תצפיות, מארבים, וחילוט רכבים: צה"ל נלחם במסתננים

במערכת הביטחון חוששים שתשתיות טרור ינצלו את האזורים שבהם גדר ההפרדה לא הושלמה ומנסים במסגרת שינוי מדיניות הפעילות לסגור מעגל על המעורבים כולם - הנהג ו'מורה הדרך'

יוחאי עופר | 21/11/2016 15:04
תגיות: צבא וביטחון,מסתננים,צה"ל,גדר ההפרדה
במערכת הביטחון מתקשים להצביע על הכמות המדויקת של שוהים בלתי חוקיים שנמצאים בישראל והגיעו משטחי יהודה ושומרון. אולם על פי הערכות שונות, מדי חודש נכנסים עשרות אלפים לעבוד ולהתפרנס בשטחי ישראל.
אי.פי.איי
מנסים לגבש דרכים יצירתיות כדי להתגבר על התופעה. פלסטינים חוצים את גדר הפרדה. אי.פי.איי

עיקר ההסתננויות הן ככל הנראה בעיקר באזור ירושלים, גוש עציון, דרום הר חברון ומדבר יהודה. באזורים אלו טרם הושלמה גדר ההפרדה, אם כי בחודש יוני האחרון, בעקבות גל הטרור, החלה השלמת המקטעים החסרים, בעיקר באזור דרום הר חברון. לא פעם מחבלים פלסטינים שרצו לחדור בקלות לשטח ישראל בחרו לעשות את כל הדרך דרומה כדי להסתנן דרך הפרצות המוכרות.

באזור צפון השומרון, גוש דן והשרון עומדת הגדר כבר מספר שנים ונותנת מענה טוב אך לא הרמטי, ועדיין ישנם לא מעט שוהים בלתי חוקיים שמצליחים לעבור גם באזור השומרון את המכשול. הסוגיה הזו מטרידה את מערכת הביטחון, בעיקר מתוך החשש שהטרור ינצל את נתיבי החדירה האלו ויצליח לחדור לשטח ישראל בקלות, כפי שכבר קרה במהלך השנה האחרונה. 

בשטח מדובר במבצע שאינו מורכב כלל ומתנהל במהירות - איסוף פלסטינים, הגעה לאחד המקטעים בגדר ומעבר מהיר לשטח ישראל. כשמדובר על עשרות רבות של קילומטרים, לא בכל אחד ניתן לשלוט לחלוטין ולסכל את המעברים הללו. מהמקטע הפרוץ ועד פתח תקווה, רעננה, כפר סבא וכל מרחב השרון או גוש דן יכולות להפריד רק מספר דקות נסיעה.
צילום: חטיבת דובר המשטרה
סוגיה שמטרידה את מערכת הביטחון. שוהים בלתי חוקיים חוצים את גדר ההפרדה. צילום: חטיבת דובר המשטרה

בפיקוד מרכז מנסים לגבש דרכים יצירתיות כדי להתגבר על התופעה. "למדנו כמה דברים יחד עם המשטרה. הבנו והצבנו הישגים נדרשים ושינינו קצת את עוצמת העבודה שלנו ואלמנטים בעבודה בשטח", אמר קצין בכיר באוגדת איו"ש. "אחת הנקודות הראשונות, היא המשמעות הכלכלית - מדובר על עסק כלכלי משמעותי ורחב שכל מי שמעורב בו מגלגל סכומי כסף לא מבוטלים", הוסיף.

"איך זה עובד? אני בא למישהו ומשלם לו מאתיים שקל והוא דואג לקחת אותי לגדר" הסביר הקצין הבכיר. "מדובר בשירות שניתן לאותו שב"ח מהאיסוף, עד המעבר, ונגמר בנסיעה ליעד, והכל בתמורה למאתיים שקלים. מהצד השני, מי שמתפרנס מהעסק הזה מפעיל הסעות לגדר וממנה לשטח ישראל, ולעיתים גם נדרש להצטייד בסולם או כלים לחתוך את הגדר", ציין.

צילום: הדר מוריץ
בצה''ל החליטו למקד את המאבק לא רק נגד השב''ח. מעבר שב''חים בתחום מוא''ז בני שמעון. צילום: הדר מוריץ

לדברי הקצין, בחודשים האחרונים התמקדו בתשתיות השב"ח, בעיקר בגלל החשש שתשתיות טרור ינצלו אותם. במסגרת ניסיונות הסיכול החליטו בצה"ל למקד את המאבק לא רק נגד השב"ח עצמו, אלא התשתית כולה שכוללת את הנהג המסיע או את 'מורה הדרך'. "אם תפסת את מורה הדרך והמסיע בזמן הסעת שוהים בלתי חוקיים אתה לוקח לו את הרכב ששימש אותו לדבר העבירה, וכבר מטפל בבעיה מרכזית של חלק מתשתית כזו", הסביר הקצין.

בצבא מנסים במסגרת שינוי מדיניות הפעילות לסגור מעגל על המעורבים כולם, כדי שהמעצר יניב פירות ולא יהיה לשווא. ברגע שנעצרת חולייה ישנו כמובן משקל לסיכול שלהם בשטח - האוטו שמשמש את החולייה יוצא משימוש, וכך גם מובילי הדרך והנהג שנעצרים. היעד הוא שכל סיכול יוביל גם לנזק כלכלי שיפגע בפעילות השב"ח ויגרום להם לחשוב מחדש על המעשה. 

"אם תפסת גם את השב"ח אנחנו מזינים לו דרך המסוף המשטרתי עבירת שב"ח, ואם הוא חזר על העבירה בפעם השנייה הוא כבר נעצר ומובא בפני שופט. עכשיו זה לא רק מעצר שלהם, אלא גם חקירה והבאתם בפני שופט, וגם הלכו להם מאתיים שקל כי את המעבר לשטח ישראל הוא לא צלח", הסביר הקצין הבכיר.

בעבור שינוי התפיסה הונחו תצפיתניות לאתר את אותן מכוניות, ובמקביל הוצבו כוחות במארבים בעומק השטח ולא רק סמוך לגדר, כדי להשקיע יותר באותה הפללה נדרשת. "תצפית מזהה ומצלמת רכב כזה, והיא נשארת לעקוב אחריו ומתעדת את ירידת השב"ח ולא עוזבת את הרכב", הוסיף הקצין.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך