Israel Defense

חיל האוויר האמריקאי זקוק לקישוריות

חיל האוויר האמריקאי זקוק לקישוריות - מערכת תקשורת אחודה שתקשר בין מטוסי דור 5 לדור-4, אניות וטנקים ותפיץ מודיעין

דן ארקין | 06/10/2016 15:32
צילום: לוקהיד מרטין
צילום: לוקהיד מרטין IsraelDefense

בעוד מטוסי קרב מדור 5, F-35, נכנסים בהדרגה לשירות בחיל האוויר האמריקני, מבקש חיל האוויר לבנות רשת תקשורת-על, שתאפשר קישוריות מרבית מתקדמת בזמן אמיתי בין מטוסי F-35 ו-F-22 לבינם לבין עצמם ולמטוסי קרב מדור 4, F-16 ו-F15.

שני המטוסים F-35  ו-F-22 מצויידים בחיישנים המאפשרים תקשורת בזמן אמת בין המטוסים בעת קרב. (הערה: זו אחת היכולות שמדגישים בחיל האוויר הישראלי לטובת ה'אדיר'). מפקד פיקוד מטוסי  קרב בחיל האוויר של ארה"ב, גנרל הרברט קרלייל, אמר לאוויישן וויק כי שני המטוסים מדור 5 הם 'מאגרי מידע מעופפים', המסוגלים לאסוף מודיעין ולהפיצו לטווחים ארוכים, למעשה בכל העולם. אלא שכרגע אין בידי חיל האוויר  מערכת תקשורת אחת אחודה וכוללת, שתאפשר הפצת המודיעין הנאגר על ידי מטוסי החמקן. לדברי הגנרל, יש לבנות  מערכת תקשורת שתנצל את היכולות של חיישני החמקנים, ותאפשר שידור מהיר של המודיעין למפקדות ולמרכזי השליטה.

נודע כי שלוש חברות הענק בואינג, לוקהיד מרטין ונורת'רופ גרומן, כבר נענות לאתגר, ויתחרו ביניהן על פיתוח וייצור מערכת התקשורת.

גנרל קרלייל אמר עוד כי שני מטוסי החמקן, F-35 ו-F-22, וכן המפציצים מדגם B-21, מסוגלים לאגור טונות של מידע מודיעיני "ולנו אין בשלב זה מערכת להפצת המידע לצרכניו". הרעיון המבצעי הוא שטייסי F-35 ו-F-22 , שייכנסו ראשונים לשדה המערכה בגלל החמקנות שלהם, ישדרו במהירות מידע מודיעני ותמונות של מטרות  למבנים של מטוסי F-15 ו-F-16, שייכנסו לתקוף את המטרות.

מטוסי F-22, למשל, נבנו כך שמערכת התקשורת שלהם יכולה לחלוק מידע רק עם מטוסים מאותו סוג על ידי שימוש בערוץ נתונים בין-מטוסים (UNFRAFLIGHT DATA LINK). זה התאים לתקופה שבה חיל האוויר סבר שכל מטוסי הקרב שלו יהיו חמקניים. היום ברור שחיל האווירי משתמש למבצעיו גם במטוסי דור 4, כמו  F-16, F-15  ו-F-18.  מטוסים אלו משתמשים בערוץ תקשורת שניתן לאיתור על ידי האויב. ב-F-35, למשל, יש יכולת להשתמש בערוץ זה (הנקרא LINK 16), אלא שאז יתגלה מטוס החמקן ויאבד את חמקנותו.

גנרל דיוויד דפטולה, לשעבר ראש המודיעין של חיל האוויר, אומר כי הפתרון הוא שהפנטגון יקים רשת תקשורת שתקשר בין כל סוגי המטוסים לבין צרכני המודיעין, כולל כלי טיס אחרים, ספינות של הצי וטנקים.  הצי האמריקני מתקדם מאוד בתחום זה ויש לו מערכת תקשורת אחודה, בעוד שחיל האוויר לוקה בפיגור בתחום.

על כל פנים, התעשיה הביטחונית בארה"ב נענית לאתגר ומתכוננת למכרזים שיבואו:  בואינג כבר פיתחה בחשאי מערכת TALON HATE, לוקהיד מרטין עובדת על פיתוח מערכת התקשורת L-3, ואילו נורת'רופ גרומן מפתחת דגם מתקדם, בלוק 4, של מערכת התקשורת MADL  של מטוסי  F-35



לכתבות נוספות באתר ISRAEL DEFENSE היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך