35-F בדרך לישראל: "פרצו פה גבולות"

לוח שעונים שעובד במגע, קבלת הנחיות קוליות מטייס ומערכת שמתריעה על בעיה בגלגל, אלו הם רק חלק מהמערכות המתקדמות של שני מטוסי החמקן שיגיעו עוד כשבועיים לבסיס נבטים. הדור החמישי של מטוסי הקרב - "עושה הכל", אמר קצין בכיר

יוחאי עופר | 29/11/2016 16:10
תגיות: מטוס החמקן,F-35,חיל האוויר
שני מטוסי החמקן החדשים, מסוג F-35, ינחתו בישראל עוד כשבועיים במנחת של בסיס נבטים, ויצטרפו למשפחת חיל האוויר הישראלי. כיום, תשע מדינות מחזיקות במטוס מלבד ישראל, ומחירו נע בין 85 למאה מיליון דולר. על אף שפרויקט הפיתוח של המטוס נתקל בתקלות ועיכובים רבים, מרבית המומחים טוענים כי מדובר במטוס המתקדם בעולם, עם יכולות שטרם נראו. ה-F-35 אמור להיות מטוס הקרב המאויש האחרון.

"הוא מדבר אחרת, חושב אחרת, ומתנהג אחרת", אמר קצין בכיר על החמקן, ובשמו העברי – "אדיר". "המטוס הזה יביא מידע שאין לנו היום", הוסיף קצין אחר. שני המטוסים שיגיעו ב-12 בדצמבר, יהיו הראשונים מבין 50 מטוסי החמקן שאמורים להגיע לישראל בעשור הקרוב.
צילום: דובר צה''ל
''הדור החמישי של מטוסי הקרב''. מטוס האדיר בפעולה. צילום: דובר צה''ל

בצבא מציינים כי המטוס, שמוגדר "הדור החמישי של מטוסי הקרב", ישנה את תפיסת העולם, ואף מנסים לדמות את המהלך לכניסתם של הפלאפונים החכמים לחיינו. אם בעבר רק התקשרנו ושלחנו מסרונים, היום הסלולרים החכמים יודעים לשרת את בעליהם - ככה גם ה'אדיר', על פי תיאורים שונים של אנשי חיל האוויר. "הוא (המטוס-י"ע) מממש את כל החלומות שלי כטייס קרב", ציין קצין בכיר.

"המטוס עושה הכול, אבל יותר. הוא עושה באופן עצמאי את מה שעשו בעבר כמה מטוסים יחד, ממש כמו השינוי שהרגשנו עם הטלפון החכם. יש בו משהו מתקדם, שיכול להיות שאנחנו עוד לא מבינים בעצמנו עד כמה. פרצו פה גבולות", הוסיף אותו קצין.

החמקן F-35 בדרך לישראל. צילום: דובר צה"ל


לפני כשנה וחצי החלה עבודת צוות ההקמה של טייסת "נשר הזהב" הוותיקה בפיקודו של סא"ל יותם, שיהיה מפקד הטייסת הראשונה של מטוס ה'אדיר'. צוותי האוויר עברו הכשרה בארצות הברית בבסיס חיל האוויר האמריקאי במשך ארבעה חודשים, ורק לפני ימים אחדים חזרו הצוותים לארץ.

באוגוסט 2013 טייסת "נשר הזהב" חדלה להיות מבצעית, וכעת היא תקלוט את מטוסי הקרב המתקדמים ביותר, ותהיה בתוך כשנה הטייסת המבצעית הראשונה בעולם שמפעילה את מטוסי ה-35-F, מלבד ארצות הברית – לה, שתי טייסות כאלו.
צילום: דובר צה''ל
הכשרת הטייסים על המטוס תחל רק בעוד כשלוש שנים. מטוס האדיר. צילום: דובר צה''ל

"זו קפיצת מדרגה ביחס למטוסי הקרב שיש לנו היום", ציין סא"ל יותם. "מניסיון של טיסה בסימולטור של F-35, זו חוויה מדהימה כטייס קרב", הוסיף.

בסוף שנת 2017 יפעלו בטייסת תשעה מטוסים, ובתחילת 2019 תוגדל היכולת המבצעית של המטוס, באמצעות מספר שדרוגים. כמו כן, לפי תוכניות של חיל האוויר, עיקר אימוני הטיסה יתבצעו על סימולטור מתקדם שנבנה בבסיס נבטים. עד שנת 2018 יפעלו ארבעה סימולטורים.

"אנו ניקח את ה-F-35 ונהפוך אותו לישראלי. אנחנו נתקין בו יכולות מתקדמות שיש לנו בטכנולוגיה הישראלית, וכך נוכל לוודא שהיתרון האיכותי הזה נשמר בכל הזירות", הוסיף סא"ל יותם.
צילום: דובר צה''ל
סא''ל יותם: ''אנחנו נהפוך את המטוס לישראלי''. מטוס האדיר בפעולה. צילום: דובר צה''ל

בחיל האוויר מציינים כי מפקד החיל, אלוף אמיר אשל, הנחה את אנשיו שלא ינסו להתאים את ה'אדיר' לחיל האוויר, אלא להתאים את חיל האוויר אל ה'אדיר'.

הכשרת טייסים בקורס טיס על מטוס ה'אדיר' תחל רק בעוד כשלוש שנים, למרות שלוח האימונים וטיסות המבחן שלו כבר מוכן. בחיל האוויר רוצים להשלים תחילה את תהליך הלימוד ובעיקר לנסות ולאפיין מה נדרש מהטייס שמפעיל אותו.

בניגוד למטוסי עבר, מדובר הפעם על מטוס שהוא בעיקר בעל מערכת ממוחשבת וטכנולוגיות מתקדמות. כך למשל יודעת המערכת להתריע על בעיה בגלגל ואף להזמין גלגל חלופי מהחברה המייצרת במידת הצורך.

במטוס אין מתגים, ומול הטייס מוצב לוח שעונים שעובד במגע. בקסדת הטייס יש עדשות שמציגות ב-360 מעלות את כלל המדדים. כמו כן, הטייס יכול להנחות את המערכת בצורה קולית ולהורות על הנחיות.
צילום: דובר צה''ל
''זו חוויה מדהימה כטייס קרב''. מפקד טייסת ה'אדיר', סא''ל יותם. צילום: דובר צה''ל

על פי הצהרות של אנשי חיל האוויר, המטוס שגורף שבחים רבים, יוכל לתקוף ולאסוף מטרות לבדו, ללא סיוע של מטוסים אחרים, וכן לפעול ב'חתימה נמוכה' עד כדי מצב בו כמעט ולא יוכל להיחשף - מצב שלא היה קיים עד כה במטוסי קרב.

במקביל למחמאות, בארצות הברית דווח לא אחת על תקלות שהתגלו במטוס במהלך הליך הייצור שלו. בחיל האוויר דוחים את הטענות ואומרים כי עבור ישראל מיוצרים מטוסים ייחודיים. "לא נתפשר על מצב בו נחשוב שעלולה להיות סכנת חיים. אם יש תקלות, עוצרים ומתקנים, ומי שחושב שלא יהיו תקלות בפרויקט כזה - לא יודע על מה הוא מדבר", אמר גורם בחיל האוויר.

צילום: דובר צה''ל
הטיפול במטוסים ייעשה בישראל. מטוס האדיר בפעולה. צילום: דובר צה''ל

בישראל התעקשו בחוזה הרכישה כי הטיפול במטוסים ייעשה כאן. "המטוס יעזוב את שטח ישראל רק לטובת פעילות מבצעית. אנחנו לא רוצים להיות תלויים ביכולת של ארצות הברית לתיקון המטוסים", אמרו בחיל האוויר.

כמו כן, ציין קצין בכיר בחיל כי "ייקח בין חמש עד עשר שנים עד שנגיע ליכולת שאנחנו מכוונים אליה", והוסיף כי רכישת מטוסי החמקן המתקדמים נועדו לתקיפות ופעילות אווירית רחוקה. "אנחנו לא קונים את ה-F-35 כדי לתקוף בעזה, ואם עשינו את זה –פספסנו", אמר.

ראש מטה חיל האוויר, תא"ל טל קלמן, אמר כי מדובר במטוס עם יכולות משמעותיות. "ה-35-F יאפשר לחיל האוויר לעשות משימות שהמטוסים שלו היום לא יודעים לעשות, הן מבחינת כמות והן מבחינת איכות; בעומק שטח האויב, באזור מרובה איומים ובכמות כוחות שהיא נמוכה בהשוואה להיום", הוסיף תא"ל קלמן.

כמו כן, תא"ל קלמן ציין כי המטוס המתקדם יוכל לבצע משימות ביעדים מרוחקים. "אני לא רוצה לציין מדינות ספציפיות, אבל המטוס יכול להגיע לטווחים מאוד ארוכים ולבצע משימות אסטרטגיות באזור מאוים ובדיוק גבוה".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך