
סערת השבת: החרדים חיזקו את לפיד בסקרים
משבר עבודות הרכבת בשבת דרדר את היחסים המעורערים בין ראש הממשלה ושר התחבורה, החזיר את העוינות הציבורית כלפי החרדים והדגיש את הפסיביות של הבית היהודי בנושאי דת ומדינה. מאחורי הקלעים של הסאגה שאיימה לפרק את הממשלה
פגישה אחת שלא מן המניין, שהתקיימה לפני חודש וחצי, שתלה את זרעי הפורענות של העימות הפוליטי שמצליח לזעזע את אמות הספים של הקואליציה קרוב לשלושה שבועות. זה קרה כששר התחבורה ישראל כץ החליט יום אחד לקרוא אליו את שלושת ראשי המפלגות החרדיות: ליצמן, גפני ודרעי.עוד כותרות:
- "כל שליט ערבי היה בשלב מסוים סוכן של מעצמה"
- כניעה לטרור: רבנים תוקפים את איסור התפילה
- מהפך קרוב? נראה שהשמאל לא לומד לקח

לפגישה הביא כץ את כל אנשי לשכתו, כולל ראשי האגפים במשרדו. בפיו של כץ היה רק מסר אחד: אעשה הכול כדי למנוע ביצוע עבודות שיחללו את קדושת השבת. לאנשי משרדו הודיע כץ, באוזני הח"כים החרדים, שעליהם לעשות ככל יכולתם כדי לצמצם ולמנוע כל חילול שבת שאיננו מחויב המציאות.
זה יישמע מעט מפתיע, אבל הפגישה לא זומנה לבקשתם של הפוליטיקאים החרדים. כץ עצמו יזם אותה, כמעט משום מקום. לא עבר אלא חודש ימים מאז הפגישה ההיא, ויחסי כץ והחרדים עברו מאהבה שאינה יודעת גבולות למצב של מלחמה פתוחה. במקביל הפך כץ לאויב מספר אחת של ראש הממשלה נתניהו בתוך הליכוד.
היו ימים שבהם כץ היה זה שנשלח על ידי נתניהו למשימות מיוחדות בעורף האויב. ניסיון הפיצול של קדימה בשנת 2010 היה המבצע המוכר ביותר. בנוגע למבצעים אחרים, יעברו עוד שנים רבות עד שיוסר מהם החיסיון והפרוטוקולים יותרו לפרסום לציבור הרחב.
היום כץ הפך למסורב כניסה ללשכת ראש הממשלה. במהלך החודש האחרון הונף לכיוונו פעמיים איום הפיטורים. בפעם השלישית כבר לא ניתן יהיה להסתפק רק באיום. בהנחה כמובן שראש הממשלה איננו מעוניין לאבד את אמינותו בתוך מפלגתו, ולהצטייר כמאיים סדרתי שאינו מסוגל להנחית גרזן אמיתי. בפעם הבאה הוא כבר יהיה מחויב לפטר.

בסביבת ראש הממשלה מוכנים להישבע שמדובר במשבר מכוון, פרי יצירתו של כץ, שנועד להוביל את נתניהו להתרסקות באחת משתי חזיתות: או שהוא נכנס למשבר קואליציוני מול המפלגות החרדיות וממשלתו מתערערת עד כדי סכנת קריסה מוחלטת, או שהוא מפסיד נקודות זכות רבות בעיני הציבור הרחב, לאחר שיצטייר כמי שנכנע ללא תנאי לחרדים.
רה"מ נתניהו במתקפה על השר כץ בישיבת הממשלה
אלא שבשיחות סגורות מודים אנשיו של ראש הממשלה שחלק מהאשמה מונח גם לפתחם. במהלך המשבר הזה היו נקודות יציאה שלא נוצלו על ידי נתניהו. וכך, במקום להרוג את הנושא כשהוא קטן, הוא צמח לממדים מפחידים. מי שהיה אמון על ניהול המגעים מהצד של ראש הממשלה הוא ראש הסגל החדש, יואב הורוביץ. מה לעשות, טובות ככל שהיו כוונותיו של האיש, ניסיון פוליטי רב אין לו. זירה נפיצה מהסוג הזה מצריכה קילומטרז' פוליטי משמעותי יותר.
הדבר הוביל לכך שלאנשי נתניהו לקח זמן רב לעלות על הנקודה שהוגדרה על ידם בהמשך כקריטית ביותר - ההבנה שהמידע הזורם מרכבת ישראל ושעל בסיסו מתקבלות ההחלטות, איננו אמין. כך לפחות טוענים אנשיו של נתניהו. "כשאנשי הרכבת מבקשים אישור לבצע 20 עבודות תחזוקה בשבת, ואז בישיבת הוועדה שהוקמה כדי לבחון את הנושא הם מודים לפתע ש-17 עבודות מתוך ה-20 אינן הכרחיות, אתה פתאום קולט מה קרה כאן", מאשימים בכעס בסביבת ראש הממשלה. "אם העבודות אינן הכרחיות, אז למה הן בכלל הונחו על השולחן?"
נקודת השיא של המשבר בין נתניהו לכץ התרחשה בשעות הבוקר של יום שישי שעבר. גורמים בכירים בקואליציה פנו לראש הממשלה, ובפיהם המסר הבא: ישראל כץ שופך שמן לתוך המדורה. לא רק שאינו מנסה לפתור את המשבר, הוא אף מנסה לתדלק אותו ולהגביה את להבותיו. אולם מה שהוציא את נתניהו מדעתו במהלך אותו בוקר היה העדכון שקיבל מהורוביץ, ולפיו לאחר שסיכם עם מנכ"ל הרכבת על הסרת 17 העבודות שאינן נחוצות בשבת, התקשר אליו מנכ"ל הרכבת פעם נוספת והודיע לו שקיבל הוראה לבצע בכל זאת את כל 20 העבודות שתוכננו מראש.

"אז נפל לו האסימון שהאנשים שמולם הוא מנסה כל הזמן להגיע לפתרון בדרך של פשרה, למעשה רק מנסים להעצים את המשבר", מתארים בסביבת נתניהו את תחושותיו של הבוס. כשאנשי ראש הממשלה קיבלו מידע על כך שהרכבת מתכוונת להשבית קווים רבים במהלך החודש הקרוב למשך שמונה ימים, לצורך עבודות תחזוקה, הוכרז בלשכת נתניהו מצב חירום של ממש. "אחרי כל ההצהרות של אנשי הרכבת על חשיבות העבודות דווקא בשבת כדי למנוע פגיעה בנוסעים במשך השבוע, לקבל פתאום עדכון שהרכבת בעצמה מתכננת השבתה גדולה בימי חול, זה כבר היה יותר מדי בשבילנו", משחזרים שם.
מכאן הדרך הייתה קצרה להודעה חסרת התקדים שהוציאה לשכת נתניהו נגד השר ישראל כץ, והטענות שהושמעו על אחריותו למשבר. בהמשך החלו לזרום הדיווחים על אופציית פיטוריו של כץ, כסוג של שידור חוזר לדיווחים זהים שנפוצו בימי המשבר בין נתניהו וכץ סביב מזכירות הליכוד.
מטבע הדברים, גורמים המקורבים לשר כץ רואים את הדברים באופן שונה לחלוטין. שם מאשימים את האנשים שסובבים את ראש הממשלה בניסיון בלתי פוסק להדליק את החזית בינו ובין שר התחבורה. "אנשים בסביבתו בחשו נגד ישראל בלי סוף", טענו השבוע גורמים ששוחחו עם כץ.
העובדה שכרגע אין לנתניהו יועץ פוליטי, לאחר עזיבתו של קובי צורף (היועץ הפוליטי הקודם) לפני כמה שבועות, פגעה ביכולת לפתור את העניינים בין השניים בשלב מוקדם בהרבה. "אנשים סביב נתניהו פשוט לא הבינו מהן ההשלכות הפוליטיות", הסבירו אותם גורמים. "הם החליטו ללכת לכץ על הראש, במקום לעשות מה שטוב עבור הבוס שלהם. אז גם ישראל לא יצא פראייר".

אנשים בליכוד שנחשבים קרובים לכץ מצביעים על גורם נוסף שאחראי לטענתם לחלק לא מבוטל במערבולת שנוצרה: התקשורת החרדית. "כל העיסוק בנושא העבודות בשבת התחיל בכלל אצל העיתונאים החרדים", הם טוענים. "הפוליטיקאים החרדים נגררו לתוך הסיפור הזה והרימו את הרף באמצעות ניצול הסדק שנוצר בין נתניהו לכץ".
לדברי אותם גורמים, במשבר האחרון לא ניתן לזהות מנצחים, רק מפסידים. החרדים, בעמל רב, הצליחו במהלך הקדנציה הזו להעלים כמעט לחלוטין את העוינות כלפיהם בציבור הרחב. "עכשיו כשיצא להם הגפני וכל אחד שם נגרר אחרי השני, מה הם קיבלו בסופו של דבר?", תוהים בסביבת כץ. "הציבור החרדי הפסיד בכל מה שקשור לאווירה הציבורית, וגם נתניהו הפסיד בעניין הזה".
כשאנחנו מנסים להבין מה דחף את כץ לקיים מסיבת עיתונאים בצאת השבת, מיד לאחר סיום העבודות בנתיבי איילון בתל-אביב - אקט שהדליק באחת את כל הגזרה החרדית - גם מקורביו בתוך הליכוד מודים שההחלטה לא הייתה תמימה ומקרית. "אם גפני יצא עליו כמו שיצא (כינה אותו שקרן), באמת חשבו שהוא לא יחזיר בחזרה?", עונים תומכי כץ בשאלה משלהם. "כמה הוא יכול לספוג?"

שאלה אחת מרכזית עדיין נותרה ללא מענה. פגוע ככל שיהיה מהתבטאויות החרדים כלפיו, ואולי אף מונע מרצון לנקום בראש הממשלה לאחר ההשפלה בסיפור מזכירות הליכוד - האם כץ לא הבין מהי המשמעות העתידית של פגיעה קשה כל כך בציפור נפש חרדית כמו סוגיית השבת? הוא לא רואה את היחס ליאיר לפיד, שמוחרם על ידי חלק מהפוליטיקאים החרדים בעקבות התנהלותו מולם בקדנציה הקודמת? כל מי שנושא עיניו לעתיד ושואף לתפקיד הבכיר מכולם, יודע את הכלל הבסיסי בפוליטיקה: אסור בשום פנים ואופן להצטייר כאויב החרדים. זה פשוט לא הולך ביחד.
"זו לא הצגה, הוא באמת הביך אותנו", טוען בכיר ביהדות התורה, כמה ימים לאחר שהרוחות נרגעו מעט. "זה לא כמו ששר חינוך יתעסק בתקציב הישיבות או משהו בסגנון. השבת היא קו אדום עבורנו. והוא רק הקצין את זה יותר ויותר, והעלה רחפנים לאוויר. לא ברור איך הוא יוכל לתקן את מה שעשה".
את המשפט האחרון כדאי לקחת בעירבון מוגבל. הזיכרון הקצר וריבוי המאורעות הפוליטיים כבר הספיקו להשכיח מאתנו את ההתבטאויות החריפות שיצאו מפי הח"כים החרדים רק בקדנציה הקודמת. אותן אמירות כוונו אז נגד שותפם דהיום, ראש הממשלה נתניהו. אמירות בוטות על בגידה בחרדים, לצד הבטחות שלא לשתף עמו פעולה בעתיד - היו רק חלק מהדברים שהטיחו החרדים בנתניהו בימים הקשים של המדבר האופוזיציוני. זכורה מכולן אמירתו של אריה דרעי ליו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, שבה איחל לו בחום להיות ראש הממשלה הבא. מה נשאר מכל אלו ביום שלאחר הבחירות? בעיקר אוויר חם, אם להשתמש באמירה של נתניהו בהקשר אחר.

גורמים פוליטיים שמסתכלים על ההתרחשות מהצד טוענים שכץ יכול להירגע. "גם אם לפיד היה מרכיב ממשלה, החרדים היו מוצאים את הדרך ללכת איתו", הם מסבירים בחיוך. "בסופו של דבר, זה לא עניין של חברות אישית, אלא אך ורק סיפור של אינטרסים שמצטלבים להם יחדיו".
נעלם נוסף שכמעט לא דובר עליו השבוע קשור למרכיב הדתי השלישי בקואליציה: סיעת הבית היהודי, שקולה כמעט לא נשמע בימי המשבר הארוכים. למעשה, למעט ח"כ בצלאל סמוטריץ', איש מחברי הסיעה לא התבטא ביחס לסוגיית עבודות הרכבת בשבת בעיצומו של המשבר. את התנהלות הבית היהודי ניתן לחלק לשניים - פעילות גלויה מעל פני השטח, שכמעט לא נעשתה, וזו שהתרחשה מאחורי הקלעים.
בישיבת ראשי מפלגות הקואליציה השמיע יו"ר המפלגה נפתלי בנט קולות של תמיכה בדרישות החרדים, בין היתר בעקבות שיתוף הפעולה ההולך ומתחזק בינו ובין השר יעקב ליצמן מיהדות התורה. כידוע, שתי המפלגות החרדיות, יהדות התורה וש"ס, דרשו מלכתחילה נציג מטעמן בוועדה המיוחדת שהוקמה לפיקוח על עבודות הרכבת בשבת. בשלב הזה דרש גם בנט נציג מטעם מפלגתו. "איך אתה קשור לעניין?", שאל אותו בפליאה ראש הממשלה. "גם אני איתם בעניין השבת", השיב לו בנט.

מצד שני, בזירה התקשורתית קולם של בנט ואיילת שקד, וגם של מרבית חברי הכנסת של המפלגה, כלל לא נשמע. "הגיעו אצלנו למסקנה שנצא גרוע, בלי קשר לאיך נגיב לנושא", הסבירו גורמים במפלגה. "אם יצעקו אצלנו שאסור לחלל שבת, יבואו החבר'ה שמוגדרים כדתיים-לייט וגם החילונים שתומכים בבית היהודי ויגידו שהפכנו למפלגה קיצונית. אם נגיד שאסור לעצור את עבודות הרכבת בשבת, יבואו החרד"לים ויתקפו אותנו. לא נצא מזה".
אגב, ותיקי המפלגה נזכרו השבוע שהייתה זו דווקא המפד"ל שהפילה בעבר ממשלה בעקבות חילול שבת. בדצמבר 1976, לאחר טקס קבלת מטוסי 15-F שהיה כרוך בחילול שבת, פרשה המפלגה מהקואליציה והובילה לבחירות 77' שבהן עלה הליכוד לשלטון.
גורמים בבית היהודי הזהירו בימים האחרונים את החרדים שאם יפתחו במלחמת עולם בנושא השבת, כדאי גם שייערכו לקפיצה של לפיד בסקרים. וכאן אנחנו נכנסים לחישובי הרווח וההפסד של כל המעורבים במשבר הפוליטי סביב השבת. היו שנזכרו השבוע באמירתו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה לאחר מלחמת לבנון השנייה, כי אם היה יודע שישראל תגיב כפי שהגיבה, הוא היה מוותר על פיגוע החטיפה בגבול לבנון-ישראל שהצית את המערכה כולה.

להבדיל אלף אלפי הבדלות, היה השבוע מי שאמר כי אילו החרדים היו יודעים עד היכן יגיע משבר השבת, וכמה יחסי ציבור רעים ייגרמו למפלגות החרדיות בקרב הציבור הרחב, הם היו חושבים על כל העניין פעם נוספת. "אני באמת לא מצליח להבין את הפוליטיקאים החרדים", אמר השבוע בתסכול בכיר בליכוד. "הם לא מבינים שבמו ידיהם הם בונים את לפיד? הם היו צריכים לפחות לאפשר את העבודות בקו חיפה-ת"א, שיצרו את כל הברדק ביום ראשון. אבל הם לא מסתכלים קדימה".
אז נכון, החרדים אמנם קיבלו את השורה התחתונה שחיפשו - צמצום עבודות הרכבת בשבת למינימום - אך נפגעו חזק בכל מה שקשור לדעת הקהל. בנוסף, כשראשי המפלגות החרדיות חזו בתוצאות סקר המנדטים שפורסם השבוע בערוץ 2, הם הבינו שהאזהרות שהשמיעו באזניהם אנשי הליכוד והבית היהודי על כך שלפיד יהיה המרוויח היחידי מכל הסיפור, התבררו כמדויקות.

ישראל כץ קיבל אולי כמה נקודות זכות בציבור הרחב, אולם בתוך מפלגתו שלו הוא איבד לא מעט מאחזים חשובים, כמו לדוגמה את השליטה על יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן. ביטן, שהיה בן ברית קרוב של כץ, הבין שעליו להצמיח כנפיים פוליטיות משלו ולצאת לדרך עצמאית. בנוסף, המשבר הפוליטי הבא שיירשם על שמו של כץ יוביל לכך שמכתב הפיטורים יהפוך מאיום למציאות.
ומה לגבי ראש הממשלה? סביר להניח שגם הוא מודע לנזק התדמיתי שנגרם לו, כשפעם נוספת הוצמדה לו תדמית של נכנע סדרתי לחרדים. מעטים יודעים, אך דווקא בנושא אחר שחשוב לחרדים לא פחות - סוגיית סגירת המרכולים בשבת - נאבק ראש הממשלה בתקיפות בדרישות החרדים. אם סיפור הרכבת לא יחזור על עצמו בשבתות הקרובות והנושא יירגע, מעריכים בליכוד שיהיה ניתן להתגבר על הנזק שנגרם השבוע למפלגה. לעומת זאת, אם סאגת העבודות תהפוך לריטואל שבועי קבוע, שקט קואליציוני ויציבות פוליטית יהפכו להיות חלום רחוק.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg