המטריד שבפנים: הציונות הדתית עושה חשבון נפש
בימים האחרונים הכוכבים של המגזר הדתי, אופק בוכריס, גיל שפר והח"כ האנונימי מהבית היהודי, מקושרים לביצוע עבירות מין שונות, שמטילות צל כבד על תפיסת הציונות-הדתית כערכית מהשאר. הרב לוביץ: "שכחו לחנך אותנו שהאישה אינה חפץ"
נדמה כי הכתבות הראשיות בכל האתרים והעיתונים עסקו היום (ה') אך ורק בפרשיות של הטרדות מיניות, אונס ומעשים מגונים. תא״ל אופק (מיל׳) בוכריס, פעם מפקד החטיבה הנערץ של גולני, הודיע כי הוא "לוקח אחריות על המעשים המיוחסים" לו, בהם בעילה אסורה בהסכמה וקיום יחסי מין מלאים ומגעים נוספים בעלי אופי מיני, במספר הזדמנויות עם אחת המתלוננות.אחריו נחשפה הפרשה של גיל שפר, ראש סגל ראש הממשלה לשעבר, שהוגשה נגדו תלונה לאחרונה לפיה תקף מינית אישה במהלך נסיעה משותפת. הבוקר גם נטען נגד חבר כנסת דתי מהבית היהודי כי הוא הטריד מינית מספר נשים. למרות שלא הוגשה כל תלונה ואין תהליך חקירה או בדיקה רשמי בעניין, יו"ר המפלגה נפתלי בנט שוחח עמו, ופוסטים חריפים נגדו פורסמו בפייסבוק בהם צוטטו הנשים שטוענות כי נפגעו ממנו מינית.

כל השלושה הם בני הציונות הדתית. הם מצטרפים לדוידי פרל, ראש מועצת גוש עציון שפרש מתפקידו אחרי שנטען כי הטריד מינית צעירה, ראש קהילת אורות האר"י בצפת ורב הישיבה, עזרא שיינברג, שהודח מתפקידו לאחר שנחשפו אודותיו עדויות של נשים רבות מהקהילה על כך שאנס וביצע בהן מעשים מגונים לכאורה ולגברים מוכרים ומצליחים נוספים. הם מטלטלים את הציבור הדתי, שניצב עתה מול אמת לא נעימה: גם בציבור הערכי והאידיאליסטי שהוא מתיימר להיות יש מטרידים, ושזה הזמן לחשבון נפש.
הרב רונן לוביץ, נשיא תנועת נאמני תורה ועבודה, סבור כי "מעבר ליצר הרע שקיים אצל כל אדם, בין אם הוא דתי ובין אם הוא חילוני, השבר הוא לראות שהתורה לא פועלת עלינו. אם יוסף הצדיק עמד מול פיתויי אשת פוטיפר, הרי שכיום התורה לא מונעת מאנשים דתיים ליפול בנושא עריות. הייתי מצפה לראות שאצלנו זה מצוי בכמות פחותה מזו הקיימת בשאר החברה הישראלית, והדבר למרבה הצער אינו כך. לדעתי הסיבה לכך היא ששכחו לחנך את כולנו לכך שהאישה אינה חפץ".

תהילה פרידמן, יו"ר תנועת נאמני תורה ועבודה לשעבר ועמיתה במכון שחרית, מסכימה עם הרב, וטוענת כי הבעיה נובעת מכך שלא רואים את האישה כאדם בתוך הסיפור. "ראשית, הציונות הדתית לא גרועה יותר ממגזרים אחרים בתחום הזה. העניין הוא שלא מעודדים אצלנו נשים להתלונן, וקושרים הטרדות מיניות לצניעות, כאילו אונס או הטרדה הם דבר שקשור ליצר. זה לא יצר אלא מעשה כוחני. אונס והטרדות קורים גם לנשים צנועות, והסיבה היא שזה נתפס ככישלון ביצר - משהו בין אדם לבוראו ולא משהו בין אדם לחברו. לא רואים את האישה כבן אדם חי. אם נשכיל לחנך שלאישה יש זהות והתקיפה היא כנגדה, אז המצב ישתנה".
הרב לוביץ מוסיף כי "אנחנו באמת נזהרים ומחנכים טוב בנושא הלכות ערווה והרחקה מנשים. אבל לחנך לכך שהאישה אינה כלי שדרכו הגבר מבטא את עצמו בלבד - לא עשינו. לכן, ברגע שהאדם מתרץ לעצמו תירוץ הלכתי כמו שמדובר באישה פנויה, גרושה וכו', הוא מאפשר לעצמו פתח לחטוא. אבל אם היינו מסבירים שאישה אינה כלי לפורקן תאוות אלא היינו מחנכים לכבוד הנשים, אזי הגבר לא היה כל כך נופל".

נשים מהציבור הדתי לא עיוורות לחשיפות פרשיות של הפגיעות המיניות, ומתחילות לדבר על כך יותר בפתיחות. "כל גבר רביעי כיום בחברה הכללית, וגם בתוך הציונות הדתית, הוא אדם שמכור למין. כמות המקרים שנחשפתי אליהם עם השנים היא בלתי נתפסת. ומדובר באנשים עם זקן וגם רבנים - האש מכה בכל מקום", אומרת בכאב דינה אברמסון, אשת תקשורת ושחקנית.
"גרוע מכך, ככל שהמגזר שלנו יתפוס עמדות בחברה וייחשף, נראה יותר ויותר מקרים ונזדעזע שוב ושוב. יש בשררה כוח להשחית וכל שכן בתחום המיני. לכן באמת יש שבר והוא אמתי וממשי. העניין הוא שזו לא בעיה בחינוך, אלא יצר הרע וחוסר הידע איך להכיל אותו".
גם ליאורה מינקה, מנכ"לית ארגון הנשים הדתי 'אמונה', מתייחסת בעמוד הפייסבוק שלה לצבר המקרים. "רצף שמועות ואירועים, המקושרים לדמויות המזוהות עם הציונות הדתית, בעניין פגיעות בנשים והטרדות מיניות - הוא מעורר מחשבות ותהיות, מביך ומטריד. אנחנו לא חסינים, המערכת שלנו לא חסינה ומעולם לא הייתה חסינה. כולנו חייבים להתפכח: יש אצלנו פוגעים ולצערנו יש אצלנו מטרידים, ולצערנו הרב יש נפגעות. זהו גם הזמן להוספת דיבר אחד עשר, שלאורו חייבים ללכת מכאן ואילך, בלי לסטות מילימטר: לא תטריד!".

עורך הדין ואיש הציבור איתמר בן גביר, דווקא טוען כי המצב בציבור הדתי לא נורא כפי שמצטייר בימים האחרונים. "נכון שאין אפוטרופוס לעריות, את זה חז"ל כבר קבעו, אבל כן רואים שהציבור שלנו משתדל בתחום הזה, וזאת בניגוד לדימוי שנוצר מצבר המקרים. אגב, זה לא סוד שהכי קל להרוס קריירה של אדם כיום על ידי טענה בתחום המיני. בתחום הזה בתי המשפט יותר מידי פועלים מחוץ לסמכות החוק וגם לסמכות ההלכה. לכן אני חושב שגם לא כל מקרה צריך ישר להגיד שזה ממש מעשה נורא".
מנגד, פרופסור אביעד הכהן, דיקן המרכז האקדמי ״שערי מדע ומשפט״ ובעבר חבר פורום 'תקנה', נחרץ וטוען כי "יש לא מעט אנשים, גם בקרב הציבור שלנו, שחוטאים בחטא המשולש: הרחקה בנוסח 'לנו זה לא יקרה', 'אין תופעות כאלה אצלנו'; הדחקה והכחשה - כאשר זה קורה מנסים להדחיק ולהימנע מטיפול מידי ויעיל שימנעו מקרים נוספים; והשתקה והסתרה מתוך מחשבה שבכך נגן על שמנו הטוב.
"המבוכה נוראה. המצבור של המקרים שנחשפים, כמו באפקט-דומינו, אחד אחרי השני, ואין תת-מגזר או פרופיל בשדה ציבורי שקודם היינו מתגאים בו כמו ההתיישבות, עולם התורה, הצבא והתרבות, שכביכול נמלט מהרע הזה, שהוא גם אנושי מאוד. משהו בהילת התום שלנו, כ'ציבור הערכי ביותר במדינת ישראל', מעומעם ומעורער עכשיו. אולי יש בזה גם מן ההתבגרות, מן ההכרה בנורמליות, שגם בדמויות שהיינו נושאים אליהן עיניים מוטמע האנושי והנטייה לנפילות מוסריות.

"גם היכולת לטפל במקרים קשים שכאלה היא שעת מבחן לכל אחד ואחת מאתנו: האם אנחנו נוהגים כמנהגו של הקב"ה, המבקש את הנרדף, הרואה בדמעת העשוקים? אנחנו כציבור וכפרטים, מחויבים בעיניי לעמוד קודם כל לצד הנפגעות והנפגעים, ולא להדור פני 'גדול'.
"וכלפי הפוגעים, לזכור שיש גם אופציה אחרת, האופציה של להקים עולם של תשובה, של הכרה בחטא ובקשת מחילה עמוקה ונכונות להישיר מבט ולשלם את המחיר. ובהתקיים תהליך ומסע שכזה, התפקיד שלנו, כפרטים וכקהילות, הוא למחול ולסלוח".
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg