עימות חזיתי: הטייסים ואל-על במסלול התנגשות

על רקע העיצומים, חילופי דברים קשים בין הטייסים להנהלה. מקורב לטייסים: "החברה מנסה לבלוע נתח שוק ענק, ולכן נתקעת עם טיסות לא מתוכננות". אל-על: "הכול כסף, חבל שאין מבוגר אחראי בין העובדים"

אסף גולן | 17/11/2016 13:29
טיסות 'אל על' 078 מהונג-קונג לתל-אביב בוטלה היום (יום ה') בגלל עיצומי הטייסים, כחלק מהמשבר המחריף בחברה. "החברה תשיב לנוסעים את כספם", מסרה 'אל על' בעמוד הפייסבוק שלה. "עיצומי הטייסים פוגעים זה חודשים ארוכים בפעילות החברה. העיצומים מתבטאים בחוסר ההיענות של הטייסים לאייש טיסות ולטוס כטייסים פעילים הלוך וחזור, ובדרישה לטיסה רק בכיוון אחד. צר לנו על הפגיעה בנוסעים, אך אין בידינו כל ברירה אלא להחזיר את הסדר על כנו ואת החברה לפעילות סדירה".

נוסע ישראלי שהיה אמור לחזור מהונג-קונג סיפר שמצא חלופה של חזרה לארץ דרך תאילנד, ונחיתה מאוחרת בשש שעות ממועד הנחיתה הנוכחי. בעמוד החברה בפייסבוק תקפו הנוסעים את החברה והתלוננו על חוסר גישה למוקד הטלפוני, שאינו משיב לפניותיהם.
 
צילום: אלי דסה
מטוס אל על בשדה התעופה בן גוריון. המשבר מחריף צילום: אלי דסה

בין הנהלת החברה ובין הטייסים מתנהל משא ומתן כבר כמה חודשים. סלע המחלוקת הוא דרישתם של הטייסים שיוצאים לטיסות לא מתוכננות לשוב כנוסעים, ולא להמתין ביעד יום או יומיים עד שיוכלו להטיס בעצמם מטוס פנוי, כפי שדורשת החברה.

בשלב זה הטייסים פשוט מסרבים לטוס ב"הקפצות" לא צפויות, אך ב'אל על' מאשימים אותם גם בנטילת ימי מחלה רבים מאז פריצת המשבר, במטרה להפעיל לחץ על החברה. "מאז שהמנכ"ל החליט שנגמר הסיפור וטייס שטס לחו"ל חייב לחזור עם מטוס, הם התחילו עם עיצומי מחלה", אומרים ב'אל על'. "הם גם מסיתים את כל עובדי החברה נגד ההנהלה. חבל שאין מבוגר אחראי שאומר להם לחזור למשא ומתן, כי ככה כל הצדדים נפגעים סתם".

לדברי הטייסים "הקפצות" גורמות לשינוי מוחלט של לוח הפעילות החודשי שלהם, ולפגיעה בהם ובבני משפחותיהם. "הם רוצים שהטייס ישבש את כל החיים שלו. הם לא באים לקראתנו", אומר מקורב לארגון הטייסים בחברה. "לכן טייסים מסרבים לצאת, ואז החברה מפרסמת שאין לה טייסים. זו כמובן הצגה לא נכונה של המציאות. בכל רגע נתון יש טייסים שרוצים לצאת לחו"ל, אבל הם גם רוצים לחזור מהר ככל האפשר".
 
צילום: יהודה בן יתח
מטוס אל על באוויר. הטייסים רוצים לחזור כנוסעים צילום: יהודה בן יתח

"אין כזה דבר כמעט"

בחברה אומרים מנגד שהבעיה שולית ולא חדשה, ועיקרה דווקא שכר וכסף. "אין כזה דבר כמעט, טיסות מחוץ ללוח הזמנים", מסרו מ'אל על'. "לוח הזמנים מסודר מראש, ויש מעט טיסות שנכנסות פתאום. בעבר טייסים לקחו טיסות כאלו, וחזרו אחרי 44 שעות מנוחה עם מטוס חדש. עכשיו, אחרי שהם רצו לעצמם תוספת שכר של 270 מיליון שקלים, וכן להיות ועד נפרד משאר עובדי החברה, פתאום הם התחילו לדרוש לטוס רק צד אחד. המשמעות היא שבמטוס חוזר יש ארבעה טייסים שמטיסים את המטוס וארבעה שנחים במחלקת עסקים. ככה יש באוויר שמונה טייסים במקום ארבעה, וזה על חשבון טיסות וצוות זמין. כל השמונה מקבלים משכורת, וכך הוצאות החברה מתייקרות".

המקורב לארגון הטייסים חולק על הדברים מכול וכול. "החברה מנסה לבלוע נתח שוק ענק, ולכן נתקעת עם טיסות לא מתוכננות. את ההפתעות היא מפילה על הטייסים בלי להתחשב בהם", הוא אומר.

בית הדין לעבודה סירב לתת סעד לחברה ולפעול נגד הטייסים המסרבים להגיע לטיסות לא מתוכננות. בעדותו של אחד הטייסים בבית הדין הוא סיפר: "נתבקשתי לצאת הלילה שוב לניו-יורק. אני מתוכנן לצאת בחמישי בבוקר לפריז, העברה ללונדון, סימולטור סופ"ש, חזרה בראשון מאוחר בערב, ואז בשלישי בערב בנגקוק. משם אני חוזר בשישי בבוקר. זה לוח הזמנים, ואני לא יודע מתי התכוונו להחזיר אותי מניו-יורק, כי לא שאלתי. זה לא שפוי, לא מקצועי, לא בטיחותי, לא בריא. לא הייתי חייב, אז אמרתי שלא אוכל לעזור".

כדי לפתור את הבעיה החברה חוכרת מטוסים של חברות אחרות ושוכרת טייסים זרים, שישלימו את הטיסות שאינן מתקיימות בגלל העיצומים. "אנו לא עושים זאת בהנאה, זה עולה לנו כסף רב", נמסר מהחברה. "הטענה שהחברה חוסכת ככה היא לא נכונה".

המקורב לארגון הטייסים זועם על מהלכי החכירה הזרה. "הזמנת טיסה של 'אל על' עם הביטחון שבה, האמצעים המשוכללים והצוות הישראלי, ועובדים עליך בעיניים מסיבות כלכליות. זו הונאה של הציבור. החברה מסרבת להודות בכך, ונלחמת בטייסים שלה, שהחברה היא הבית שלהם. 'אל על' הופכת ככה לחברת תיירות ולא חברת תעופה, וזו גם פגיעה בעבודה העברית", הוא אומר. "החברה ברווחים גדולים דווקא בגלל התגייסות הטייסים. במקום להעריך זאת תוקעים להם סכין בגב, ומנהלים נגדם לוחמה פסיכולוגית".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך