Israel Defense

המטוס המתקדם של חיל האוויר עלה בלהבות

שמו של הטייס שנהרג בתאונה הותר לפרסום - רב סרן אוהד כהן. עמיר רפפורט על האירוע החמור

עמיר רפפורט | 05/10/2016 23:32
 IsraelDefense

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מטוס הקרב שעלה בלהבות על המסלול בבסיס בדרום הערב (ד') היה מהדגם המתקדם ביותר שמשרת בחל האוויר -עד שיגיעו ראשוני המטוסים מן הדור הבא בעוד כחודשיים מטוסי ה"אדיר" F-35. המטוס המכונה "סופה" הוא גרסה מיוחדת לישראל של מטוס האף 16, ומשום כך הוא מכונה בלעז (האות הראשונה בשם ישראל) F-16I

המטוס יוצר במפעלי לוקהיד מרטין בעיר פורט וורת' שבטקסס. בסך הכל, רכש חיל האוויר לא פחות מ-102 מטוסי "סופה" בעסקה הגדולה בתולדותיו. למטוסים מהגרסה הישראלית יש מיכלי דלק נוספים מתחת לכנף (כדי להאריך טווח ולאפשר אופציות תקיפה רחוקות) ומערכות לחימה משוכללות כולל טילים מכ"מים ואמצעי לחימה אלקטרונית מקדמים מתוצרת ישראל.

מטוסי ה"סופה" הם מערך הלחימה המרכזי המשמש כיום מערך של ארבע טייסות קרוב, המעורבות כמעט בכל משימה שוטפת, מתקיפות אוויר-קרקע ועד לגיחות לצורכי מודיעין. על מנת להפעיל את המערכות המתוחכמות, כל מטוס מאויש על ידי טייס ו"מפעיל מערכות" (שהיה מכונה פעם "נווט", אך כיום הניווט הוא  כמעט אוטומאטי כך שהמשימה העיקרית של טייס המשנה היא הפעלת מערכות הלחימה). בתאונה הערב (ד') נפצע מפעיל המערכות באופן קל, בעד שהטייס לא הצליח להיחלץ בשלום מן המטוס הבוער ושילם על כך בחייו.

האסון בדרום הא הפעם השלישית שבה מטוס "סופה" מעורב בתאונה חמורה בחיל האוויר. במקרה הראשון, ננטש מטוס בשלום תוך כדי המראה במלחמת לבנון השנייה, עקב פיצוץ גלגל. בסוף העשור שעבר ננטש מטוס בשלום על ידי צוותו מעל לים התיכון, בגלל תקלה במנוע. המטוסים שבו לטוס בחיל האוויר לאחר שהתקלה נחקרה לעומק, ונמצא כי אין מדובר בכשל סדרתי.

את האסון אתמול תחקור ועדה בראשות קצין בדרגת אלוף משנה, שאותה מינה מפקד חיל האוויר. תאונה תוך כדי נחיתה היא נדירה, ויכולה להעיד גם על טעות אנוש וגם על תקלה טכנית וניסיון של הצוות להציל את המטוס לאחר שכבר ארעה בו תקלה. חיל האוויר שומר על דממה מוחלטת ושעות לאחר התאונה עדיין לא ברור האם הוכרז מצב חירום על ידי הטייסים לפני הנחיתה.

את העובדה שמדובר תאונה שלישית של "סופה" יש לייחס בראש ובראשונה לעובדה שמדובר במטוס הנפוץ ביותר כיום בחיל האוויר, וגם לכך שהוא בעל מנוע אחד- כך שכל תקלה במנוע מביאה בהכרח לנטישה ולהתרסקות.

 שעות אחרי האסון בדרום עדיין כיסה פיח שחור את מסלול הנחיתה. חקירת התאונה תימשך לפחות כמה שבועות. בשלב הראשון יימנע חיל האוויר שוב מטיסות לא הכרחיות מבצעית, לפחות עד שיהיה ידע ראשוני על הגורם לתאונה, בין אם מדובר בטעות אנוש או בכשל טכני.



לכתבות נוספות באתר ISRAEL DEFENSE היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך