ניסנקורן ייפגש עם ראשי אל-על וינסה לפתור את המשבר

סכסוך העבודה בין הטייסים להנהלה נמשך, וטיסות מוסיפות להתבטל. ההתפתחויות האחרונות: יו"ר ההסתדרות החליט שינסה לפתור את הסכסוך בדרכי שלום, החברה שינתה את מדיניות ביטול הטיסות שלה, המשבר הגיע לוועדת הכלכלה

אסף גולן | 20/11/2016 11:58
תגיות: אל על,שביתת עובדים
ביטולי הטיסות בחברת התעופה הלאומית אל-על נמשכים גם הבוקר (א'), כשמאחורי הקלעים מתנהלים מגעים לסיום הסכסוך. הבוקר הודיעה החברה כי "בעקבות החרפת עיצומי הטייסים בראשות קברניט ניר צוק, נאלצה אל-על לבטל הבוקר את טיסת 'אפ' לברלין ואת טיסה 007 לניו יורק וכי טיסה 315 ללונדון תצא במטוס חכור. "חרף פנייה לעשרות טייסים בבקשה שיאיישו את הטיסות, כל ניסיונות ההנהלה לאייש את הטיסות עלו בתוהו. אנו מתנצלים בפני הנוסעים", הודיעה החברה.
 
צילום ארכיון: ראובן קסטרו
מטוס אל על צילום ארכיון: ראובן קסטרו

בתוך כך מתחולל מאמץ של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לפתור את המחלוקת הקשה בחברה. בעוד כחודש צפוי בית הדין לעבודה לפסוק במחלוקת בין החברה לטייסים בשאלת ההקפצות הלא מתוכננות לחו"ל. ואולם, בינתיים מנסה ניסנקורן להיכנס לעובי הקורה ולהגיע להסכם מוסדר בין הצדדים בדרכי שלום.

גורם בהסתדרות מסר ל-nrg  כי ניסנקורן פנה לצדדים וביקש לקיים פגישה השבוע. "הוא מבין שיש פגיעה גם בעובדים, גם בהנהלה וגם בחברה. לכן הוא החליט לקחת את הנושא אליו ולפעול בצורה ישירה. אנחנו מקווים שככה ייווצר הסכם שיהיה מקובל על כל הצדדים, בלי שאף גורם יצא בתחושה שכופפו את ידיו", אמר הגורם. לדברי הגורם, הצדדים הסכימו להגיע לפגישה ולשמוע את טענות הצד השני.

שתי מחלוקות גדולות דורשות את תשומת לב החברה כעת. הראשונה קשורה בוויכוח פרשנות בין הטייסים להנהלה, סביב פרוצדורת ה'הקפצות' לחו"ל. הטייסים רוצים לחזור בטיסה הקרובה לארץ באותו מטוס, הנהלת החברה רוצה שהטייס ינוח בחו"ל 48 שעות ויחזור עם מטוס אחר, באופן שיעניק לה יותר גמישות בניהול כוח האדם שלה.
 
צילום: פלאש 90
מבין שיש פגיעה גם בעובדים, גם בהנהלה וגם בחברה, והחליט לפעול בצורה ישירה''. אבי ניסנקורן צילום: פלאש 90

הטייסים עומדים בסירובם לדרישת ההנהלה כבר שנה וחצי האחרונות, והמחלוקת, שכבר נדונה בבית הדין לעבודה, נפתרה זמנית כשהחברה קיבלה את בקשת הטייסים לחזרה מהירה באופן חלקי, ויצרה מסלול בו הטייס נח 24 שעות, מחזיר את המטוס, ומקבל על כך תשלום מיוחד. סידור זה שפעל בשנה וחצי האחרונות התפוצץ לקראת פסיקת בית הדין לעבודה. מה גרם לפיצוץ? גם זה נתון לפרשנות.

המחלוקת הגדולה השנייה נוגעת להסדרת מעמד עובדי הקרקע: הדיילים, הטכנאים ואנשי הניקיון. ההסתדרות פועלת בזירה הזו בראשות אבי אדרי, יו"ר עובדי התחבורה. לדברי אדרי "החברה לא מוכנה לקלוט שום עובד חדש ומעדיפה כל פעם לפטר עובדים במקום לתת להם קביעות. כל סוף שנה ב-31 לדצמבר הם חוגגים 'סילבסטר שחור' כי החברה פשוט מפטרת מאות עובדים, חלקם מסורים ומצוינים. השנה כבר פוטרו 150 עובדים ועוד 250 יפוטרו ב-31 לדצמבר הקרוב.

"חוקית, החוק לצד החברה אבל אנחנו לא מוכנים יותר למצב הזה ודורשים שלפחות העובדים הכי טובים יישארו. אנחנו נפעל בעוצמה מול החברה, שלצערי מנצלת את עיצומי הטייסים כדי להשחיר את כלל העובדים".

ממשרדי החברה נמסר בתגובה על הדברים כי מדובר ב"עובדים זמניים ללא הגבלת זמן, שאוגדו במסגרת הסכם מיוחד בתאום ובחתימת ההסתדרות ומתוך רצון טוב של הנהלת אל-על. ההסדר מנע את סיום העסקתם והכנסתם למעגל העבודה. אומנם מדובר בקבוצת עובדים מסורה מאד - אך בלתי מקצועית". חברת אל-על טענה עוד כי היא "לא חזרה בה מההסכם. מדובר בהסכם שפג תוקפו ומשכך עבר מן העולם. ההסתדרות הגישה תביעה לבית הדין המחוזי לעבודה על מנת להאריך את תוקף ההסכם, אך משנוכחה שאין לתביעתה בסיס החליטה למשוך את התביעה".

הנציג מטעם ההסתדרות סיפר עוד ל-nrg כי המצב הנוכחי, שבו מטוסים נחכרים על ידי החברה, פוגעת בכלל העובדים שלא נותנים שום שירות למטוסים הזרים. חשש נוסף של העובדים הוא מכניסת דגם המטוסים החדש '787' שייתר חלק מהטכנאים שיודעים לטפל במטוסים ישנים יותר. "החברה הבטיחה לנו בעבר לקלוט את העובדים האלו בתפקידים אחרים, אבל אנחנו חוששים מאוד שהמאבק בטייסים הוא מסך עשן, שמאחוריו יפוטרו המון עובדים אחרים. צריך לזכור שהטייסים הם רק עשרה אחוזים מעובדי החברה. הם יסתדרו, אנחנו חוששים ליתר. היה עם כלל העובדים הסכם והוא בוטל ולכן נראה שהחברה בדרך לסכסוך עבודה".

באל-על מכחישים את כל הטענות. "קודם כל יש הסכם עם העובדים עד 2018. ההסכם הזה נחתם ואנחנו לא מבינים למה ההסתדרות חוששת. בכלל הטענה כי עובדים יפוטרו אינה נכונה. מנכ״ל החברה, דוד מיימון, התחייב בשיחות שקיים עם עובדי החברה שאף עובד לא יפוטר בגין קליטת המטוסים ואף אמר כי "יתרה מזאת, בימים אלו אנו עוסקים בגיוסם של מאה עובדים חדשים לצורך קליטת המטוסים החדשים".
 

צילום: יוסי זליגר
התחייב שאף עובד לא יפוטר בגין קליטת המטוסים. מנכ''ל אל על דוד מימון צילום: יוסי זליגר

בחברה טוענים עוד שהטייסים עושים סיבוב על שאר העובדים: "הטייסים רצו בכלל להיות ועד עצמאי שלא מייצג את שאר העובדים. עכשיו שההסתדרות מתנגדת לזה, הם גוררים את שאר העובדים למאבק לא נכון. ברגע שהעיצומים יפסיקו, נפסיק לחכור מטוסים ותהיה עבודה לכלל עובדי הקרקע". מנכ״ל החברה הצהיר עוד מספר פעמים כי המטוסים החכורים יוחזרו במידה והטייסים יתחייבו להפסיק ולטוס בכיוון אחד בלבד.

עוד הודיעה הבוקר אל-על על עדכון מדיניותה באשר לשינוי וביטול טיסות: "לאור השינויים בלוחות הזמנים בשל עיצומי הטייסים, החליטה החברה להקל על מדיניות הביטול והשינוי של לקוחות החברה. הוחלט כי ביחס לטיסות היוצאות עד ליום 30 בנובמבר 2016 תאפשר החברה ביטול הטיסה והחזר כספי מלא בגינה ללא דמי ביטול, וכן תאפשר שינוי מועד הטיסה ללא דמי שינוי".

בתוך כך הודיע היום (א') יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), כי בכוונתו לכנס ביום חמישי הקרוב את הוועדה לדון בנעשה בחברת התעופה כדי לסייע להביא לסיום המשבר. ח"כ כבל הודיע כי לפני הדיון בכוונתו להיפגש עם כל צד בנפרד.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך