, הרבה יותר מסוגיית הרכבת, הוא עניין מעונות היום שהועברו לסמכותו ממשרד הכלכלה. "הילדים הרכים נוגעים ללבי", אומר כץ, ומותח ביקורת על שר הכלכלה הקודם, נפתלי בנט, שלדבריו "טוב בדיבורים אבל חלש מאוד במעשים". על שולחנו של כץ מונחת חוברת ובה רשימה ארוכה של מעונות יום שהיו אמורים להיבנות בשלוש השנים האחרונות.

"שר הכלכלה בנט קיבל מיליארד ו-400 מיליון שקל כדי לבנות מעונות יום. קיבלתי את הרשימה, וראיתי שחלק גדול מהם לא נבנו. התחלתי להרים טלפונים כמו טלפנית לראשי הרשויות. שאלתי למשל את יוסי דגן, ראש מועצת שומרון, למה לא בנה את תשעת המעונות שקיבל, והוא שאל אותי אם אני 'מסתלבט' עליו. המעונות קיימים ופועלים, אבל בלי 'סמל' שמעניק להורים זכאות לקבלת סבסוד. הסיפור חזר על עצמו בחיפה ובעשרות מקומות אחרים".

כץ מספר כי הסיבה לכך שמעונות בשומרון ובבנימין לא קיבלו את ה'סמל' טמונה בעובדה שהמפקחת מטעם משרד הכלכלה על הענקת האישורים היא ערבייה, והיא סירבה לבקר בהתנחלויות. "אמרתי לה: 'או שאת הולכת, או שאת הולכת...' היא קלטה את הרמז, והאישורים ניתנו בתוך שלושה ימים. במשרד הכלכלה לא ידעו בין ימינם לשמאלם. הורים צעירים הנאנקים תחת המעמסה הכספית לא היו זכאים להנחה שהמדינה אמורה לתת להם.

"בנט טוב בדיבורים אבל אינו יכול לבצע, וממש כמו לפיד אינו ראוי להיות מנהיג. ואחרי זה הוא עוד מקבל 14 מנדטים בסקר ערוץ 2! בשנתיים הקרובות אני מתכוון לבנות 108 מעונות בכל שנה, בתקציב שנתי של 350 מיליון שקל. תבדקו אותי בעוד שנה ותבינו מה אומרת הבטחה של מנהיג".
 

צילום: יוסי אלוני
''את נושא עמונה צריכים לפתור בשקט ובהידברות''. עמונה צילום: יוסי אלוני

השר כץ נמנע בדרך כלל מלהביע את עמדותיו בנושאים המדיניים העומדים על הפרק. את הסיוע ליו"ש הוא תגבר לאחרונה בשקט, לאחר ההסלמה במצב הביטחוני. הוא מתנגד נחרצות לפינוי ישובים, גם כאלה השנויים במחלוקת משפטית. כאמור, עמונה לדעתו היא 'קאזוס בלי'. "את נושא עמונה צריכים לפתור בשקט ובהידברות שתוביל לאי-פינוי. אם הם יסכימו להעתקת היישוב במאה מטרים - זה מקובל עליי. אם לא, צריך להשאיר אותם במקומם".

ומה עם החלטת בג"ץ? שאלתי. חיים כץ מביט הצדה. הוא אינו רוצה להצטייר כמקעקע את שלטון החוק, אבל את עמונה אסור לדעתו לפנות. "בג"ץ?", הוא אומר, "כבודם במקומם מונח".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך