דו"ח המבקר: חגיגת מינויים בשלטון המקומי בישראל

חברי סיעות של ראשי ערים מונו לתפקידים בכירים בעירייה, עובדים התקבלו ללא מכרז או במכרז לא תקין, ותשלום שכר טרחה גבוה. מבקר המדינה מפרסם דוח חריג על שיטת המינויים ברשויות המקומיות. בשני מקרים נמצא חשד לפלילים

ניקי גוטמן ויאיר קראוס | 22/11/2016 16:00
תגיות: מבקר המדינה,רשויות מקומיות,נשר,עפולה
דו"ח מבקר המדינה על תפקוד הרשויות המקומיות בישראל מגלה מינוי של עשרות בעלי תפקידים שלא על פי הנהלים והכללים הקבועים בחוק. בחלק מן המקרים מצא המבקר חשדות לפלילים והעביר את ממצאיו לטיפולו של היועץ המשפטי לממשלה.

בשלהי שנת 2014 ובראשית שנת 2015 בדק משרד מבקר המדינה את הליכי הקבלה לעבודה, בעיקר למשרות בכירות, של בעלי זיקה פוליטית או אישית לראש העירייה או לסיעתו או לסיעה החברה בקואליציה העירונית, בעיריות אשקלון, חדרה, נשר, עפולה וקריית אונו.
המכרזים התקיימו בצורה לא תקינה. חגיגות המינויים ברשויות.

עוד נבדקו הליכי הקבלה לעבודה בתקופה הנסקרת בחברות עירוניות של שלוש עיריות: בעפולה - החברה הכלכלית לפיתוח עפולה בע"מ; באשקלון - החברה הכלכלית לאשקלון בע"מ, החברה העירונית לתרבות, נוער, ספורט ונופש אשקלון בע"מ; ובגבעתיים  - יעד חברה לפיתוח גבעתיים בע"מ. בדו"ח המבקר מובאים נתונים על הליכי 36 מכרזים למינוי עובדים: 17 בעיריית עפולה, 7 בעיריית נשר, 8 בעיריית אשקלון, 2 בעיריית חדרה ו-2 בעיריית קריית אונו.

משרד מבקר המדינה מצביע על מועמדים שמונו לתפקידים - מקצתם בכירים - בשש העיריות, ברובם זמן קצר לאחר מועד הבחירות, בעיקר בגלל זיקתם הפוליטית או האישית לראש העירייה, לחברי סיעתו או לחברי סיעה אחרת בקואליציה העירונית. הזיקה נקבעה לאחר שנבדקו היבטים של הליך המינוי, ובכלל זה - קביעת הצורך בתפקיד, אופן פרסום המכרז, קביעת תנאי הסף, פרק הזמן להגשת המועמדות, קביעת הרכב ועדת הבחינה, כישורי המועמדים, נימוקי ועדת הבחינה ותנאי העסקתו של המועמד הזוכה.

המבקר מצא כי בכל הרשויות שנבדקו מונו אנשים לתפקידים כאשר המכרזים התקיימו בצורה לא תקינה ולא על פי הנדרש בכללים. בחלק מהעיריות מונו אנשים לתפקידים חדשים שלא היו קיימים לפני הבחירות.

ב-23 מכרזים שנבדקו (16 בעיריית עפולה ו-7 בעיריית אשקלון) היו בוועדות הבחינה חברים בעלי זיקה לראש העירייה, ועולה חשש שזיקתם הטתה את בחירתם והכריעה את הכף לטובת מועמדים שבתקופת הבחירות פעלו להיבחרו או לטובת סיעתו; מקצתם אף היו ברשימת המועמדים של סיעתו למועצת העירייה.

המבקר כותב כי בייחוד בלטה בעניין זה עיריית עפולה: המועמדים שהוצבו במקומות 4, 7, 10, 11, 13 ו-14 ב'תנופה לעפולה', סיעת ראש העירייה, נבחרו לאייש תפקידים בעירייה, ברובם בכירים.
צילום: יגאל לוי
חברי סיעתו של ראש העיר עפולה מונו לתפקידים בעירייה צילום: יגאל לוי

בשישה מכרזים לתפקידים בכירים בעפולה פורסמו שמות הזוכים עוד לפני שנבחנו המועמדים בפני ועדת הבחינה; לא זו בלבד, אלא של"זוכים" הותאמו מספרי טלפון פנימיים בעירייה והם שובצו בחדרים, קודם הדיון במכרז.

בחברות העירוניות והכלכליות באשקלון, בעפולה ובגבעתיים מונו עשרה עובדים בעלי זיקה לראשי הרשויות או לחברי סיעתם ואשר פעלו בתקופת הבחירות להיבחרו של ראש העירייה, לרבות לתפקידי מנכ"לים ולתפקידים בכירים נוספים. בהליכי מינוים של הבכירים האלה נמצאו בדרך כלל ליקויים כבדי משקל.

לנוכח הליקויים החמורים, המהותיים וכבדי המשקל שהעלה משרד מבקר המדינה בהתנהלות עיריות נשר ועפולה, הפגיעה באמון ציבור תושבי הרשויות במוסדות השלטון המקומי ומינוי מועמדים שנראה כי קשריהם קדמו לכישוריהם, ממליץ משרד מבקר המדינה למשרד הפנים לנקוט צעדים תקיפים העומדים לרשותו על פי דין כנגד ראשי עיריות אלה בגין פגיעה קשה בסדרי מינהל תקין, בטוהר המידות ובמוסר הציבורי. יצוין כי בעת סיכום הדוח ומסקנותיו התגבש במשרד מבקר המדינה החשש לעבירות פליליות בכמה עניינים. בהתאם להוראות הדין יועברו אלה ליועץ המשפטי לממשלה.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך